Schampoo bar

Seabaz

Trådstartare
Okej så nu till slut fick jag röven ur och köpte mig en schampoo bar med tillhörande plåtask. Nyfiken om och hur det fungerar.
Köpte en "rose" som skulle vara fuktbevarande och mot tort hår/hårbotten.

Har använt den 3 gånger hittills.
Jag verkligen älskar hur mycket lödder som blir och doften är såå nice!

Men!
Nu i morse så var det väldigt svårt att få upp locket till plåt-asken.
Det skum från tvålen (jag kallar den schampoo-tvål) har liksom torkat i skruvlocket.
Efter att jag carit tvungen att kliva ur duschen. Torka händer och ask fick jag till slut upp den och kunde fortsätta duscha.

Nu till mitt hår. Jag har tunt, blondt skandinaviskt hår. Jag brukar normalt enbart använda schampoo, inget balsam.
Håret känns så mjukt och fint under vatten med denna tvål men efter att jag handdukstorkat håret och ska borsta det så är det ett skatbo och det skär i hjrtat hur jag får slita borsten genom håret.

Detta har aldrig hänt med "vanligt" schampoo oavsett märke (dyrt eller billigt).

Kan ju hända att jag har fel sorts tvål för mitt hår just?
Men problemet med metallburklocket kvarstår ju...

Tillägg: när håret väl är borstat och torkat så känns håret och hårbotten riktigt bra!

Vad är era erfarenheter om schampoo-tvålar?
 
De gånger jag använt schampo-tvål så har jag alltid avslutat med surskölj (äppelcidervinäger och vatten) istället för balsam då jag upplever att håret blir alldeles för strävt om jag bara tvättar med schampo-tvål.
 
De gånger jag använt schampo-tvål så har jag alltid avslutat med surskölj (äppelcidervinäger och vatten) istället för balsam då jag upplever att håret blir alldeles för strävt om jag bara tvättar med schampo-tvål.

Strävt!! Det är ordet jag letade efter!
Intressant, det har jag aldrig provat.
Är det en mix du har i nån flaska eller menar du att du tar vinäger och sedan sköljer ur med vatten?
Luktar det inte vinäger efteråt?
 
Strävt!! Det är ordet jag letade efter!
Intressant, det har jag aldrig provat.
Är det en mix du har i nån flaska eller menar du att du tar vinäger och sedan sköljer ur med vatten?
Luktar det inte vinäger efteråt?
Jag blandar ca 1msk vinäger med vatten i en halvlitersflaska som jag sköljer genom håret (och hårbotten) med det sista jag gör innan jag torkar det. Doften försvinner när det torkar. Just när det kommer till styrkan på sursköljet så gäller det att testa sig fram. Vet vissa som blandar 2msk vinäger med 2l vatten och andra som har starkare surskölj än mig. Anledningen till sursköljet är att balansera ph-värdet i håret och hårbotten då tvålar oftast är väldigt basiska och huden (och håret) ligger runt ph 5.

Edit: går även att använda vitvinsvinäger (har för mig att man ska minska mängden till att börja med) eller citron (eller annan citrus) till sursköljet om man inte gillar doften av äppelcidervinäger.
 
Jag blandar ca 1msk vinäger med vatten i en halvlitersflaska som jag sköljer genom håret (och hårbotten) med det sista jag gör innan jag torkar det. Doften försvinner när det torkar. Just när det kommer till styrkan på sursköljet så gäller det att testa sig fram. Vet vissa som blandar 2msk vinäger med 2l vatten och andra som har starkare surskölj än mig. Anledningen till sursköljet är att balansera ph-värdet i håret och hårbotten då tvålar oftast är väldigt basiska och huden (och håret) ligger runt ph 5.

Edit: går även att använda vitvinsvinäger (har för mig att man ska minska mängden till att börja med) eller citron (eller annan citrus) till sursköljet om man inte gillar doften av äppelcidervinäger.

Tack! Ska verkligen prova detta!!
 
Låt schampot torka i en bra tvålkopp i stället för att stänga in den i en plåtask. Lägger du en blöt schampobar i en plåtask blir det en slajmig klump till slut.

Ha inte i för mycket schampolödder i håret och undvik att borsta innan håret är torrt. Byt sort om det blir strävt och trassligt.
 
Låt schampot torka i en bra tvålkopp i stället för att stänga in den i en plåtask. Lägger du en blöt schampobar i en plåtask blir det en slajmig klump till slut.

Ha inte i för mycket schampolödder i håret och undvik att borsta innan håret är torrt. Byt sort om det blir strävt och trassligt.

Så själva asken det promotas för att köpa till är lurendrejeri och för att tjäna mer pengar? :(:rage:
 
Så själva asken det promotas för att köpa till är lurendrejeri och för att tjäna mer pengar? :(:rage:

Nja den är ju smidig att lägga kakan i om man Tex reser :) jag använde lush schampokaka ett tag men mitt hår blev alldeles strävt. Har supertjockt hår så det var inte trevligt.
 
Okej så nu till slut fick jag röven ur och köpte mig en schampoo bar med tillhörande plåtask. Nyfiken om och hur det fungerar.
Köpte en "rose" som skulle vara fuktbevarande och mot tort hår/hårbotten.

Har använt den 3 gånger hittills.
Jag verkligen älskar hur mycket lödder som blir och doften är såå nice!

Men!
Nu i morse så var det väldigt svårt att få upp locket till plåt-asken.
Det skum från tvålen (jag kallar den schampoo-tvål) har liksom torkat i skruvlocket.
Efter att jag carit tvungen att kliva ur duschen. Torka händer och ask fick jag till slut upp den och kunde fortsätta duscha.

Nu till mitt hår. Jag har tunt, blondt skandinaviskt hår. Jag brukar normalt enbart använda schampoo, inget balsam.
Håret känns så mjukt och fint under vatten med denna tvål men efter att jag handdukstorkat håret och ska borsta det så är det ett skatbo och det skär i hjrtat hur jag får slita borsten genom håret.

Detta har aldrig hänt med "vanligt" schampoo oavsett märke (dyrt eller billigt).

Kan ju hända att jag har fel sorts tvål för mitt hår just?
Men problemet med metallburklocket kvarstår ju...

Tillägg: när håret väl är borstat och torkat så känns håret och hårbotten riktigt bra!

Vad är era erfarenheter om schampoo-tvålar?
Surhet på ibland, 1 msk äppelcidervinäger i 5 dl vatten och häll över, sedan sköljer jag ur det.

Schampo gör håret basiskt och reser upp alla små fjällen på stråna, det försöker andra schampon motverka med tillsatser. Men att sura ned det med något efteråt fungerar bra.

När jag var liten blev håret alltid sådär efter tvätt, född 75, man tvättade håret en gång i veckan och det var fint dag två efter tvätt. Om man bara schamponerade en gång kunde det vara fint dag ett också.

Eftersom man bara tvättade det en gång i veckan gjorde det ju inte så mycket att det kändes risigt första hårborstningen. Det slets inte hårt varje dag ändå, sedan kom fett och hjälpte det att bli fint och fjällen att lägga sig.

Sedan kom balsam som först tror jag surade ned håret så att fjällen la sig slätt, sedan började lägga på grejs ovan på det bara.

Sedan kom balsameffekten in i schampon, först som 2 i ett och sedan bara i alla.

Sedan kanske du tvättar för ofta och totalt strippar håret på allt fett en gång varannan dag? Olja i? Eller tvätta lite mer sällan.

Jag sätter inte på burkens lock om jag inte reser utan låter det ligga på halvt om halvt, vill också att schampokakan ska ha lätt att torka.

Jag har använt Lush i många år nu, det fungerar jättebra för mig. (men jag tvättar verkligen inte håret ofta, alls, bara kanske var 10 gång jag duschar, vattentvättar resten. Det blir ju väldigt rent när man tvättar så att säga.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp