Schapendoes - Alltid separationsångest?

kamomillo

Trådstartare
Vi har en snart 14 år gammal schappis, så älskad, men hon kommer inte att leva för evigt😢
Jag skulle mer än gärna ha en till, efter henne. Men.... Vår Impa ville inte vara ensam hemma förrän hon var 8 år, och de var ett evigt fixande och trixande att hitta hundvakter, så fort vi ville göra något utan henne.
Så? nu är frågan. Finns det schappisar som klarar att vara själv en timma eller 2 ibland?
Just nu har vi inte jobb där en hund kan vara med, som vi hade för 14 år sedan...
Givetvis krävs det träning! och det var vi dåliga på när Impa var valp. Hon åt inte upp huset, eller ylade konstant när vi lämnade henne en stund. Men hon vilade inte! Kom vi hem efter en halvtimma var hon helt slut i huvudet.
Vet inte om jag vågar chansa på att det inte går att träna med en ev ny hund.

* Jenny *
 
Vi har en snart 14 år gammal schappis, så älskad, men hon kommer inte att leva för evigt😢
Jag skulle mer än gärna ha en till, efter henne. Men.... Vår Impa ville inte vara ensam hemma förrän hon var 8 år, och de var ett evigt fixande och trixande att hitta hundvakter, så fort vi ville göra något utan henne.
Så? nu är frågan. Finns det schappisar som klarar att vara själv en timma eller 2 ibland?
Just nu har vi inte jobb där en hund kan vara med, som vi hade för 14 år sedan...
Givetvis krävs det träning! och det var vi dåliga på när Impa var valp. Hon åt inte upp huset, eller ylade konstant när vi lämnade henne en stund. Men hon vilade inte! Kom vi hem efter en halvtimma var hon helt slut i huvudet.
Vet inte om jag vågar chansa på att det inte går att träna med en ev ny hund.

* Jenny *
En gammal kollega till mig har en shapendoes som är supertrevlig. Vi har tränat mycket ihop och hon var alltid med på jobbet och lämnades själv i personalhundstallet. En glad och trygg individ som inte hade några problem att vara själv. Så visst finns dom 😊
 
En gammal kollega till mig har en shapendoes som är supertrevlig. Vi har tränat mycket ihop och hon var alltid med på jobbet och lämnades själv i personalhundstallet. En glad och trygg individ som inte hade några problem att vara själv. Så visst finns dom 😊

Åh! De finns hopp! Tack!

* Jenny*
 
Vi har en snart 14 år gammal schappis, så älskad, men hon kommer inte att leva för evigt😢
Jag skulle mer än gärna ha en till, efter henne. Men.... Vår Impa ville inte vara ensam hemma förrän hon var 8 år, och de var ett evigt fixande och trixande att hitta hundvakter, så fort vi ville göra något utan henne.
Så? nu är frågan. Finns det schappisar som klarar att vara själv en timma eller 2 ibland?
Just nu har vi inte jobb där en hund kan vara med, som vi hade för 14 år sedan...
Givetvis krävs det träning! och det var vi dåliga på när Impa var valp. Hon åt inte upp huset, eller ylade konstant när vi lämnade henne en stund. Men hon vilade inte! Kom vi hem efter en halvtimma var hon helt slut i huvudet.
Vet inte om jag vågar chansa på att det inte går att träna med en ev ny hund.

* Jenny *
Nära vänner till mig har haft totalt 3 schappar, och av dem har bara en haft problem med separationsångest. De lyckades dock få bukt med det även på den hunden och de har kunnat lämna dem hemma i flera timmar utan problem. Kan skicka PM med uppfödarens namn ifall det är av intresse :)
 
Nära vänner till mig har haft totalt 3 schappar, och av dem har bara en haft problem med separationsångest. De lyckades dock få bukt med det även på den hunden och de har kunnat lämna dem hemma i flera timmar utan problem. Kan skicka PM med uppfödarens namn ifall det är av intresse :)
Ja tack jättegärna!!!!!

* Jenny
 
Om möjligt, försök hitta uppfödare som går BPH eller MH med sina hundar, så att du kan välja att köpa från någon som allmänt avlar på trygga, glada hundar som inte stressar upp sig så lätt. Prata sedan med olika uppfödare och fråga om just det här med att lämna ensam.

Det är så olika vad personer ser som problem. Jag har pratat med uppfödare som säger att deras hundar absolut är trygga och glada osv, men sedan när man pratar lite mer så är de skotträdda och fyrverkerirädda, stressar så fort de inte är med annan hund/människa osv... De anpassar vardagen så mycket att de inte känner av problemen helt enkelt, och tar för givet att andra gör detsamma utan att tveka. Så ja, prata mycket, och var tydlig med dina förväntningar och möjligheter.
 
Om möjligt, försök hitta uppfödare som går BPH eller MH med sina hundar, så att du kan välja att köpa från någon som allmänt avlar på trygga, glada hundar som inte stressar upp sig så lätt. Prata sedan med olika uppfödare och fråga om just det här med att lämna ensam.

Det är så olika vad personer ser som problem. Jag har pratat med uppfödare som säger att deras hundar absolut är trygga och glada osv, men sedan när man pratar lite mer så är de skotträdda och fyrverkerirädda, stressar så fort de inte är med annan hund/människa osv... De anpassar vardagen så mycket att de inte känner av problemen helt enkelt, och tar för givet att andra gör detsamma utan att tveka. Så ja, prata mycket, och var tydlig med dina förväntningar och möjligheter.
Du har rätt i att vi anpassar oss efter hunden, så att de inte blir ett problem...
Träffade en kvinna med en annan ras, som jag frågade om hundarna va känslig för kyla
-o nej, svarade hon. Mina fryser aldrig, jag har alltid kläder på dom! De va inte precis svar på min fråga... 😂
Jag frågade också samma kvinna om rasen va kända som "hundilskna"?
-Nejdå inte alls, blev svaret, samtidigt som hon hade stora problem att hålla sin hund, som tänkte äta upp en hund som passerade på andra sidan gatan....

Jag får nog fråga många människor innan jag ens funderar på en ny hund.
Tack för din input!

* Jenny *
 
Vi har två schappisar som båda är sex år gamla, ingen av dem har separationsångest. De kan vara ensamma i 4-5 timmar utan problem. Ena från McMarras kennel och andra från Kennel Ulfsäter.

Vår förra schapendoes var också okej med att vara ensam hemma. Våra hundar har dock alltid haft sällskap av andra hundar så helt ensamma har de inte varit.
 
Jag har en Schapendoes som nu är 9 år.
Det har aldrig vart svårt att lämna henne ensam hemma. Kan ha henne ensam med både mina andra hundar och helt själv.
Jag lämnar dem upp till 4 timmar, ibland flera gånger i veckan. Och jag brukar då och då kolla med Webkamera. Hon sover när vi inte är hemma.

Däremot tror jag hon var över året innan det var okomplicerat att låta någon annan än mig gå ut med henne. Då trodde jag det var separationsångest, men med tiden förstod jag att det var mer som en "fix ide". T.o.m så pass att om jag var ute med min dotter och jag gav kopplet till henne så kunde hon stå och blänga "Meh, DU ska hålla i mitt koppel om jag nu måste ha koppel på mig här". Hon är absolut inte reserverad och älskar alla här hemma och så även helt främmande personer. Men det tog tid innan någon annan kunde gå ut med henne annat än om vi bar ut henne och det tog tid innan hon var trygg med att bli bortlämnad t.o.m till människor hon känner. Men när hon väl lärde sig det så tycker hon det är skitkul att hon ska vara med någon annan.
Och DET är ett mönster jag kan se (oavsett om det är rastypsikt eller inte...)...att hon var länge skeptisk mot förändringar (i jämförelse med mina andra hundar) men när hon väl blivit van vid något så älskar hon det.
Hon är en underbar hund! Så lagom på alla sätt och vis!!
 

Bifogade filer

  • Hedda huvud.jpg
    Hedda huvud.jpg
    19,2 KB · Visningar: 14
Ser att tråden är ett par månader men vi har en fantastisk hane!
Han är ensam hemma utan problem (med träning till en början såklart) sitter bra själv i bil om vi inte är iväg på tävling då funkar de ofta lite sämre :D

Kul att ni vill välja chappe igen!

Vår kille ska antagligen ha en kull i år 😁 trolltorpets energi of dream Dexter
 
Hittade den här tråden igen, och inser att jag inte riktigt följde upp det tips och ideer jag fick av er...
Det ÄR jobbigt att tänka tanken att ens älskade hund åldras, och att jag snart står inför valet att Ha eller inte ha hund.
Och att i så fall välja ras....
Men TACK allihopa!
Nu ska jag sätta mej och läsa på lite mer seriöst. Hoppet står ju faktiskt i att finna en ny schapendoes som är lika fantastisk som Impa har varit genom åren. :heart

* Jenny *
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 697
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp