Schapendoes och Bearded collie?

linnsan

Trådstartare
Någon med erfarenhet av raserna, är det svårt att få tag i MH beskrivna och skottfasta hundar?

Efter snart 1,5 år utan schäfern måste jag säga att jag saknar något otroligt att träna hund lite mer ordentligt.

Hunden är tänkt att tränas och tävlas i bruks och lydnad och planen är att försöka få hunden godkänd som patrullhund i försvaret. Så skottfasthet och en hyffsad kamplust måste ju finnas där.

Anledningen till att jag tittar åt dessa raser och inte de klassiska bruksraserna är egentligen av två skäl.
Fällandet, jag bryr mig inte mycket men bekanta, vänner och familj har emot det och jag vill kunna ta med hunden så den slipper sitta och uggla hemma, halva nöjet med hund försvinner då känner jag..
Och en hyffsat enkel vardag. Vill ha en hund som gillar att arbeta men som är hyffsat enkel kring andra hundar och i vardagen. Har dock inga problem med viss vaktinstinkt, snarare tycker jag det är ganska skönt. Även storleken är avgörande. Gärna en liten smidig hund, men måste vara minst 45 cm i mkh för att bli patrullhund.

Några tankar på andra raser kanske? Hundar med längre päls som är lättare att få bort från textilier? Det är ju inte håret på golvet som är problemet utan det som fastnar på alla andra ställen och är halvt omöjligt att få bort.

*Så en liten sammanfattning:
*Arbetsglad och lättmotiverad
*Mankhöjd på ca 45-50 cm i mkh
*Gärna ickefällande men måste ha underull. Eventuellt periodfällare med kanske längre päls?
*Hyffsat enkel i vardagen. Behöver inte älska allt och alla men ska inte söka bråk och svara upp på små retningar heller.
*Bra mentalitet, dvs skottfast och socialt säker med bra avreaktioner på sånt den eventuellt upplever som obehagligt.

Jag får huvudvärk av allt tänkande fram och tillbaka :D
 
Ja, de har jag också kollat på! Har dock aldrig träffat någon, endast dvärgar. Men de låter också passande! Känns dessutom enklare att hitta en schnauzer som är skottfast och stabil mentalt?

Skottfast är inga som helst problem att hitta tror jag, det är i stort sett alla. Det som jag ser som ett litet (läs litet) rasproblem men som ändå är något att tänka är viss social osäkerhet. Men vid ordentlig koll av föräldrarna ska inte det vara något hinder.
 
Skottfast är inga som helst problem att hitta tror jag, det är i stort sett alla. Det som jag ser som ett litet (läs litet) rasproblem men som ändå är något att tänka är viss social osäkerhet. Men vid ordentlig koll av föräldrarna ska inte det vara något hinder.

Det låter ju väldigt bra! Kollade lite mh filmer från någon kennel (som jag inte kommer ihåg namnet på) för någon månad sen och det såg helt klart intressant ut. De ligger på listan över intressanta raser :D tack :up:
 
Ja ska du överge Schäfern så får det vara för något vettigt som en Schnauzer :mad: ( ;) )
 
Ja ska du överge Schäfern så får det vara för något vettigt som en Schnauzer :mad: ( ;) )

Åååhhh schäfern sitter långt inborrad i mitt hjärta men jag får tyvärr inse att allt annat i livet inte stämmer in för en schäfer just nu :(
Schnauzern verkar dock vara en fin kandidat :D

Halvt kl

Hur är pälsen generellt för pälsdjursallergiker? Min pappa tål ju löwchenpälsen och liknande. Och konstigt nog tålde han schäferns päls :cautious:
Får väl dra med honom till en uppfödare så han får sniffa ordentligt på dom :D
 
Schnauzern"räknas" ju som allergivänlig, främst eftersom den inte fäller. Mina allergiska vänner tål min dvärg betydligt bättre än andra raser. Men som alltid är det ju individuellt såklart.
 
Min bror är pälsdjursallergiker. Tål typ inga. Och inte heller min Dvärgschnauzer. Inte ens när hunden var nybadad :(
Finns bara en enda hund brorsan aldrig reagerat på och det är Irish softcoated wheaten terrier. Våra farföräldrar hade en som han aldrig visade något emot. Efter det har han sniffat igenom var enda softis han sett genom åren eftersom han egentligen vill ha en hund, och ännu inte fått någon reaktion :)
Normalt sett skulle han få andnöd och halvdö av vilken annan hund som helst efter ett sådant tilltag.

Men i den Dvärgschnauzergrupp jag är med i på fb har jag läst om flera som har just schnauzer pga av allergiska familjemedlemmar så det är nog beroende från person till person :)
 
Angående allergivänligheten, min mamma är allergisk och vår släkting har två dvärgschnauzer (/Dvärgschnauzrar? :confused:) som brukar komma över på besök. Hon känner inte av de så länge hon inte sticker näsan i pälsen. Men det är inte pälsen hon är allergisk mot, utan något från deras hud.

Känner även folk som är allergiska men äger just en schnauzer, och sen folk som inte tål de alls. :)
 
Åååhhh schäfern sitter långt inborrad i mitt hjärta men jag får tyvärr inse att allt annat i livet inte stämmer in för en schäfer just nu :(
Schnauzern verkar dock vara en fin kandidat :D

Halvt kl

Hur är pälsen generellt för pälsdjursallergiker? Min pappa tål ju löwchenpälsen och liknande. Och konstigt nog tålde han schäferns päls :cautious:
Får väl dra med honom till en uppfödare så han får sniffa ordentligt på dom :D
Ska snart trimma min. Kan skicka lite underull och täckhår blandat till dig som pappsen kan få siffa på :up:
 
Ska snart trimma min. Kan skicka lite underull och täckhår blandat till dig som pappsen kan få siffa på :up:

Åh det hade ju varit super! Tack! Känns ju dumt att fästa sig för mycket vid rasen om det visar sig att han är hyperallergisk.
 
Eftersom jag har en underbar schappis så är det givetvis det jag kommer att svara:)
Jag har hört att schappisar kan ha ett dåligt psyke, men i alla fall vår hund har ett toppen temprament.

* Jenny *
 
Eftersom jag har en underbar schappis så är det givetvis det jag kommer att svara:)
Jag har hört att schappisar kan ha ett dåligt psyke, men i alla fall vår hund har ett toppen temprament.

* Jenny *

Var kommer din hund ifrån? Jag har iofs inte gått igenom alla kennlar än, men tycker det är svårt att hitta mh beskrivna hundar. Det brukar vara utställda och agilitytävlade hundar. Och det känns för osäkert när man satsar på tjänst med hunden.
 
Åh det hade ju varit super! Tack! Känns ju dumt att fästa sig för mycket vid rasen om det visar sig att han är hyperallergisk.
Det kommer du strunta i när du väl träffar en Schnuzze. Pappa får pipa i luftrören ;)
 
Det kommer du strunta i när du väl träffar en Schnuzze. Pappa får pipa i luftrören ;)
Hahaha jadu. Det finns ju faktiskt allergitabletter ;)
Nä men skämt och sidor. Skulle han bara reagera lite tror jag inte det är någon fara. Men om han reagerar som med häst och kanin blir det inte lätt... Men med tanke på att han inte kände av schäfern ALLS så borde väl schnauzerpäls vara snällare kan jag tycka.
 
Hahaha jadu. Det finns ju faktiskt allergitabletter ;)
Nä men skämt och sidor. Skulle han bara reagera lite tror jag inte det är någon fara. Men om han reagerar som med häst och kanin blir det inte lätt... Men med tanke på att han inte kände av schäfern ALLS så borde väl schnauzerpäls vara snällare kan jag tycka.
Häst, katt och marsvin lär vara bland det värsta för allergiker. Hästar har ju dessutom så mycket mer på sig från hö mm som allergiker ofta reagerar på.
Pallar han Schäfer borde han ju tåla Schnuzzrar.
 
Häst, katt och marsvin lär vara bland det värsta för allergiker. Hästar har ju dessutom så mycket mer på sig från hö mm som allergiker ofta reagerar på.
Pallar han Schäfer borde han ju tåla Schnuzzrar.

Han själv säger att han inte känt något från i princip någon hund de senaste åren. Han har nog blivit lite härdad med alla djur jag haft :angel:
Det hade ju varit maximal otur om han skulle känna av schnuzzrar (mysigt smeknamn:D) och inte schäferpäls..
 
Vet inte om jag borde starta en schnauzertråd istället? Men försöker här först iaf.
Skillnader mellan färgerna?
Om någon vet lite vad jag ska kika på för linjer om man önskar en hyffsat förarvek hund med motor och fräs är det välkommet med lite tips :) Kanske bäst i PM.
 
Vet inte om jag borde starta en schnauzertråd istället? Men försöker här först iaf.
Skillnader mellan färgerna?
Om någon vet lite vad jag ska kika på för linjer om man önskar en hyffsat förarvek hund med motor och fräs är det välkommet med lite tips :) Kanske bäst i PM.
Då är det bara att handla ;)
Jag har ju Dvärgvarianten och den kommer du inte långt med i tjänst, även om min faktiskt kommer från MH-testade linjer! :D
Om jag inte minns helsnurrigt så föder @Grana upp????

Det finns en Schnauzertråd redan.
Schnauzern ( som mellanstorleken heter i korrekt benämning) finns i svart och peppar/salt (grå) Har en kompis som har svart och upplever hennes som hund med mycket motor. Även hennes förra som dock förolyckades som ung var det mycket motor i. Inga mesproppar. kan höra med henne om Kenneltips om du vill.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 537
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 825
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 180
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 359
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp