Schema i stallet

Loma

Trådstartare
Hej
Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..?
Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu funkat genom att vi bara pratat med varandra. För den andra hästägaren har det varit lättast med utsläpp och eftersom jag vill ta in så sent som möjligt så har jag tagit insläpp.
Men det sista har det helt plötsligt ändrats från kväll till kväll. Både Igår kväll och fredag kväll fick jag släppa in (det var hens insläppsdag) trots att jag släppt ut båda dagarna och tagit in varje kväll i veckan.
Gångerna som den andra hästägaren har gjort rent och bytt vatten i hagen, mockat hagen mm, går att räkna på en hand.
Vi behöver alltså ett fungerande schema som går att hålla.
Det är inte hållbart att ligga och köra fram och tillbaka och aldrig kunna planera nåt för den andra ändrar från dag till dag.
 
Varannan vecka har jag kört när jag bara haft en inhyrd (packa hö, rengöra kar och fylla vatten, och mocka hage).

Det blir lättast så, då kan var och en planera sin jobbvecka själv. Man måste ju inte packa höpåsar varje dag om man packar för flera dagar på en gång osv.

Jag tycker att man ska ha "driften" på en separat jour än in- och utsläpp. Dels för att in och utsläpp ofta sker på "svåra tider", och dels för att det är betydligt enklare att göra driften dagtid om man har möjlighet.

Sen tycker jag att du får stå på dig ang att din stallkompis verkar använda dig som vikarie, kan hon inte ta sin utsläppsjour får hon antingen be dig om att byta dag (och du får lov att säga nej) eller så får hon fixa någon annan som åker och tar den, eller så får hon betala dig för tjänsten.

Vad säger stallägaren?
 
Ja hade det fungerat så hade ju varit det smidigaste om man kunde lägga sätta sig och skriva ner ett schema tillsammans.

Skiesabove: stallägaren sköter sina hästar och vi sköter vårt så h*n lägger sig inte i, men h*n anser att jag gör alldeles för mkt.
Det är till den grad att den andra hade haft svårt att klara sin häst om jag inte ställt upp och nu börjar jag ledsna lite
Varannan vecka borde ju kunna funka ändå.
I min värld åtminstone, men vi är ju två som ska tycka det är ok och jag har svårt att tro att det förslaget går hem.
Jag vet att jag är alldeles för vek och har svårt att säga nej, men får försöka bli bättre på det, just nu känner jag att vi helt enkelt kan sköta varsina hästar istället 🙃
Vi har inte riktigt samma tänk vid insläppstider heller, jag vill som sagt helst ha ute så länge som möjligt, men har samtidigt full förståelse för att det kan vara svårt att få till för alla.. men alltför många innertimmar känns helt fel
 
Varannan vecka har jag kört när jag bara haft en inhyrd (packa hö, rengöra kar och fylla vatten, och mocka hage).

Det blir lättast så, då kan var och en planera sin jobbvecka själv. Man måste ju inte packa höpåsar varje dag om man packar för flera dagar på en gång osv.

Jag tycker att man ska ha "driften" på en separat jour än in- och utsläpp. Dels för att in och utsläpp ofta sker på "svåra tider", och dels för att det är betydligt enklare att göra driften dagtid om man har möjlighet.

Sen tycker jag att du får stå på dig ang att din stallkompis verkar använda dig som vikarie, kan hon inte ta sin utsläppsjour får hon antingen be dig om att byta dag (och du får lov att säga nej) eller så får hon fixa någon annan som åker och tar den, eller så får hon betala dig för tjänsten.

Vad säger stallägaren?

I stallet jag är packar var och en sin egen hästs höpåsar. Det tycker jag känns enklast faktiskt. Varför blanda in andra i nåt där ens egen häst man kan göra själv när man ändå är i stallet?
 
I stallet jag är packar var och en sin egen hästs höpåsar. Det tycker jag känns enklast faktiskt. Varför blanda in andra i nåt där ens egen häst man kan göra själv när man ändå är i stallet?

För att dom går i samma hage? Det är de gemensamma givorna jag menar, inte boxgivor.
 
I stallet jag är packar var och en sin egen hästs höpåsar. Det tycker jag känns enklast faktiskt. Varför blanda in andra i nåt där ens egen häst man kan göra själv när man ändå är i stallet?
Håller med. Just nu går våra hästar för sig själva då dom äter så olika men när dom går ihop så packar man ändå sin egen påse, precis som med boxgivorna.

Vi är bara två i stallet just och vi har delat upp så ena veckan har jag utsläpp och lunch, den andra personen tar eftermiddag och insläpp. Och veckan därpå byter vi. Hon jobbar skift så vi har inte möjlighet att skifta under veckan. Helger tar vi en morgon och en kväll var. Lunch och eftermiddag brukar oftast bli den som är uppe just då som får ta det.
 
Jag kanske ska förtydliga med att jag har flock, lösdrift och portionsfodring av hö 😅. Det vore sjukt mkt extraarbete att packa en påse per häst per fodring istället för 1 påse per flock och fodring... Skulle vara höpåsar upp till nocken och väldigt jobbigt vid fodringarna också.

Har man box och ensamhage är det såklart rimligare att alltid bara packa hö åt sin egen häst (trist för hästen dock).
 
Vi har en whiteboard med två veckor. Jag bor flera mil från stallet och stallkompisen i huset bredvid. Har varsin häst på lösdrift så det är höa två gånger per dag, tillsyn och kolla vatten och mocka vid behov då. Väger hö varje gång utifrån väder, tid och mängd kvar. Vi skriver upp tid och kg vi ger varje giva.

Jag jobbar skift och bor längst bort och har mest önskemål om planering så skriver upp tiderna jag vill ha (fm eller em) och så tar stallkompisen den andra tiden. Hon börjar ofta tidigt och får oftare fm så jag mockar mera. Hon har också små barn och jag älskar att lägga tid på pyssel i stallet med hagar och hagskötsel så det stör mig inte ett dugg att vi över lag lägger olika mycket tid där. Hon är å andra sidan otroligt följsam för alla mina idéer och ger tex sin häst svindyrt hösilage för att min häst behöver det osv.

På whiteboarden markerar vi när vi skurat vattenbaljan, en hage är helt mockad (de har en typ av hagsystem med 10 hagar totalt) och när nästa hovis/vet/besök till stallet är. Kilo och tid för grovfoder och när ny bal öppnas noteras i tabell jag skapat och sparar.
 
Jag kanske ska förtydliga med att jag har flock, lösdrift och portionsfodring av hö 😅. Det vore sjukt mkt extraarbete att packa en påse per häst per fodring istället för 1 påse per flock och fodring... Skulle vara höpåsar upp till nocken och väldigt jobbigt vid fodringarna också.

Har man box och ensamhage är det såklart rimligare att alltid bara packa hö åt sin egen häst (trist för hästen dock).

Så har vi i nuvarande stall (alltså flock på lösdrift med portionsfodring). Sjukt segt att jag måste packa 3x3 kg till varje fodring istället för att bara kånka upp en kasse med 9 kg. Jag packar 12 kassar varannan dag. Gissa om jag längtar till flytt, då blir det noll packande då fodringar ingår i hyran. :love:
 
@Loma Vi har haft lite olika i stallet jag står i nu, men just nu lägger ansvarig upp ett inlägg på fb på söndag kväll och så får man skriva vilka pass man verkligen inte kan ta och vilka man helst vill ta. Sen pusslar hon ihop schemat. Vi har 9 pass/vecka då morgonfodring vardagar ingår i hyran. För mig med tre hästar blir det 4 pass/vecka.

Så bestäm att ni tar varannan dag eller nåt och kan man inte får man byta. Så gjorde vi förut när vi hade rullande schema en månad i taget i alfabetisk ordning.
 
Jag kanske ska förtydliga med att jag har flock, lösdrift och portionsfodring av hö 😅. Det vore sjukt mkt extraarbete att packa en påse per häst per fodring istället för 1 påse per flock och fodring... Skulle vara höpåsar upp till nocken och väldigt jobbigt vid fodringarna också.

Har man box och ensamhage är det såklart rimligare att alltid bara packa hö åt sin egen häst (trist för hästen dock).

Vi har box och min går tillsammans med kompis. Ändå mycket enklare om alla packar till sin egen häst.
 
Vi gör en planering månad för månad. Finns en uträkning för hur många pass man ska ta (tex 3 kvällsfodringar + 2 morgonpass + 2 insläpp) och sen skriver alla själva upp sig. Vi har utskrivna kalenderblad (en sån familjekalender).
Vi har en deadline 2 veckor innan månadsskiftet då kommande månads lista ska vara klar. Har man inte skrivit upp sig självmant då så blir man uppskriven.
 
I vårt stall ingår utsläpp på vardagar, man tar in sin egen häst på vardagar (men får inte lämna en häst ensam kvar ute), på helg har man ett insläpp eller utsläpp ungefär en gång per månad eller per 6 veckor då vi är så många (man skriver själv upp sig på en kalender som hänger i stallet). Det finns flera ungdomar på stallet som gärna tar det för en liten peng om man inte kan eller har lust. Höpåsar till sin häst är var hästägares ansvar alla dagar. De som har hästar i flock har rullande schema om vem som ska fixa vatten i hagen och mocka, de tar en vecka i taget. Har man häst i ensamhage får man alltid själv fixa vatten och mocka hagen. Självklart har man rätt att snacka ihop sig med någon/några andra med häst i ensamhage och göra upp ett schema tillsammans, men så vitt jag vet är det ingen som gör så regelbundet, utan bara isåfall om nån ska resa bort eller liknande och tar hjälp av varandra då.

Fungerar smidigt i vårt stall!
 
🤔 jag tycker just att packa höpåsar till bara sin egen häst går snabbt, jag packar 5 påsar varje dag till min för nästa dag + 1 hönät: morgonpåse för stallet + morgonhönät till hagen, lunch, mellis, eftermiddag och kväll, de utfodringar som ska ske ute i hagen bär man själv upp till hagen (+ jag hänger morgonens hönät i hagen kvällen före) och man kan lämna för flera dagar om man vill. Själva utfodringen av morgon/lunch/kväll ingår i hyran 7 dagar per vecka, mellis och eftermiddag ger jag själv, en del nöjer sig med de tillfällen som ingår i hyran (obegränsat med hö & hösilage ingår i hyran så man kan ha fri tillgång om man vill också).
 
Senast ändrad:
Vi har rullande schema för fodringar. Den som ger morgongivan släpper ut, och hästarna tas in när det kvällsfodras.
Så hästarna går ute 06.30-20. Vi är tre hästägare i stallet.
Så tex
Vecka 1.
MÅN Morgon: Ägare 1 Kväll: Ägare 3
TIS: Morgon: Ägare 2 Kväll: Ägare 2
ONS Morgon: Ägare 3 Kväll: Ägare 1
TORS Morgon: Ägare 2 Kväll: Ägare 1
FRE Morgon: Ägare 1 Kväll Ägare 2
LÖR: Morgon Ägare 2 Kväll: Ägare 1
SÖN Morgon: Ägare 1 Kväll: Ägare 2
Så i detta exempel var Ägare 3 ledig från fodringar denna helg. Nästa helg blir Ägare 1 ledig osv.
Dock sköter varje ägare mockning och byte av vatten i boxen av sin egen häst dagligen. Höpåsar packar man själv, där packar vi allihopa för 5-7 dagar så det står färdigt på loftet:)
 
Ja hade det fungerat så hade ju varit det smidigaste om man kunde lägga sätta sig och skriva ner ett schema tillsammans.

Skiesabove: stallägaren sköter sina hästar och vi sköter vårt så h*n lägger sig inte i, men h*n anser att jag gör alldeles för mkt.
Det är till den grad att den andra hade haft svårt att klara sin häst om jag inte ställt upp och nu börjar jag ledsna lite
Varannan vecka borde ju kunna funka ändå.
I min värld åtminstone, men vi är ju två som ska tycka det är ok och jag har svårt att tro att det förslaget går hem.
Jag vet att jag är alldeles för vek och har svårt att säga nej, men får försöka bli bättre på det, just nu känner jag att vi helt enkelt kan sköta varsina hästar istället 🙃
Vi har inte riktigt samma tänk vid insläppstider heller, jag vill som sagt helst ha ute så länge som möjligt, men har samtidigt full förståelse för att det kan vara svårt att få till för alla.. men alltför många innertimmar känns helt fel
Du får ju sätta upp att den andra hästägaren får betala dig om denna inte klarar av 50 %,. Så allt som du får ta extra får denna betala för. Tex 50 kr per dag som du får göra extra och då skriva avtal på det helt enkelt. Tycker den andra personen utnyttjar dig.
 
@Loma Vi har haft lite olika i stallet jag står i nu, men just nu lägger ansvarig upp ett inlägg på fb på söndag kväll och så får man skriva vilka pass man verkligen inte kan ta och vilka man helst vill ta. Sen pusslar hon ihop schemat. Vi har 9 pass/vecka då morgonfodring vardagar ingår i hyran. För mig med tre hästar blir det 4 pass/vecka.

Så bestäm att ni tar varannan dag eller nåt och kan man inte får man byta. Så gjorde vi förut när vi hade rullande schema en månad i taget i alfabetisk ordning.
Fyra pass var verkligen ingenting, med tre hästar. Så lyxigt!
 
Du får ju sätta upp att den andra hästägaren får betala dig om denna inte klarar av 50 %,. Så allt som du får ta extra får denna betala för. Tex 50 kr per dag som du får göra extra och då skriva avtal på det helt enkelt. Tycker den andra personen utnyttjar dig.
Jag håller med dig. Det finns ju en överenskommelse, men den hålls ju inte.

Ny överenskommelse kommer sannolikt inte att följas heller, tyvärr.

Jag hade satt ett villkor kring upplägget, att man i första hand har en egen "vikarie", om man inte kan.

I andra hand, frågar om TS kan, och isf ersätter med 100 -200 kronor på swish direkt, (om ts kan och vill göra åtagandet).

Ju dyrare summa, desto bättre.
 
I det stallet jag är (litet stall) så har alla hästägare en dag i veckan per häst hen äger då hen ska ta in alla hästarna. Övriga dagar fördelas enligt ett roterande schema. Vilka dagar som är fasta får hästägarna själva komma överens om sinsemellan. Det brukar lösa sig på ett bra sätt. Med det antal hästar som finns i stallet blir det 1-2 intag/vecka om man har en häst. Sen får man byta dagar med varandra om man inte kan nån specifik dag. Men det brukar lösa sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
755
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp