schemaläggning, hur skulle ni tycka?

kryddelydd

Trådstartare
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J

Jag hade bett min chef att få byta, om det var viktigt för mig. Annars hade jag struntat i det, jag ser utbildning som något som jag glatt tar emot lite oavsett tidpunkt.
 
Jag hade bett min chef att få byta, om det var viktigt för mig. Annars hade jag struntat i det, jag ser utbildning som något som jag glatt tar emot lite oavsett tidpunkt.
Jag funderade mer på hur du (och övriga) skulle reagera när man väljer att hellre schemalägga när jag är ledig, än att göra det den dagen jag är i tjänst.
 
Jag funderade mer på hur du (och övriga) skulle reagera när man väljer att hellre schemalägga när jag är ledig, än att göra det den dagen jag är i tjänst.
Så är det alltid på mitt jobb, så jag har gett upp och försöker acceptera läget. Antar att det handlar mycket om vad en är van vid?

I övrigt kanske dom anser att det passar bättre för verksamheten att du går utbildningen på torsdagen istället för tisdagen och då tänker jag att det är svårt att få igenom en ändring - men att dom såklart får betala för den extra arbetstiden det innebär eller att du kompenseras med ledighet vid ett annat tillfälle?
 
Hade något liknande hänt mig så hade jag utan tvekan diskuterat saken med antingen schemaläggare eller chef (beroende på vem som var mest lämplig att ta det med). Inte då anklagande eller så, utan bara lugnt fråga om det finns någon speciell anledning till att det blev så, så att man kan ha en bra diskussion kring allt.
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J
Går det att byta? Eller alternativt om du kan ta nån ledig eftermiddag någon annan vardag?
 
Vi har ofta möten och utbildningar på mitt jobb, och infaller de på en ledig dag får man en annan dag ledig istället, inget du kan be om? Annars hade jag frågat om det går att få på utbildningen under arbetstid istället.
Beror nog på arbetsplats, men hos oss ändras det titt som tätt så man är van, men det brukar ofta lösa sig om man inte kan just en specifik dag.
 
Jag hade frågat om det finns en särskild anledning till att du blivit schemalagd på utbildningen på torsdagen istället för tisdag. Finns det inte det hade jag frågat om möjligheten att byta pga ledig tid egentligen. Om det inte går att byta hade jag försökt få en ledig eftermiddag en annan dag istället. Ser det inte som en så stor grej och sånt som händer vid utbildningar och annat som ligger utanför ordinarie verksamhet, men är mån om min fritid så jag hade avsolut velat bli kompenserad med ledigt en annan dag.
 
Jag funderar lite mer på det här angående vad en är van vid - på mitt jobb, inom vård/omsorg, är det mer regel än undantag att saker läggs in utan förvarning eller samtal innan. Att det förs en dialog om ändringar i schemat är liksom bara att glömma för det händer inte och kommer inte hända, men så har vårat jobb också väldigt låg status generellt.

För mig känns som att med högre status inom vården eller inom andra yrken/branscher kommer också förväntningar på att det kommuniceras mer och att ens schema inte ändras bara sådär?
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J
Jag hade informerat att jag ville ändra dag för utbildning om det är möjligt och hänvisat till att jag har oftast har annat planerat utanför arbetstid och hade behövt bli tillfrågad.
Jag lägger scheman och det finns inte en chans att jag skulle få lov att planera in någon på en ledig dag. Gäller det en specifik utbildning hade jag självklart frågat.
 
Jag hade inte tyckt det var ok, men hade inte direkt blivit irriterad utan i första hand antagit att det var en miss. T ex att schemaläggaren delat upp de som skulle gå kursen och lagt hälften tisdag och hälften torsdag och då missat min lediga halvdag.

Så jag först frågat om det kanske blivit en miss, sedan kollat om det gick att byta, och om det absolut inte gick (och jag inte hade något speciellt inplanerat just den eftermiddagen) bett att få en annan ledig eftermiddagen.
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J
Får inte bort citatet men jag hade inte accepterat det.Dels för att jag har barn att ta hand om och dels för att rutiner är väldigt viktiga för mitt välmående.
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J
Jag hade nog blivit lite irriterad över att inte ens ha blivit tillfrågad, hade ju kunnat ha planer eller just planer på att göra ingenting, sen hade jag nog förväntat mig lön för en extra-dag eller att jag fått vara ledig vid ett annat tillfälle.
 
Det är väl i grunden en avtalsfråga antar jag. Är den reducerade arbetstiden fast förlagd på sådant sätt som du beskriver, med samma halvdag ledig varje vecka, så tycker jag att det snarast är orimligt att utan föregående diskussion schemalägga arbete på sådan tid. Ibland kan man behöva vara flexibel men nog fasen snackar man om det först.
 
Så är det alltid på mitt jobb, så jag har gett upp och försöker acceptera läget. Antar att det handlar mycket om vad en är van vid?

I övrigt kanske dom anser att det passar bättre för verksamheten att du går utbildningen på torsdagen istället för tisdagen och då tänker jag att det är svårt att få igenom en ändring - men att dom såklart får betala för den extra arbetstiden det innebär eller att du kompenseras med ledighet vid ett annat tillfälle?

Jag har inga större svårigheter att kunna ta ledigt vid annat tillfälle i stället.
Det jag surar lite över är att man tagit för givet att min fritid är tillgänglig att planera in annat på utan att diskutera med mig.
Det är ju tänkbart att jag har någon aktivitet inplanerad på min ledighet.
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J

Nu är ju inte jag anställd men hade jag varit det hade jag inte accepterat det utan att bli tillfrågad. Jag är anställd, inte livegen.

Jag hade frågat schemaläggaren om hen missat att jag var ledig den dagen och tagit det därifrån.
 
När jag jobbade jobbade jag bara halvtid och förmiddagar eftersom jag mår som bäst då. När det var något på en eftermiddag som jag ville/behövde vara med på kunde jag flytta min arbetstid till eftermiddag istället den dagen, men jag anser och det ansågs av de andra också, att man pratar med mig om det först, inte bara tar för givet. Jag har kanske något inbokat just den eftermiddagen?
Precis som jag tog upp de gånger jag behövde flytta min arbetstid till eftermiddag pga ett läkarbesök eller liknande på förmiddagen. Det var lätare att flytta min arbetstid än läkarbesök och det var helt ok. En dialog man har oavsett om det är ok med alla parterna eller ej. Det kommer kanske en gång man inte kan av någon anledning.

Så nej, det hade inte känts ok för mig att bara bli schemalagd utan ett samtal om det före.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 431
Småbarn Hej Är mamma till en 4 åring som just nu står under utredning för av Autistiska drag eller Asperger. Just nu jobbar jag 76% men...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 484
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp