schemaläggning, hur skulle ni tycka?

Som nattarbetare får jag alltid gå in på möten och utbildningar på min fritid, och är mer än en hel del trött på att jag förvåntas gå upp mitt i min sovtid, det som motsvarar en nattarbetares natt för tt gå på diverse möten som inte är absolut nödvändiga just den dagen, den tiden. Bara för att sätta ett annat perspektiv på detta med att gå in utöver schemalagd tid. (vi har lyckats få nuvarande chef att vi får ha ATP mellan 20.00-21-45 åtminstone - bara det att det alltid infaller på en ledig dag för mig. Just sayin'...)
 
Som nattarbetare får jag alltid gå in på möten och utbildningar på min fritid, och är mer än en hel del trött på att jag förvåntas gå upp mitt i min sovtid, det som motsvarar en nattarbetares natt för tt gå på diverse möten som inte är absolut nödvändiga just den dagen, den tiden. Bara för att sätta ett annat perspektiv på detta med att gå in utöver schemalagd tid. (vi har lyckats få nuvarande chef att vi får ha ATP mellan 20.00-21-45 åtminstone - bara det att det alltid infaller på en ledig dag för mig. Just sayin'...)
usch.
 
Ja, det kan man ju tycka. Men så är det ofta för alla som jobbar ständig natt. Jag vill bara ge ett annat perspektiv, ett sånt som de allra flesta som jobbar dag sällan eller aldrig tänker på.
Jo, så är det ju förstås.
Sedan antar jag att du får veta i god tid när möten ska hållas, och inte bara kommer till jobbet och upptäcker det?
Och jag antar i och för sig också att du får lön för den tid du är på möten utan att du själv behöver se till att få det?

Själv har jag inte rätt till övertidsersättning enligt lokalt avtal.
Nu är det som sagt inte särskilt svårt att se till att få ledig en annan eftermiddag i stället (jag går snart hem för dagen; tog det idag i stället), men det innebar att jag idag var tvungen att dubbelboka mig på förmiddagen för att kunna göra det jag var tvungen till. För att liksom kompensera för detta.

Och nej, det är inte första gången det händer heller - en gång är ingen gång och jag har ryckt på axlarna förut.
Den här gången tog jag upp det med schemaläggaren som blev sur av att jag bad vederbörande att diskutera med mig om det blir aktuellt att schemalägga mig på ledig tid.
Därav tråden.
 
Sedan antar jag att du får veta i god tid när möten ska hållas, och inte bara kommer till jobbet och upptäcker det?
Och jag antar i och för sig också att du får lön för den tid du är på möten utan att du själv behöver se till att få det?

Eftersom jag som du arbetar med människor kan det ibland vara snabba puckar som gäller. Teamkonferenser kan sammankallas med två-tre dagars framförhållning, dvs att de infaller mitt i ett sjok av flera arbetsnätter. Ibland kan någon annan i nattteamet som inte är inne ocj jobbar ta det, men just vi har ett väldigt litet gäng och det är inte alls säkert att det går att nå de som är lediga ens.

Jag får ingen övertidsersättning, jag får fyllnad/mertid vilket är lägre än övertidsersättning. Det är bara när jag måste stanna kvar i direkt anslutning till min arbetstid som jag får övertidsersättning. Detta händer relativt ofta så min övertidskvot brukar ta slut innan året gått, det brukar lysa rött på mig typ i augusti/september.
 
Jag bokar alltid in mina egna utbildningar på tider som fungerar bra för mig och meddelar sedan chef/driftledare.
 
Vi hade aldrig kunnat ta hänsyn till allas scheman, så lägger jag en utbildning gör jag det när det funkar för utbildaren, så det inte krockar med typ löneutbetalningar eller årsbokslut för dem som jobbar med dylikt, och sen är det upp till individen att vilja ha utbildning.
De utbildningar jag håller i är ofta tredagars, inte sjutton kollar jag folks schema innan. Jag hade kollat med ansvarig chef om agen funkar för verksamheten, sen är det en individfråga.
 
Som nattarbetare får jag alltid gå in på möten och utbildningar på min fritid, och är mer än en hel del trött på att jag förvåntas gå upp mitt i min sovtid, det som motsvarar en nattarbetares natt för tt gå på diverse möten som inte är absolut nödvändiga just den dagen, den tiden. Bara för att sätta ett annat perspektiv på detta med att gå in utöver schemalagd tid. (vi har lyckats få nuvarande chef att vi får ha ATP mellan 20.00-21-45 åtminstone - bara det att det alltid infaller på en ledig dag för mig. Just sayin'...)

Fytusan. Jag får i alla fall övertidslön om jag måste komma in på dagtid när jag är schemalagd natt.
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J

Nej, jag hade inte blivit irriterad över enstaka tillfällen mertid.
 
Som nattarbetare får jag alltid gå in på möten och utbildningar på min fritid, och är mer än en hel del trött på att jag förvåntas gå upp mitt i min sovtid, det som motsvarar en nattarbetares natt för tt gå på diverse möten som inte är absolut nödvändiga just den dagen, den tiden. Bara för att sätta ett annat perspektiv på detta med att gå in utöver schemalagd tid. (vi har lyckats få nuvarande chef att vi får ha ATP mellan 20.00-21-45 åtminstone - bara det att det alltid infaller på en ledig dag för mig. Just sayin'...)
När jag arbetade tidigare morgnar och de hade lagt APT i samband med när övrig personal slutade för dagen, för min del funkade inte att ta mig hem och tillbaka. Utan fick stanna (oavlönad självfallet) och göra ingenting i ett par timmar innan APT. Det som funkade bra var att vart halvår så bytte vi dag, så att "problemet" inträffade för alla i lika stor utsträckning. Det gjorde det lite mer rättvist.
 
Om jag hade nåt annat planerat eller om det av någon anledning var viktigt för mig att vara ledig just den eftermiddagen eller om beskedet kom för kort inpå hade jag sagt att jag inte kan den eftermiddagen. Men om jag inte hade något planerat då så hade jag absolut kunnat byta ledig eftermiddag till en annan dag eller i allra minsta fall fått betalt för mertiden. Hade inte gjort det gratis.
 
Jag funderar lite mer på det här angående vad en är van vid - på mitt jobb, inom vård/omsorg, är det mer regel än undantag att saker läggs in utan förvarning eller samtal innan. Att det förs en dialog om ändringar i schemat är liksom bara att glömma för det händer inte och kommer inte hända, men så har vårat jobb också väldigt låg status generellt.

För mig känns som att med högre status inom vården eller inom andra yrken/branscher kommer också förväntningar på att det kommuniceras mer och att ens schema inte ändras bara sådär?
Jag tänker att högre status bla innebär att en inte har något schema.

Men jag fattar ju att läkare har det.
 
När jag arbetade tidigare morgnar och de hade lagt APT i samband med när övrig personal slutade för dagen, för min del funkade inte att ta mig hem och tillbaka. Utan fick stanna (oavlönad självfallet) och göra ingenting i ett par timmar innan APT. Det som funkade bra var att vart halvår så bytte vi dag, så att "problemet" inträffade för alla i lika stor utsträckning. Det gjorde det lite mer rättvist.
Den principen har vi försökt få till men det fungerar inte så som schemat ligger just nu, så det är alltid jag och tre till som är lediga just den här kvällen vi har APT. En ev omläggning av schema skulle innebära så stora ädringar av schema att det liksom inte är värt det bara för att få rättvisa i APT-tiden.
--------------
Jag ville inte kapa tråden, ville bara få in ett annat perspektiv för jag kan ibland tycka att dagtidsarbetare ibland ryar ganska högt om arbetet tränger sig på ledig tid, medan nattfolket här i världen sällan får förståelse alls för att man ens vill ha grundläggande sovtid och att vi nästan alltid går in på ledig tid när vi dyker upp på arbetsplatsen dagtid. Ledig tid är inte alltid så självklart heligt untouchable liksom.
 
Skulle ni bli irriterade (eller valfritt annat aningen negativt laddat ord) om en person schemalägger er på ledig tid i stället för på arbetstid?
Tycker ni att det är orimligt att begära att schemaläggaren diskuterar med er innan den väljer att ändra er veckoarbetstid (det tyckte schemaläggaren, som menade att jag fick väl ändra i efterhand)?
Obs, schemaläggaren är inte chef.

Jag jobbar 90%, är ledig varje torsdag eftermiddag.
Denna veckan har jag schemalagts på en utbildning på torsdag, heldag.
Alternativ dag för utbildningen (det är en utbildning som körs två gånger) är en tisdag då jag jobbar heldag.

J
Jag brukar byta arbetstider till en annan dag då. Vi har ett möte imorgon som börjar innan jag skulle egentligen börja och då frågade jag chefen om det gick bra att jag bytte arbetstider på onsdagen och torsdagen så att jag börjar tidigt imorgon och senare på torsdag (när det brukar vara tvärtom). Det har aldrig varit något problem :)

Fast det har alltid gällt möten som har flera anställda inblandade så jag har försökt anpassa mig, det är nog svårt att anpassa till alla. Så det är kanske en annan sak med utbildning.
 
Senast ändrad:
Jag har ett grundschema sen ett elektroniskt jag kan se 3-4 veckor innan. Eventuella utbildningar brukar chefen fråga om 1-2 veckor innan och kan jag inte säger jag bara det.

Jag hade inte uppskattat att bara bli schemalagd eftersom jag faktiskt kan ha andra saker planerade.
 
Jag tänker att högre status bla innebär att en inte har något schema.

Men jag fattar ju att läkare har det.
Ja såklart, men även en generell inställning till att den lediga tiden är mer värd upplever jag? Typ uppåt i förvaltningen är folk inte anträffbara när dom inte jobbar men vi förväntas vara det i händelse av att vi behöver bli inbeordrade osv. Säkert inte så överallt såklart, men min erfarenhet är att vi många gånger förväntas jobba gratis och vara tillgängliga även på lediga dagar.
 
Ja såklart, men även en generell inställning till att den lediga tiden är mer värd upplever jag? Typ uppåt i förvaltningen är folk inte anträffbara när dom inte jobbar men vi förväntas vara det i händelse av att vi behöver bli inbeordrade osv. Säkert inte så överallt såklart, men min erfarenhet är att vi många gånger förväntas jobba gratis och vara tillgängliga även på lediga dagar.
Låter orimligt. Jag är van vid snarare motsatsen. I alla fall numera. Behöver jag chefen mitt i hens semester, så skulle jag tänka att det är det hen har sitt cheftillägg för. Och sen kontakta hen.
 
Ja såklart, men även en generell inställning till att den lediga tiden är mer värd upplever jag? Typ uppåt i förvaltningen är folk inte anträffbara när dom inte jobbar men vi förväntas vara det i händelse av att vi behöver bli inbeordrade osv. Säkert inte så överallt såklart, men min erfarenhet är att vi många gånger förväntas jobba gratis och vara tillgängliga även på lediga dagar.

Jag förstår inte. Förväntar sig/kräver din arbetsplats att du ska vara tillgänglig alltid även på din lediga tid utifall att de kan behöva beordra in dig? Jag hade inte accepterat det utan att få betalt för jour. Vilket stressmoment i vardagen att när som helst kan chefen ringa och beordra in till arbete! Min lediga tid är min lediga tid. Punkt. Jag stänger av jobbtelefonen när jag går från kontoret och sen sätter jag igång den igen när jag börjar jobba dagen därpå. Mitt privata nummer har de nog inte ens. Skaffade det nyligen och har inte ens tänkt tanken att ge jobbet det. De kan ju kontakta mig på jobbtelefonen under arbetstid eller skicka ett mail (som jag kollar på arbetstid).

Jobba gratis hade jag inte gjort. En period var jag ledig en dag i veckan. Ibland hamnade viktiga möten på den dagen så då var jag ledig en annan dag istället eller fick betalt för mertid. Jag fick själv välja vilket.

Cheferna på mitt jobb har det nog lite annorlunda. De förväntas nog vara mer tillgängliga än jag. De förväntas nog kolla mailen regelbundet även på lediga dagar och ta tag i sånt som behöver tas tag i även om det skulle vara en ledig dag. Men så har de ju med största sannolikhet betydligt bättre betalt än vad jag har.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 478
Senast: fejko
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 457
Småbarn Hej Är mamma till en 4 åring som just nu står under utredning för av Autistiska drag eller Asperger. Just nu jobbar jag 76% men...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 504
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp