Schimpansrymningen i Furuviksparken

Lingon

Trådstartare
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...rtfarande-losa-i-aphuset-pa-furuviks-djurpark

Jag förstår inte varför de inte använder bedövningspilar? Varför sköt de schimpanserna med riktig ammunition istället för med bedövningspilar?

Har de överhuvudtaget ingen beredskap för om nåt sånt här skulle hända?! De verkar ju helt panikslagna och utan plan.

Är det nån som vet mer än det som står i tidningarna? Nån som jobbat på djurpark och vet mer om vad som sker bakom kulisserna vad gäller beredskap för sånt här, bedövningspilar osv?
 
Enligt talesperson för djurparken (via DN):

”För att skjuta med sövningspil så behöver man vara väldigt nära djuret. Detta kombinerat med att det kan ta upp till 10 minuter innan sövningsmedlet verkar skulle innebära stor fara för människors säkerhet. När en schimpans är lös i parken, behöver man därför tyvärr skjuta för att avliva.”
 
Enligt talesperson för djurparken (via DN):

”För att skjuta med sövningspil så behöver man vara väldigt nära djuret. Detta kombinerat med att det kan ta upp till 10 minuter innan sövningsmedlet verkar skulle innebära stor fara för människors säkerhet. När en schimpans är lös i parken, behöver man därför tyvärr skjuta för att avliva.”

Fast en tidigare schimpansskötare i parken håller inte med:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/schimpansexpertens-kritik-valdigt-oprofessionellt-gjort
 
Nja, Ing-Marie är känd i hela schimpansforskar-världen som den ende som någonsin kunnat vistas tillsammans med en flock och shimpanshane som en flockmedlem. Sök på henne på nätet.
Hon är inte "bara" en schimpansskötare ;) hennes kritik är att ta på allvar.
Hon är god vän med Jane Goodall...
 
Det verkar ju helt kokko alltihop. Dom måste ju verkligen ha retat upp flocken för att det ska bli så totalt ohanterligt.
Ja såklart att dom har. För schimpanser är väldigt smarta och har massa känslor exakt som människor så dom kan vara ledsna och rädda och arga och alltmöjligt.
Så tänk då från deras håll att först rymde tre av dom. Och då istället för att kanske låta dom gå hem i lugn och ro så kom det massa folk och jägare och alltmöjligt och sköt ihjäl två av dom och en sprang hem iallafall. Men domandra fick inte ens chansen utan dom stressade dom och mördade dom. Och sen skyller dom på att schimpanser kan vara jätte farliga om dom blir upp rörda. Men det var ju dom som gjorde dom upp rörda.
Och sen så försökte två andra rymma ut och då sköt dom dom också. Så en dog och en sprang in igen till domandra och var skadad. Och igår så såg dom med drönare att tre schimpanser gick omkring och en låg stilla så den kanske dog eller lider jätte mycket.
Så jag kan VERKLIGEN fatta att dom schimpanserna som lever är jätte ledsna och arga och rädda. För människorna som dom trodde att dom kunde lita på mördade halva deras familj eller vänner eller så. Och har inte gett dom mat eller nånting och inatt så gick ett brand larm i schimpans huset också så då blev dom kanske rädda för det också.
Så det är ju bara att tänka själv ifall nån man trodde att den skulle ta hand om en så mördade den kanske ens mamma eller pappa eller barn eller bästa vän och så. Då skulle man nog inte må så bra heller och inte lita på dom eller vilja att dom kom nära.
Och dom döda schimpanserna låg kvar ute iallafall igår. Så dom som lever kanske såg sina mördade familje medlemmar eller vänner helatiden. Tänk hur hemskt det är för dom :cry:
 
Tycker också agerandet är ruskigt dåligt. Vi pratar dessutom om en stängd park utan besökare. Jag förstår att de kan vara farliga, men hur spontant aggressiva är de egentligen? Skansenakvariet känns ju riktigt kompetenta i frågan (fånga förrymda djur) helt plötsligt.
 
Nja, Ing-Marie är känd i hela schimpansforskar-världen som den ende som någonsin kunnat vistas tillsammans med en flock och shimpanshane som en flockmedlem. Sök på henne på nätet.
Hon är inte "bara" en schimpansskötare ;) hennes kritik är att ta på allvar.
Hon är god vän med Jane Goodall...

Då blir ju hennes kritik bara än mer trovärdig.

Det låter ju som om de som har ansvaret inte haft kompetens nog.

Jag tycker inte att schimpanser ska behandlas som vilket annat djur som helst. De är för lika oss för det. När jag ser en schimpans ser jag inte ett djur utan en nästintill mänsklig varelse. Jag tycker att det här är så fruktansvärt! Stackars de som är kvar! Så ledsna, förvirrande och arga de måste vara! Hoppas att parken döms hårt!!
 

SVT har uppdaterat med ett skrivet tillägg till det filmade inslaget:
I en första intervju, som syns i klippet, säger Annika Troselius att djurparken inte haft bedövning till alla individer, och att utredningen får visa om avlivning var rätt väg att gå. Senare under kvällen har hon själv fått mer information, och meddelar att sövning inte varit något alternativ, med hänsyn till människor, och att de agerat enligt risk- och handlingsplanen.
 
Tycker också agerandet är ruskigt dåligt. Vi pratar dessutom om en stängd park utan besökare. Jag förstår att de kan vara farliga, men hur spontant aggressiva är de egentligen? Skansenakvariet känns ju riktigt kompetenta i frågan (fånga förrymda djur) helt plötsligt.
Parken är väl knappast inhägnad på något vis som hindrar en apa. Ormen var de ju säkra på att de hade kvar inom byggnaden och kunde vänta ut utan att riskera fara för allmänheten.

Jag vet inte om det bara är min egen slutsats, men jag uppfattar det som att det är säkerheten för de boende i närheten som har prioriterats? Vilken som helst situation med random allmänhet och lös apa som möts utan hinder emellan uppfattar jag som att det värderas som en potentiellt farlig situation?
 
Senast ändrad:
Parken är väl knappast inhägnad på något vis som hindrar en apa. Ormen var de ju säkra på att de hade kvar inom byggnaden och kunde vänta ut utan att riskera fara för allmänheten.

Jag vet inte om det bara är min egen slutsats, men jag uppfattar det som att det är säkerheten för de boende i närheten som har prioriterats? Vilken som helst situation med random allmänhet och lös apa som möts utan hinder emellan uppfattar jag som att det värderas som en potentiellt farlig situation?
Jag förstår att hela parken inte är rymningssäker för en apa, men den var ju inte lös på stan heller. Kan absolut ha fel och att det var ett sånt akut säkerhetsläge men tycker fortfarande det är märkligt att djuren behöver skjutas.
 
Parken är väl knappast inhägnad på något vis som hindrar en apa. Ormen var de ju säkra på att de hade kvar inom byggnaden och kunde vänta ut utan att riskera fara för allmänheten.
Jag vet inte om det bara är min egen slutsats, men jag uppfattar det som att det är säkerheten för de boende i närheten som har prioriterats?

Jag brukar alltid säga att man inte ska förmänskliga djur. Men när det gäller schimpanser tycker jag absolut att man ska göra det! Det här är mycket nära släktingar till oss. Med ett känsloliv som påminner om vårt. Jag tycker att det är skamligt att hålla dem instängda på ett sånt här sätt utan att ha sett till att ha en sån relation till dem att såna här situationer inte per automatik leder till att man dödar dem. Varför kallade man in polis och brandkår som förmodligen bara stressade de stackars schimpanserna ännu mer?! Det borde väl bara varit skötare där som schimpanserna känner? Som hade kunnat guida dem tillbaka på ett icke-våldsamt sätt. Om man inte har kompetensen till det tycker jag inte att man ska ha schimpanser i fångenskap.
 
Parken är väl knappast inhägnad på något vis som hindrar en apa. Ormen var de ju säkra på att de hade kvar inom byggnaden och kunde vänta ut utan att riskera fara för allmänheten.

Jag vet inte om det bara är min egen slutsats, men jag uppfattar det som att det är säkerheten för de boende i närheten som har prioriterats? Vilken som helst situation med random allmänhet och lös apa som möts utan hinder emellan uppfattar jag som att det värderas som en potentiellt farlig situation?
Fast dom var ju kvar i parken. Och det var jätte kallt och schimpanser tål inte kyla såbra har jag läst iallafall. Så dom skulle nog inte ha rymt jätte långt och ut från parken ändå om dom hade fått en chans att gå hem i lugn och ro.
 
Jag brukar alltid säga att man inte ska förmänskliga djur. Men när det gäller schimpanser tycker jag absolut att man ska göra det! Det här är mycket nära släktingar till oss. Med ett känsloliv som påminner om vårt. Jag tycker att det är skamligt att hålla dem instängda på ett sånt här sätt utan att ha sett till att ha en sån relation till dem att såna här situationer inte per automatik leder till att man dödar dem. Varför kallade man in polis och brandkår som förmodligen bara stressade de stackars schimpanserna ännu mer?! Det borde väl bara varit skötare där som schimpanserna känner? Som hade kunnat guida dem tillbaka på ett icke-våldsamt sätt. Om man inte har kompetensen till det tycker jag inte att man ska ha schimpanser i fångenskap.
Förutom den som blev skadad så såg jag på ett ställe att en annan som dom också sköt när den försökte rymma dog och den ligger inne i schimpans huset och är död.
Och som du skrev att dom har känslor som vi. Så om man tänker på det så verkar det ju inte som att dom bryr sig såmycket om hur schimpanserna mår.
Plus så borde dom haft mycket mera säker het så dom inte ens kunde rymma från början. Men dom har haft för liten plats för schimpanserna också i flera år har jag läst så dom verkar ju inte bry sig.
Och hon Ing-Marie som kände schimpanserna jätte bra och var som en i flocken bor jätte nära så ifall dom hade frågat henne så kanske hon hade kunnat hjälpa dom. Men dom ville inte ens ge schimpanserna nån chans att få leva.
 
Förutom den som blev skadad så såg jag på ett ställe att en annan som dom också sköt när den försökte rymma dog och den ligger inne i schimpans huset och är död.
Och som du skrev att dom har känslor som vi. Så om man tänker på det så verkar det ju inte som att dom bryr sig såmycket om hur schimpanserna mår.
Plus så borde dom haft mycket mera säker het så dom inte ens kunde rymma från början. Men dom har haft för liten plats för schimpanserna också i flera år har jag läst så dom verkar ju inte bry sig.
Och hon Ing-Marie som kände schimpanserna jätte bra och var som en i flocken bor jätte nära så ifall dom hade frågat henne så kanske hon hade kunnat hjälpa dom. Men dom ville inte ens ge schimpanserna nån chans att få leva.

Till och med Jonas Wahlström (Skansenakvariet) ifrågasatte nu precis på TV4 varför de inte kallat in Ing-Marie som levde nära dem i 30 år. Han sa att hade hon kommit dit hade förmodligen schimpanserna kommit till henne och situationen hade kunnat lösas på ett enklare sätt.
 
Jag brukar alltid säga att man inte ska förmänskliga djur. Men när det gäller schimpanser tycker jag absolut att man ska göra det! Det här är mycket nära släktingar till oss. Med ett känsloliv som påminner om vårt. Jag tycker att det är skamligt att hålla dem instängda på ett sånt här sätt utan att ha sett till att ha en sån relation till dem att såna här situationer inte per automatik leder till att man dödar dem. Varför kallade man in polis och brandkår som förmodligen bara stressade de stackars schimpanserna ännu mer?! Det borde väl bara varit skötare där som schimpanserna känner? Som hade kunnat guida dem tillbaka på ett icke-våldsamt sätt. Om man inte har kompetensen till det tycker jag inte att man ska ha schimpanser i fångenskap.
De måste väl ringa till polisen när det är fara för allmänheten? Annat tycker jag skulle varit oansvarigt.
Kan behöva säkras upp på olika sätt utanför det område där parkens personal inte har befogenheter. Man kan ju inte sitta och vänta tills en apa gått utanför parken, och ringa när den redan är i någons trädgård eller på pendeltågsstationen.

Jag talar alltså inte om frågan ifall det är rätt att ha apor i hägn eller inte. Nu var det så att man hade det och att de hade tagit sig ut. Ska man värdera vad som är rätt agerande i en situation där det redan är ett faktum att det skett, då anser jag att det är korrekt att prio ett är allmänhetens säkerhet.
 
De måste väl ringa till polisen när det är fara för allmänheten? Annat tycker jag skulle varit oansvarigt.
Kan behöva säkras upp på olika sätt utanför det område där parkens personal inte har befogenheter. Man kan ju inte sitta och vänta tills en apa gått utanför parken, och ringa när den redan är i någons trädgård eller på pendeltågsstationen.

Jag talar alltså inte om frågan ifall det är rätt att ha apor i hägn eller inte. Nu var det så att man hade det och att de hade tagit sig ut. Ska man värdera vad som är rätt agerande i en situation där det redan är ett faktum att det skett, då anser jag att det är korrekt att prio ett är allmänhetens säkerhet.
Polisen åkte inte dit ens förräns efter två timmar så dom verkade ju inte ha tyckt att det var SÅ farligt iallafall.
Och det var ju ingen fara för allmän heten. Så dom hade ju kunnat tillexempel skjuta dom med sövnings medel som tar HÖGST tio minuter. Och då kanske schimpanserna hade gått hem själva ändå om dom kunde. Och OM det hade varit nån risk att dom skulle rymma ut från parken så kanske dom hade varit tvugna att skjuta dom då OM det hade hänt. Men nu så fick dom inte ens nån chans att gå hem igen eller bli sövda eller nånting.
Men om man tycker att det är okej att mörda schimpanser bara för dom råkade rymma som ju är människornas fel att dom inte har säkra hägn. Men om man tycker att det är okej så kanske det är okej att skjuta människor som rymmer från fängelse tillexempel för dom är ju också farliga.
 
De måste väl ringa till polisen när det är fara för allmänheten? Annat tycker jag skulle varit oansvarigt.
Kan behöva säkras upp på olika sätt utanför det område där parkens personal inte har befogenheter. Man kan ju inte sitta och vänta tills en apa gått utanför parken, och ringa när den redan är i någons trädgård eller på pendeltågsstationen.

Jag talar alltså inte om frågan ifall det är rätt att ha apor i hägn eller inte. Nu var det så att man hade det och att de hade tagit sig ut. Ska man värdera vad som är rätt agerande i en situation där det redan är ett faktum att det skett, då anser jag att det är korrekt att prio ett är allmänhetens säkerhet.

Jag håller inte med. Jag tycker att man har ett stort ansvar för schimpansernas väl också. Något jag tycker har brustit. Ing-Marie kunde tidigare gå in och vistas i den här flocken utan problem. Sen sa någon att hon inte fick göra det. Jag tror att man har ett gäng djurskötare som är så avlägsnade från djuren de sköter (p.g.a. arbetsmiljöskäl) att de inte har nån koll på hur djuren fungerar och därför kan man inte heller lösa såna här situationer utan våld. Ska man ha schimpanser (våra släktingar) i fångenskap så tycker jag att man måste se till att ha en relation till dem och åtgärd 1A får inte vara dödligt våld.

Skansen-Jonas sa på TV4 nu på morgonen att han undrar varför de inte kallade in Ing-Marie direkt. Enligt honom så hade schimpanserna kommit till henne direkt eftersom de har en relation.
 
Jag håller inte med. Jag tycker att man har ett stort ansvar för schimpansernas väl också. Något jag tycker har brustit. Ing-Marie kunde tidigare gå in och vistas i den här flocken utan problem. Sen sa någon att hon inte fick göra det. Jag tror att man har ett gäng djurskötare som är så avlägsnade från djuren de sköter (p.g.a. arbetsmiljöskäl) att de inte har nån koll på hur djuren fungerar och därför kan man inte heller lösa såna här situationer utan våld. Ska man ha schimpanser (våra släktingar) i fångenskap så tycker jag att man måste se till att ha en relation till dem och åtgärd 1A får inte vara dödligt våld.

Skansen-Jonas sa på TV4 nu på morgonen att han undrar varför de inte kallade in Ing-Marie direkt. Enligt honom så hade schimpanserna kommit till henne direkt eftersom de har en relation.
Givetvis har man ett sådant ansvar också, har inte sagt annat. Men om det uppstår en situation med en olöslig motsättning mellan de två intressena, så menar jag att den som har tagit dit djuret har ett mycket högt ansvar för att konsekvenserna av eventuella misstag eller olyckliga omständigheter inte ska drabba tredje man/allmänheten i omgivningen.

Vad man kunnat göra förebyggande och om förhållandena på parken alls varit bra för aphållning från början har jag alldeles för lite kunskap om för att ha någon åsikt om.
 
Om nån vill veta så har dom skrivit nu att det är Torsten och Linda som dom vet är döda. Och Torsten var en bebis som inte ens hade fyllt 4 så hur farlig var han då? Och Linda såg hela sin familj bli mördad när hon var liten innan hon kom till Furuvik och sen blev hon mördad.
Och dom två som ligger i ap huset är Santino och Manda. Och Santino är typ 45 år ungefär och är jätte känd för massa saker. Som att han har varit i massa forskningar och har målat tavlor och sånt. Och Manda är 18 och hon Ing-Marie tog hand om henne från att hon var en liten bebis.
Och en av dom är död och denandra vet dom inte om den är död eller jätte skadad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp