Schleese-sadlar - erfarenhet?

Skugga

Trådstartare
Jag har från flera håll fått rekommendationer om dessa sadlar på sista tiden, bla från equiterapeut, beridare och "vanligt" folk. Det man tycker är bra med sadlarna är uppbyggnaden i sitsen, som ska vara särskilt anpassad för kvinnlig anatomi, men framför allt möjligheten att justera sadeln på så många olika sätt (bomvidd och vinklar), och därmed kunna ha en sadel som passar hästen genom många faser.

Jag behöver en sadel till min unghäst och är väldigt lockad av tanken på en sadel som kan följa med under många år, istället för att behöva byta typ 2 gr år i takt med uppbyggnad av muskler.

Men funkar de verkligen så bra som jag har hört? Någon som har erfarenhet? 😊

Det verkar inte finnas så många begagnade - är det för att det funkar, eller har det helt enkelt inte sålts så många?
 
Varken jag eller min häst var särskilt imponerade tyvärr! Lät så himla bra men nä det var absolut inget för oss! Sadelprovaren försökte men hästen blev bara surare och surare för varje sadel hen la på och tillslut vägrade han gå överhuvudtaget. Sadelutprovaren tyckte hästen var knäpp och menade att det var omöjligt att sadlarna skulle nypa eller störa hästen någonstans.. Hästen höll inte med.. Jag tyckte dom var ganska breda att sitta i och allmänt klumpiga men om hästen hade gillat dom så hade jag anpassat mig men han avskydde dom som sagt!

Jag köpte tillslut en Erreplus Impulse som har lite samma tänk men som är grymt mycket skönare samt så älskar hästen den!
 
Jag har en vän som har haft det märket i många år, hon är nöjd. Hon har ändrat sadeln vid byte av häst, och sedan vid flertal tillfällen då hästen har tränats och utvecklats. Det har dock varit lite krångel med återförsäljare som har bytts ut men jag tror att det skall vara löst nu.
 
Varken jag eller min häst var särskilt imponerade tyvärr! Lät så himla bra men nä det var absolut inget för oss! Sadelprovaren försökte men hästen blev bara surare och surare för varje sadel hen la på och tillslut vägrade han gå överhuvudtaget. Sadelutprovaren tyckte hästen var knäpp och menade att det var omöjligt att sadlarna skulle nypa eller störa hästen någonstans.. Hästen höll inte med.. Jag tyckte dom var ganska breda att sitta i och allmänt klumpiga men om hästen hade gillat dom så hade jag anpassat mig men han avskydde dom som sagt!

Jag köpte tillslut en Erreplus Impulse som har lite samma tänk men som är grymt mycket skönare samt så älskar hästen den!

Intressant! Och lite vad jag befarade, att inget system passar alla... 😉

Jag visste inte att flera tillverkare jobbade på samma sätt. Kan du berätta lite om din sadel? 😊
 
Jag har en vän som har haft det märket i många år, hon är nöjd. Hon har ändrat sadeln vid byte av häst, och sedan vid flertal tillfällen då hästen har tränats och utvecklats. Det har dock varit lite krångel med återförsäljare som har bytts ut men jag tror att det skall vara löst nu.

Tack för svar! Här verkar det ju funka som de vill att det ska göra! 👍
 
Intressant! Och lite vad jag befarade, att inget system passar alla... 😉

Jag visste inte att flera tillverkare jobbade på samma sätt. Kan du berätta lite om din sadel? 😊
Precis som Schleese så har den ett väldigt öppet framvalv samt är ullstoppad, den har även urgröpningar med mjuk foam för sittben och pubisben. Det är livstids garanti på bommen och den går att ändra oändligt antal gånger. Den ser ganska ordinär ut men dom säger att bommen är nyutvecklad på just Impulsen som jag har. Jag vet inte vad det är med sadeln som min super duper kräsna häst älskar men det gör han i vilket fall som helst.

Jag tyckte utprovaren från Schleese pratade mycket och mycket lät jätte bra i teorin men när det väl kom till att prova sadeln så var det som vilken sadelprovning som helst. Dessutom tyckte jag att hon provade ut samtliga sadlar i lätt bakvikt och jag påpekade att jag tyckte sittpunkten blev för långt bak men hon såg inte samma sak som jag.. Som tur är så hade jag vänner med mig som filmade så kunde gå in och kolla filmen och man ser tydligt att sadlarna ligger i bakvikt. Hästen var ju som sagt extremt missnöjd så det hade ju inte blivit något köp ändå..
 
Ta
Precis som Schleese så har den ett väldigt öppet framvalv samt är ullstoppad, den har även urgröpningar med mjuk foam för sittben och pubisben. Det är livstids garanti på bommen och den går att ändra oändligt antal gånger. Den ser ganska ordinär ut men dom säger att bommen är nyutvecklad på just Impulsen som jag har. Jag vet inte vad det är med sadeln som min super duper kräsna häst älskar men det gör han i vilket fall som helst.

Jag tyckte utprovaren från Schleese pratade mycket och mycket lät jätte bra i teorin men när det väl kom till att prova sadeln så var det som vilken sadelprovning som helst. Dessutom tyckte jag att hon provade ut samtliga sadlar i lätt bakvikt och jag påpekade att jag tyckte sittpunkten blev för långt bak men hon såg inte samma sak som jag.. Som tur är så hade jag vänner med mig som filmade så kunde gå in och kolla filmen och man ser tydligt att sadlarna ligger i bakvikt. Hästen var ju som sagt extremt missnöjd så det hade ju inte blivit något köp ändå..

Tack för utförligt svar! :up: Ska kolla upp dessa också! Du råkar inte veta om det finns fler sadeltillverkare som jobbar på samma sätt? :angel:
 
Ta


Tack för utförligt svar! :up: Ska kolla upp dessa också! Du råkar inte veta om det finns fler sadeltillverkare som jobbar på samma sätt? :angel:
Just öppna framvalv är det tyvärr inte så många sadeltillverkare som har än så länge. Dom jag känner till är ju Schleese, Peter Horobin, Passier, Kieffer, Erreplus och sedan har Amerigo kommit med en modell som heter Pasubio. Harry Dabbs har ett system där man lägger den nakna bommen på hästen och sedan bygger man sadeln på den bom som passar hästen bäst, tror dock inte att dom har öppna framvalv. Även Childeric går väl kanske att få med lite öppna framvalv men då är dom ju permanentstoppade. Wow har ju oxå koppjärn som är U formade och ger därmed öppet framvalv.

Om du tänker på sadlar som ska vara speciellt utformade för kvinnliga bäcken så är det väl bara Schleese och Wow som uttalat säger så men som jag förstått det så är det inte så enkelt med manligt och kvinnligt bäcken utan det är väldigt individuellt vad som passar.

Jag tycker det har varit oerhört svårt att hitta en sadel som motsvarar min krav! Hästen behöver öppet framvalv, takformad, bred kanal samt uppbyggd bak då han är högställd så allt hamnar i bakvikt samt att sadeln inte får vara för rak. Jag behöver öppet säte, smal midja samt bred sittyta. Den enda jag hittat som motsvarar våra krav hittills är då min Erreplus Impulse, det enda jag möjligen saknar är att den kanske skulle ha en något bredare sittyta men det är ingen större fara då den är så mjuk.
 
Om du tänker på sadlar som ska vara speciellt utformade för kvinnliga bäcken så är det väl bara Schleese och Wow som uttalat säger så men som jag förstått det så är det inte så enkelt med manligt och kvinnligt bäcken utan det är väldigt individuellt vad som passar.
Kvinnliga bäcken kan vara utformade på många olika sätt, så du har helt rätt.
Jag är nog en man, med tanke på att Passier passar mig perfekt... Gärna de äldre modellerna! 🥰
 
Jag var exempelryttare på en kurs där vi hade sadelprovare från Schleese ute.

Min häst HATADE sadeln. Alltså, verkligen hatade, trots att den skulle vara lagom lång och bred och allt. Hon tjurade ihop totalt!

Sadlar för kvinnliga bäcken finns väl även ErgoX, men jag vet inte vad de har för framvalv.

Kan nån förklara öppet framvalv för en något gammaldags person som mest rider barbacka? Min häst hatar alla sadlar...
 
Jag hade en Schleese ett tag. Upplevde inget revolutionerande med den - förutom att den låg stilla på hästen :grin: (tidigare sadel åkte fram). Jag tyckte att sadeln "byggde" mycket och att jag kom långt ifrån hästen.
Efter en period testade jag gamla sadeln och då låg den stilla igen :p

Sålde Schleesen.
Köpte senast en Erreplus Vittoria
 
Jag var exempelryttare på en kurs där vi hade sadelprovare från Schleese ute.

Min häst HATADE sadeln. Alltså, verkligen hatade, trots att den skulle vara lagom lång och bred och allt. Hon tjurade ihop totalt!

Sadlar för kvinnliga bäcken finns väl även ErgoX, men jag vet inte vad de har för framvalv.

Kan nån förklara öppet framvalv för en något gammaldags person som mest rider barbacka? Min häst hatar alla sadlar...
Jag vet inte om jag är jätte bra på att förklara men gör ett försök..😉
Öppet framvalv är när sadeln har ett mer U format koppjärn. Koppjärnet är det som avgör bomvidden på sadeln. Dom flesta sadlar ha V formade koppjärn. Du får då tänka upp och nervänt U och V.
Om hästen har bred ryggrad så blir ofta dom V formade järnen för tajta högt upp vid manken sas.

Här tagit skärmdump på två olika sadlar så du ser skillnaden. Vinkeln kan alltså vara detsamma på koppjärnet men det U formade är bredare upptill.

V-format:

20200128_201523.jpg
 
Jag var exempelryttare på en kurs där vi hade sadelprovare från Schleese ute.

Min häst HATADE sadeln. Alltså, verkligen hatade, trots att den skulle vara lagom lång och bred och allt. Hon tjurade ihop totalt!

Sadlar för kvinnliga bäcken finns väl även ErgoX, men jag vet inte vad de har för framvalv.

Kan nån förklara öppet framvalv för en något gammaldags person som mest rider barbacka? Min häst hatar alla sadlar...
U-format

20200128_201329.jpg
 
Jag vet inte om jag är jätte bra på att förklara men gör ett försök..😉
Öppet framvalv är när sadeln har ett mer U format koppjärn. Koppjärnet är det som avgör bomvidden på sadeln. Dom flesta sadlar ha V formade koppjärn. Du får då tänka upp och nervänt U och V.
Om hästen har bred ryggrad så blir ofta dom V formade järnen för tajta högt upp vid manken sas.

Här tagit skärmdump på två olika sadlar så du ser skillnaden. Vinkeln kan alltså vara detsamma på koppjärnet men det U formade är bredare upptill.

V-format:

Visa bifogad fil 44655

Bra och mycket pedagogiskt förklarat tycker jag! :up: :up:

Hur länge har Kieffer och Passier kört öppna framvslv? Eller är det bara vissa modeller? Har nämligen provat ett par av varje och upplevde dem just för v-formade, att de liksom inte kom ner och om hästen.
 
Bra och mycket pedagogiskt förklarat tycker jag! :up: :up:

Hur länge har Kieffer och Passier kört öppna framvslv? Eller är det bara vissa modeller? Har nämligen provat ett par av varje och upplevde dem just för v-formade, att de liksom inte kom ner och om hästen.

Tack! :bow:

Jag tror dom haft det så länge jag kan minnas. Det kanske helt enkelt var för smal bomvidd och därför inte kom ner på hästen?
 
Jättebra beskrivet.

Nästa dumma fråga: Varför vill man ha u istället för v?
Jag gissar på att det är för att hästen är mer formad så? ;-)

Om hästen har som min häst väldigt grov manke upptill sas och man lägger på en sadel med V-format koppjärn så kommer järnet slå i hästens manke på sidorna strax ovanför där bossan slutar. Man vill ju att hela överdelen på manken ska gå fri. Jag har ritat en liten triangel där man vill att manken ska vara fri från tryck och gärna några fingrar åt alla håll. Ritningen är ju inte direkt exakt men du får en idé om hur det är tänkt iaf.
Tyvärr väldigt vanligt att hästar blir nypta här, speciellt om man dessutom lägger dit massa tjocka paddar. Dessutom så kommer en sadel med rätt vinkel på järnet bli för trång, om det är V-format och hamna i bakvikt och då gör man ofta misstaget att läģga på en vidare bom vilket istället resulterar i att hösten blir nypt runt mankbasen samt upptill då vinkeln på järnet avviker från hästen. Dom ska ju vara parallella med varandra.
20200129_192146.jpg
 
Hur vet man om ens häst har bred manke som skulle må bättre av en sadel med öppet framvalv? Misstänker min unghäst skulle behöva det. Upplevde att sadlarna vi har här hemma va för trånga även om de va rätt vida. Mätte han och han är bara 80 grader.. :crazy: så misstänker det är främst framvalvet som gör att det klämmer där. Får nog ta o prova sadel med öppet framvalv :idea:
 
Hur vet man om ens häst har bred manke som skulle må bättre av en sadel med öppet framvalv? Misstänker min unghäst skulle behöva det. Upplevde att sadlarna vi har här hemma va för trånga även om de va rätt vida. Mätte han och han är bara 80 grader.. :crazy: så misstänker det är främst framvalvet som gör att det klämmer där. Får nog ta o prova sadel med öppet framvalv :idea:

Bra fråga! Jag vill också gärna veta :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Dessa sadlar dök ju upp för rätt många år sedan nu och jag har googlat mig till att modellerna och alternativen blivit betydligt fler på...
Svar
8
· Visningar
976
Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité...
2
Svar
24
· Visningar
3 820
Senast: palle
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 677
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp