Bukefalos 28 år!

Schweiz tvingar flyktingar att betala

landsbygdsbo

Trådstartare
Schweiz tvingar de flyktingar som söker asyl i landet att, om man kan, betala för sig
"
Om ni vid er ankomst till mottagningscentrum äger tillgångar som motsvarar över 1.000 schweizerfranc är ni skyldiga att lämna ifrån er dessa medel i utbyte mot ett kvitto”, står det i en broschyr som asylsökande får i Schweiz. Och upplysningen omsätts i praktiken.


Det senaste året ska 112 personer ha fått lämna från sig totalt närmare två miljoner kronor. När en person väl fått asyl och kommit in på arbetsmarknaden ska den vidare betala 10 procent av sin inkomst till dess att drygt 130.000 kronor betalats in, vilket ska vara den beräknade kostnaden för att ta emot en flykting i Schweiz."

Så omoraliskt!! eller är det? Vi gör ju precis samma sak med våra egna socialfall.
Upptäcker soc att du har dolda tillgångar så stryker man ju bidraget och man kan tom bli återbetalningsskyldig.
 
:eek::eek::eek::rage::rage::rage::arghh::arghh::arghh:
Sinnesjukt ju! Är helt mållös, vet inte vad jag ska säga...

Fast varför ska de inte betala för sig om de kan? Sedan att man tar alla deras tillgångar är ju inte så bra, men jag kan till viss del förstå principen. Iallafall om pengarna används för att kunna ta in fler flyktingar på ett bra sätt.

Det vi I Sverige är rädda för/klagar på med flyktingströmmen är ju till stor del kostnaderna.
 
:eek::eek::eek::rage::rage::rage::arghh::arghh::arghh:
Sinnesjukt ju! Är helt mållös, vet inte vad jag ska säga...

Samma som i Danmark.

Och ja, det låter ganska hårt.
Men det är väl rimligt att man betalar för sin egen försörjning?

Det skulle kanske se snyggare ut, dock, om man i stället beskrev en "hyra" - att man visar att månadskostnad för boende A inklusive mat (frukost, lunch, middag) är X kronor eller franc (eller om man bryter ner det till en dagskostnad).

Och om man har ekonomiska tillgångar, ska dessa i första hand användas.
När man inte längre har besparingarna kvar, får man hjälp från samhället.
Ungerfär som @Sumsum nämner med socialen och försörjningsstöd.

Det är inte fel att samma villkor gäller för alla, oavsett om man är "inföding" eller kommer från något annat land.

Själv har jag ingen aning om vilka värden eller summor man för med sig, kontant eller via banktillgång (numera med internet är ju bankerna ganska gränslösa). Jag har någonstans funnits kvar i tanken på asylsökande som ganska utblottade, men så ser det ju inte längre ut.

Många av dem som kommer har med sig smartphones för interntettillgång och kontakt med anhöriga, släkt och vänner, och många av dem som kommer har eller har haft ganska god ekonomi med förmåga att försörja sig.

De som har försörjningsförmåga bör nog försörja sig, så att de begränsade samhälleliga medlen kan ges till dem som har det största behovet.
 
:eek::eek::eek::rage::rage::rage::arghh::arghh::arghh:
Sinnesjukt ju! Är helt mållös, vet inte vad jag ska säga...
Är det verkligen sinnesjukt?
Vi har ju exakt samma system i Sverige när det gäller bostadsbidrag och socialhjälp. Överstiger din inkomst en viss gräns brinner bidragen inne.
Och att tvinga dem som får jobb och tjänar pengar att betala tillbaka pengar till den kassa som ska hjälpa andra nytillkomna är väl heller inte fel... Så jag förstår att du inte vet vad du ska säga ;)
 
Samma som i Danmark.

Och ja, det låter ganska hårt.
Men det är väl rimligt att man betalar för sin egen försörjning?

Det skulle kanske se snyggare ut, dock, om man i stället beskrev en "hyra" - att man visar att månadskostnad för boende A inklusive mat (frukost, lunch, middag) är X kronor eller franc (eller om man bryter ner det till en dagskostnad).

Och om man har ekonomiska tillgångar, ska dessa i första hand användas.
När man inte längre har besparingarna kvar, får man hjälp från samhället.
Ungerfär som @Sumsum nämner med socialen och försörjningsstöd.

Det är inte fel att samma villkor gäller för alla, oavsett om man är "inföding" eller kommer från något annat land.

Själv har jag ingen aning om vilka värden eller summor man för med sig, kontant eller via banktillgång (numera med internet är ju bankerna ganska gränslösa). Jag har någonstans funnits kvar i tanken på asylsökande som ganska utblottade, men så ser det ju inte längre ut.

Många av dem som kommer har med sig smartphones för interntettillgång och kontakt med anhöriga, släkt och vänner, och många av dem som kommer har eller har haft ganska god ekonomi med förmåga att försörja sig.

De som har försörjningsförmåga bör nog försörja sig, så att de begränsade samhälleliga medlen kan ges till dem som har det största behovet.


"De som har försörjningsförmåga bör nog försörja sig, så att de begränsade samhälleliga medlen kan ges till dem som har det största behovet."

Kan inte annat än instämma.
 
Schweiz tvingar de flyktingar som söker asyl i landet att, om man kan, betala för sig
"
Om ni vid er ankomst till mottagningscentrum äger tillgångar som motsvarar över 1.000 schweizerfranc är ni skyldiga att lämna ifrån er dessa medel i utbyte mot ett kvitto”, står det i en broschyr som asylsökande får i Schweiz. Och upplysningen omsätts i praktiken.


Det senaste året ska 112 personer ha fått lämna från sig totalt närmare två miljoner kronor. När en person väl fått asyl och kommit in på arbetsmarknaden ska den vidare betala 10 procent av sin inkomst till dess att drygt 130.000 kronor betalats in, vilket ska vara den beräknade kostnaden för att ta emot en flykting i Schweiz."

Så omoraliskt!! eller är det? Vi gör ju precis samma sak med våra egna socialfall.
Upptäcker soc att du har dolda tillgångar så stryker man ju bidraget och man kan tom bli återbetalningsskyldig.
Nej det är väl naturligt. Man får betala för sig helt enkelt. Det är inte bara att komma o tro att man ska få allt serverat.
 
Jag kan ju tycka att det är rimligt att betala om man har möjlighet, men inte att behöva ge alla sina pengar till staten, så är det ju inte för de som har försörjningsstöd. Det rimliga vore väl om de som har pengar fick använda dem till att betala mat och hyra tills de tar slut innan de får bidrag, det är en helt annan sak kan jag tycka.
Jag har svårt att tro att någon skulle tycka att det var rimligt att de som ansöker om försörjningsstöd men har tillgångar ska ge dem till staten/kommunen för att kunna få bidrag.
Det får ju också finnas begränsningar i vad som behöver användas, precis som för de som går på försörjningsstöd.
 
Alla flyktingar lär ju inte vara utblottade. Tex en läkarfamilj från Syrien kan ju ha gott om cash, men självklart ändå ha skäl att fly för sina liv. Alltså man kan ju vara rik men ändå ha goda asylskäl?
Jag kan tycka att det är rimligt att personer som i exemplet ovan tar in på hotell eller på annat sätt löser eget boende om medel för det finns, så pass att de som saknar medel kan få platser på flyktingboende.

Dock känns det ju inte ok om tanken är att man ska stå vid gränsen och plocka av folk guldringar eller släktklenoder naturligtvis.
 
@Sumsum @kryddelydd @landsbygdsbo

Mjo, när ni säger det så, låter det faktiskt inte sjukt trots allt. Men som någon nämnde; Man skulle kunna "snygga till det" lite iaf, nu låter det lite väl brutalt.
Givetvis ska flyktingar som har pengar försörja sig på dem, utan tvekan. Men iaf jag trodde att de som flydde kriget i Syrien m.m. Inte hade några pengar, inga pass, ingenting. Ok, några kronor kanske, men absolut inte så de skulle räcka att leva på, ens för en kortare tid. I mina ögon är en flykting någon som verkligen flyr hus och hem, utan att ta med sig något, bara flyr från en dag till en annan utan packning typ.
 
@Sumsum @kryddelydd @landsbygdsbo
I mina ögon är en flykting någon som verkligen flyr hus och hem, utan att ta med sig något, bara flyr från en dag till en annan utan packning typ.

Jo, så har jag också tänkt tidigare.
Men som sagt, många av dem som kommer nu har haft en bättre ekonomi. Och har man med sig internet i sin smartphone så har man många gånger tillgång till pengar. Man har nog också många gånger möjligheter att ta ut pengar i bankomat el liknande även i främmande länder (jag har tagit ut pund i London på mitt bankomatkort).
 
Jo, så har jag också tänkt tidigare.
Men som sagt, många av dem som kommer nu har haft en bättre ekonomi. Och har man med sig internet i sin smartphone så har man många gånger tillgång till pengar. Man har nog också många gånger möjligheter att ta ut pengar i bankomat el liknande även i främmande länder (jag har tagit ut pund i London på mitt bankomatkort).

Känns ju som en extremt korkad fråga, men om de nu har sådan bra ekonomi, varför flyr de då så långt som till typ Schweiz, Tyskland, Sverige osv. osv.? Alltså jag förstår att det givetvis inte går att bo i typ Syrien, men med (förhållandevis) mycket pengar borde man väl kunna bygga sig ett bra liv även in något land lite närmare?
 
Känns ju som en extremt korkad fråga, men om de nu har sådan bra ekonomi, varför flyr de då så långt som till typ Schweiz, Tyskland, Sverige osv. osv.? Alltså jag förstår att det givetvis inte går att bo i typ Syrien, men med (förhållandevis) mycket pengar borde man väl kunna bygga sig ett bra liv även in något land lite närmare?

Det kan ju tänkas finnas ett samband mellan god ekonomi och möjligheter att fly långt.
Den som är helt utblottad har antagligen inte råd att betala biljetterna för tåg, buss eller flyg till något så avlägset land som Sverige.
Den som är helt utblottad hamnar kanske i misär i något av grannländerna.
 
Det kan ju tänkas finnas ett samband mellan god ekonomi och möjligheter att fly långt.
Den som är helt utblottad har antagligen inte råd att betala biljetterna för tåg, buss eller flyg till något så avlägset land som Sverige.
Den som är helt utblottad hamnar kanske i misär i något av grannländerna.

Så kan det ju naturligtvis vara!
 
Men iaf jag trodde att de som flydde kriget i Syrien m.m. Inte hade några pengar, inga pass, ingenting. Ok, några kronor kanske, men absolut inte så de skulle räcka att leva på, ens för en kortare tid. I mina ögon är en flykting någon som verkligen flyr hus och hem, utan att ta med sig något, bara flyr från en dag till en annan utan packning typ.

Det är så det målas upp och så vi ska tro att det är. Alla har såklart inte gott om pengar men långt ifrån alla är bankrutta.

Varför man flyr längre än vad som kanske behövs? Det är bra länder, bra uppbyggda samhällen som fungerar. Kommer man in i systemet, lär sig språket och får ett jobb kommer man leva bättre än när man levde bra där man flydde från :)
 
Det är så det målas upp och så vi ska tro att det är. Alla har såklart inte gott om pengar men långt ifrån alla är bankrutta.

Varför man flyr längre än vad som kanske behövs? Det är bra länder, bra uppbyggda samhällen som fungerar. Kommer man in i systemet, lär sig språket och får ett jobb kommer man leva bättre än när man levde bra där man flydde från :)

Aha! Nej, för bankrutta trodde jag kanske inte att alla var, men definitivt fattiga med våra mått mätt iaf...

Sant ju! Men samtidigt, iaf min uppfattning (jag bor i en väldigt segregerad kommun som tagit emot mycket invandrare i 30-40 år) är att det här med integrationen är svårt och så. Ibland verkar det nästan som att folk inte "vill" bli integrerade ens, utan leva i sina i det närmaste parallellsamhällen... Så det känns ju lite så som att om man själv eller ens sina barn kommer in i systemet :( Nej, därför jag tänkte att de med mer pengar då borde kunna bygga upp ett bra liv på lite närmare håll...
 
Känns ju som en extremt korkad fråga, men om de nu har sådan bra ekonomi, varför flyr de då så långt som till typ Schweiz, Tyskland, Sverige osv. osv.? Alltså jag förstår att det givetvis inte går att bo i typ Syrien, men med (förhållandevis) mycket pengar borde man väl kunna bygga sig ett bra liv även in något land lite närmare?
Därför att vi i dessa länder erbjudit hälsovård, boende o skolor till lägre priser och högre kvaliteter än grannländerna till Syrien
 
Känns ju som en extremt korkad fråga, men om de nu har sådan bra ekonomi, varför flyr de då så långt som till typ Schweiz, Tyskland, Sverige osv. osv.? Alltså jag förstår att det givetvis inte går att bo i typ Syrien, men med (förhållandevis) mycket pengar borde man väl kunna bygga sig ett bra liv även in något land lite närmare?

Om jag skulle fly skulle jag ju, om jag hade möjlighet, ta mig till ett land där det är relativt rikt och välmående. Det är ju ganska naturligt.
 
Om jag skulle fly skulle jag ju, om jag hade möjlighet, ta mig till ett land där det är relativt rikt och välmående. Det är ju ganska naturligt.

Jo, det är ju klart. Men tänkte, att de kanske om de nu är rika och välutbildade, och kanske vet någonting om situationen i t.ex. Sverige och Tyskland förstår att integrationen kan bli ett problem, och att det således inte är helt 100 bra. Men jag vet inte, spekulerar bara...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp