Bukefalos 28 år!

SD:s trollfabrik

Mkb

Trådstartare
Sverigedemokraterna har av TV4:s Kalla Fakta avslöjats driva en trollfabrik. SD:s anonyma konton har spridit propaganda och även sådant som kan klassas som desinformation enligt forskningsledare vid Totalförsvarets forskningsinstitut. SD menar att detta inte är så allvarligt. Regeringspartierna säger däremot att det skadat förtroendet, inte minst eftersom SD:s trollfabrik gett sig på dem trots att Tidöavtalet kräver att de samarbetande partierna ska hålla god ton gentemot varandra. Oppositionen har också kommit med kritik, C vill till exempel att SD:s del i LVU-kampanjen ska utredas av myndigheter och S vill se en säkerhetsprövning av SD:s tjänstemän i regeringskansliet.

Vad innebär den här skandalen för SD och regeringspartierna, men också för svensk politik i stort? Här kan vi diskutera SD:s trollfabrik och samla nyheterna kring det.
 
Jag önskar att man var mer förvånad. Men att SD apat efter Trump, Putin et al är väl det minst överraskande någonsin. Men jag är förvånad att tom L så lydigt går i Tidös fotspår. Att de blöder väljare är inte något som verkar bekymra Pehrson. Som jag har förstått det så är det vissa inom L som vill bryta med Tidö men uppenbarligen är alla för maktkåta för att överväga det. Trots att trollfabriken gick minst lika hårt åt de andra Tidöpartierna. Och SD öppet hånar L. Och glömmer att utan dem hade det inte blivit något Tidö.

Och så typiskt att SD anklagar 'klegget' och inte tar ansvar för fem öre. Jag fattar inte hur en femtedel av Sveriges befolkning kan överväga att rösta på ett parti som öppet förespråkar demokratins nedmontering. Vet inte jag blir mer förtvivlad än rasande.
 
SD tänker inte frivilligt stänga ned sin trollfabrik. https://tt.omni.se/sd-ber-om-ursakt-men-stanger-inte-konton/a/xmPE4n

Det är lite anmärkningsvärt ändå tycker jag, bland annat med tanke på vilken effekt detta har på deras samarbeten men inte bara det. SD ber alltså om ursäkt för att innehållet i vissa inlägg bryter mot Tidöavtalets respektklausul, och de har även raderat en del inlägg med vit makt-budskap, men inte för att de driver anonyma konton som sprider propaganda, smutskastning och desinformation. Kontona tänker man inte ta bort, arbetssättet ber man inte om ursäkt för.

L vill att SD ska stänga ned alla konton som SD:s kommunikationsavdelning driver anonymt. M däremot verkar ganska nöjda med att SD bett dem om ursäkt.

Jag hoppas verkligen att L inte viker sig nu, man har förvisso kastat i princip alla sina liberala värderingar överbord för länge sedan men har man minsta lilla värdighet kvar viker man sig inte i den här frågan.
 
Senast ändrad:
SD tänker inte frivilligt stänga ned sin trollfabrik. https://tt.omni.se/sd-ber-om-ursakt-men-stanger-inte-konton/a/xmPE4n

Det är lite anmärkningsvärt ändå tycker jag, bland annat med tanke på vilken effekt detta har på deras samarbeten men inte bara det. SD ber alltså om ursäkt för att innehållet i vissa inlägg bryter mot Tidöavtalets respektklausul, och de har även raderat en del inlägg med vit makt-budskap, men inte för att de driver anonyma konton som sprider propaganda, smutskastning och desinformation. Kontona tänker man inte ta bort, arbetssättet ber man inte om ursäkt för.

L vill att SD ska stänga ned alla konton som SD:s kommunikationsavdelning driver anonymt. M däremot verkar ganska nöjda med att SD bett dem om ursäkt.

Jag hoppas verkligen att L inte viker sig nu, man har förvisso kastat i princip alla sina liberala värderingar överbord för länge sedan men har man minsta lilla värdighet kvar viker man sig inte i den här frågan.
Ja, L har ju uttalat att det måste komma konsekvenser. Men jag har inte läst något mer från dem efter mötet var, annat än vad partisekreteraren sa.
 
SD tänker inte frivilligt stänga ned sin trollfabrik. https://tt.omni.se/sd-ber-om-ursakt-men-stanger-inte-konton/a/xmPE4n

Det är lite anmärkningsvärt ändå tycker jag, bland annat med tanke på vilken effekt detta har på deras samarbeten men inte bara det. SD ber alltså om ursäkt för att innehållet i vissa inlägg bryter mot Tidöavtalets respektklausul, och de har även raderat en del inlägg med vit makt-budskap, men inte för att de driver anonyma konton som sprider propaganda, smutskastning och desinformation. Kontona tänker man inte ta bort, arbetssättet ber man inte om ursäkt för.

L vill att SD ska stänga ned alla konton som SD:s kommunikationsavdelning driver anonymt. M däremot verkar ganska nöjda med att SD bett dem om ursäkt.

Jag hoppas verkligen att L inte viker sig nu, man har förvisso kastat i princip alla sina liberala värderingar överbord för länge sedan men har man minsta lilla värdighet kvar viker man sig inte i den här frågan.
Ja, det känns som att L skulle behöva visa lite värdighet och tala om för de andra partierna att de än så länge faktiskt också behövs för att få majoritet. De hade kunnat få så mycket mer makt som vågmästare.
 
Jag antar att det här kommer påverka L i EU valet. Visar de stake kanske folk röstar på dem och de får sitta kvar, men troligare är väl tvärt om. Och det är väl vad ledingen haft i åtanke när de uttalat sig.

Jag tror dock tyvärr inte att Tidö spricker, alla finner sig i att bli pissade på för ministerposter.
 
Stockholmsmoderaterna är inte glada. Särskilt som de redan förlorat så många väljare just pga SD samarbete. Kristersson har ju försökt flirta tillbaka dem genom att plötsligt framstå som grön. Men M är säkert medvetna om att det här inte kommer hjälpa. Roande att se hur de slingrar sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-fjellner-sd-s-agerande-skadligt-for-sverige
Känns så skevt varje gång jag kommer att tänka på att jag en gång i tiden var med i MUF och har träffat Fjellner vid något tillfälle, men det känns positivt att han inte blivit en av de värsta (jag antar att det vore osannolikt att alla från den tiden blev vänsterpartister som jag....).

Det ligger ju en del i vad han säger, speciellt om man tar med sig att M nyligen presenterade någon ny sorts strategi för att bli största partiet, som mest gick ut på att bli snällare för att attrahera kvinnliga storstadsväljare med blåa hjärtan i sociala medier istället för män som tuppar sig (för det attraherar bara männen som tuppar sig :D ). Det går inte riktigt ihop med att acceptera vad SD gör.
 
En annan tanke är att media, oppositionen och allmänheten får inte släppa det här nu! Det krävs att man fortfarande ligger på, är det tex. viktigare för Ulf att det inte talas illa om honom än att det sprids klipp med nazisten Nick Fuentes? Är det verkligen lika hemskt att sossarna haft enstaka anställda som påkommits med trollkonton (som sedan utretts och omplacerats) som att SD försökte bidra till hetsen mot LVU? Är det verkligen bara satir när kommunikationschefen liknar deras datorer med "Hunter Bidens -laptop" baserat på vad som finns där? Hur mycket har hatet som SD spritt påverkat tex. Annie Lööfs säkerhet fram tills när hon var på en dödslista? Etc etc...
 
En annan tanke är att media, oppositionen och allmänheten får inte släppa det här nu! Det krävs att man fortfarande ligger på, är det tex. viktigare för Ulf att det inte talas illa om honom än att det sprids klipp med nazisten Nick Fuentes? Är det verkligen lika hemskt att sossarna haft enstaka anställda som påkommits med trollkonton (som sedan utretts och omplacerats) som att SD försökte bidra till hetsen mot LVU? Är det verkligen bara satir när kommunikationschefen liknar deras datorer med "Hunter Bidens -laptop" baserat på vad som finns där? Hur mycket har hatet som SD spritt påverkat tex. Annie Lööfs säkerhet fram tills när hon var på en dödslista? Etc etc...
Ja exakt! Det måste fortsätta att ställas frågor, just det som Demirok tog upp med LVU-kampanjen känns superviktigt!
 
En annan tanke är att media, oppositionen och allmänheten får inte släppa det här nu! Det krävs att man fortfarande ligger på, är det tex. viktigare för Ulf att det inte talas illa om honom än att det sprids klipp med nazisten Nick Fuentes? Är det verkligen lika hemskt att sossarna haft enstaka anställda som påkommits med trollkonton (som sedan utretts och omplacerats) som att SD försökte bidra till hetsen mot LVU? Är det verkligen bara satir när kommunikationschefen liknar deras datorer med "Hunter Bidens -laptop" baserat på vad som finns där? Hur mycket har hatet som SD spritt påverkat tex. Annie Lööfs säkerhet fram tills när hon var på en dödslista? Etc etc...
Det här kommer vara glömt om en vecka.
 
Världen är så märklig nu. Jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det som händer nu, inte i världen och inte i Sverige. Det fanns inte i min föreställningsvärld.

Men så är det. SD med J Åkesson apar efter Trump, gör och säger exakt som han. Det är ju inte politik längre. Det är propaganda i dess vidrigaste form. Om det inte var så farligt, skulle det vara löjligt, simpelt och ynkligt.

Att Åkesson m fl gör som de gör är en sak, men hur kan övriga borgerliga partier gå med på det? Det finns ingen ryggrad hos någon av dem. Eller så är det så att de visar sitt rätta ansikte nu.
 
Världen är så märklig nu. Jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det som händer nu, inte i världen och inte i Sverige. Det fanns inte i min föreställningsvärld.

Men så är det. SD med J Åkesson apar efter Trump, gör och säger exakt som han. Det är ju inte politik längre. Det är propaganda i dess vidrigaste form. Om det inte var så farligt, skulle det vara löjligt, simpelt och ynkligt.

Att Åkesson m fl gör som de gör är en sak, men hur kan övriga borgerliga partier gå med på det? Det finns ingen ryggrad hos någon av dem. Eller så är det så att de visar sitt rätta ansikte nu.
Övriga högerpartier är så fokuserade på att behålla makten att de går med på vad som helst för att kunna det.
Vidrigt.
 
Att SD håller på såhär förvånar mig inte men de är knappast ensamma, S blev påkomna med något liknande inför förra valet och hade även en minister som höll på med trollkonton.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp