SD vill påverka den offentliga konsten (Utbruten från vad gör vi, del 105)

Konst skapar mötesplatser, sammanhållning, en kompass på samhällets riktning, samhällskritik, utvecklar kreativt tänkande, främjar samhällsutveckling o.s.v.
Plus att konst faktiskt är ett uttryckmedel.

Det finns inga institutioner som tillverkar konst. Det är konstnärers uttryck vi pratar om.

Att begränsa rätten att uttrycka sig konstnärligt vore att begränsa yttrandefriheten.

Dans är också en uttrycksform. Hur vore det om vi förbjöd all fuldans på allmänna platser och offentliga lokaler? Det skulle väl vara bra så ingens estetiska sinne stördes.
:D:D:D
 
Plus att konst faktiskt är ett uttryckmedel.

Det finns inga institutioner som tillverkar konst. Det är konstnärers uttryck vi pratar om.

Att begränsa rätten att uttrycka sig konstnärligt vore att begränsa yttrandefriheten.

Dans är också en uttrycksform. Hur vore det om vi förbjöd all fuldans på allmänna platser och offentliga lokaler? Det skulle väl vara bra så ingens estetiska sinne stördes.
:D:D:D
Vi kan även införa ett smakråd som godkänner vilka drinkar som är tillräckligt smaklig för att säljas.
 
Exempelvis kan man hänvisa till forskning om färger för att föra in en eller flera specifika färger i stadsbilden med hjälp av ett konstverk.

Jag som väntar på att du ska delta i en diskussion utan att använda dig av falsk korrelation.

Waiting-Memes-52918-aad4877.jpg
 
I det offentliga rummet behöver vi olika slags konst, utan smak-censur eller politisk censur.

Behövs konst som hyllar eller glorifierar kärnfamiljen, könsroller, heterosexualitet, nationalism etc?

En öppen fråga för alla att svara på. Om nästan all "modern samtidskonst" som köpts in för skattepengar hade varit på ovanstående teman, hade ni försvarat inköpet av detta med offentliga medel på samma sätt?
 
Behövs konst som hyllar eller glorifierar kärnfamiljen, könsroller, heterosexualitet, nationalism etc?

En öppen fråga för alla att svara på. Om nästan all "modern samtidskonst" som köpts in för skattepengar hade varit på ovanstående teman, hade ni försvarat inköpet av detta med offentliga medel på samma sätt?
Nu förstår jag inte hur du tänkt, två fel blir inte rätt. Varför skulle någon försvara att man begränsar inköp av konst? Ska komuner köpa in konst så bör det göras av fackexperter inte politiker.


Åh fel av mig, SD gör visst det....
 
Nu förstår jag inte hur du tänkt, två fel blir inte rätt. Varför skulle någon försvara att man begränsar inköp av konst? Ska komuner köpa in konst så bör det göras av fackexperter inte politiker.


Åh fel av mig, SD gör visst det....

Förstår inte riktigt vad du menar? Tolkade du mina frågor som ett påstående om att två fel gör ett rätt? Jag undrade hur andra tänker.

Själv tycker jag att konsten ska vara fri. Inte som i Sverige idag där konstnärer kan åka i fängelse för provokativ eller nedsättande konst.
 
Förstår inte riktigt vad du menar? Tolkade du mina frågor som ett påstående om att två fel gör ett rätt? Jag undrade hur andra tänker.

Själv tycker jag att konsten ska vara fri. Inte som i Sverige idag där konstnärer kan åka i fängelse för provokativ eller nedsättande konst.
Ja när du skriver "En öppen fråga för alla att svara på. Om nästan all "modern samtidskonst" som köpts in för skattepengar hade varit på ovanstående teman, hade ni försvarat inköpet av detta med offentliga medel på samma sätt? "

Du påstår här att vi alla försvarat något (lite oklart vad du syftar på) och undrar om vi försvarat inköp av konst enligt ett visst tema också. Det är ingen öppen fråga som du påstår, det är det aldrig när man i frågan bygger in ett påstående om vad folk gör/gjort.


Man åker inte i fängelse för att man gör provokativ eller nedsättande konst. Däremot så behöver man följa lagarna i samhället och komma undan med brott med hänvisning till att det är konst. Det går inte att hänga eller korsfästa någon och påstå att det är konst om man nu vill dra till med extremer, det finns en gräns för hur och vad man får uttrycka som kan inkräkta på vad vissa kallar konst.
 
Behövs konst som hyllar eller glorifierar kärnfamiljen, könsroller, heterosexualitet, nationalism etc?

En öppen fråga för alla att svara på. Om nästan all "modern samtidskonst" som köpts in för skattepengar hade varit på ovanstående teman, hade ni försvarat inköpet av detta med offentliga medel på samma sätt?

Det behövs konst som utmanar. Konst som reproducerar normer behövs inte, men det finns inget rimligt motiv att censurera den.
 
Nationalism med stora kungar med svärd. / Nakna kvinnor som ligger eller sitter.

Konsten i det offentliga rummet är väl oftast i högsta grad nationalistisk, och glorifierar romantikens könsroller genom att visa stora starka män (ofta på hästar) eller med fokus på deras ansikten/huvudet - samtidigt som det visas enormt mycket färre kvinnor och av dessa lilla antal ytterst få kvinnor med kläder på sig som faktiskt gör något.

Endast en av tio statyer i Sverige föreställer en kvinna med namn och kläder på. Av 191 statyer som föreställer kända människor är 21 kvinnor.
https://ka.se/2008/08/21/fler-statyer-at-kvinnorna/

Antal kungaskulpturer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skulpturer_av_svenska_regenter

De försökte ju sätta upp Caroline Seger som staty, som genast blev vandaliserad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/caroline-segers-vandaliserade-staty-aterstalld

Det är ju inte riktigt så att vi lider brist på nationalistiska symboler och könsnormativa symboler i det offentliga rummet direkt.

När såg vi en försynt liten staty / konstverk som visar en ömsint fader som tar hand om sitt lilla spädbarn? När normaliseras påklädda aktiva kvinnor som statyer i det offentliga rummet?

Vad är det Dan Park ska ifrågasätta genom att visa Afrosvenskarnas ordförande i en affisch som "negerslav", eller burkar som det står Zyklon B på utanför synagogan i Malmö? Att rasism och massmord är kontroversiellt? Ja det visste vi redan.
 
Dan Park - har han gjort det? Vilken modig kille! 🤮

@Lager

Ja. Fräscht och nytänkande eller hur.

Med tanke på trådens intro där SD vill försköna och ta bort provocerande konst som kan få människor att må dåligt (fri tolkning av trådens innehåll), samtidigt som samma grupp gärna försvarar yttrandefriheten i betydelsen av den konst Dan Park sprider.

Vi är tillbaka till "för Vem"-frågan. Tryggt och vackert för vem? Vilka är det som ingår där och ska ta de besluten?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp