Bukefalos 28 år!

Se hit alla foder kunniga.....

Masse

Trådstartare
...har fått erbjudande om att prova ett för Sverige helt nytt foder som istället för de vanliga sädesslagen är baserat på ris. Fodret är så nytt att den första sändningen inte kommit hit ännu. Därför vet jag inget om näringsinnehåll m m.

Så min undran är finns det någon som vet något om ris som foder till häst?
Eller finns det någon som är bra näringslära som rent generellt vet vad ris innehåller?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Mina varningsklockor för stärkelse ringer direkt, men jag har ingen som helst aning om det är befogat.
Ris nämns väl knappt som hästfoder i svensk litteratur?;)
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Nej det är det ju inte där av frågan. Detta foder har ursprung från Australien. Att det kommer hit är beroende på de höga världsmarknadspriserna på spannmål. Detta risfoder kommer då trots transporten hit bli väldigt prisvärt. Jag som har många hästar är ju väldigt glad för att kunna hålla kostnaderna nere. Som sagt jag vet inte om detta foder är något som kommer att passa mina hästr.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Hörde mig för på et annat håll och fick reda på att behandlat ris är ett mycket proteinrikt foder. Att rismjöl kan användas för att höja proteinhalten. Plus att ris innehåller mer av aminosyrorna än andra sädesslag.
Hoppas att detta stämmer för i så fall låter det som ett väldigt bra foder för mig.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Kan du inte maila o fråga SLU eller nåt? Vore intressant att veta.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Ska göra det när jag har mer information om själva fodret.
Men det är väldigt vanligt i Australien att man fodrar med precessat ris inte bara till hästar utan även andra lantbruksdjur.
Tydligen ska man också vara observant på energin när man räknar på det för det har som jag fattat det hittills högt protein- men lågt enegivärde. Kanske något att komplettera med majs. Men som sagt jag vet ännu inte vad det här fodret innhåller mer än ris.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

De risfoder jag känner till är baserade på risskal och energin kommer mer från fettet där än från stärkelsen. Men dessa innehåller oryzanol som står på Ridsportsförbundets förbudslista. Så kolla upp detta innan du ingår några avtal. HH
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

De risfoder jag känner till är baserade på risskal och energin kommer mer från fettet där än från stärkelsen. Men dessa innehåller oryzanol som står på Ridsportsförbundets förbudslista. Så kolla upp detta innan du ingår några avtal. HH

Nu är jag helt novis på "Förbudslistan" för det är väldigt länge sedan jag hade någon häst som tävlade. Så det är helt klart att jag inte hittar ordentligt på den. För jag kan inte hitta oryzanol på den. Kan få lite hjälp med var man ska leta?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Har blivit ännu mer intresserad av på vilket sätt det är förbjudet. Har nu efter litet letande upptäckt att oryzanol förkommer och är godkänt i kosmetika och solskyddsmedel. Vilket ju faktiskt kan leda till man ofrivilligt kan "smitta" en häst, kanske. Jag förstår mig ju inte på förbudslistan. Plus att det finns att köpa som rent fodertillskott som det står till tävlande hästar.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

vad heter fodret? jag har varit mycket i Australien kan kanske hjälpa dig med lite information. i dom australienska fodren inger ofta svarta solrosfrön detta är inte godkänt i sverige.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Visst får man ge svenska hästar solrosfrön av alla färger! Däremot genomgår inte solrosfrön hygienisk kontroll av samma typ som t ex soja då det är tänkt för fåglar. HH
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Nu halkar jag klart utanför den här tråden. MEN...
Blir mer och mer konfunderad över förbudslistan. Jag läser på Ridsportsförbundets sida men det finns inte några svar. Blir bara fler frågetecken.
Dels varför det är förbjudet?
Finns det någon karrenstid på det?
Är det bara inom Ridsportsförbundet som det är förbjudet eller gäller även andra aktiviteter?
Om man fodrar den växande hästen med det under uppväxten sedan slutar hur länge finns det finns det kvar?
Eller om man fodrar upp en nedgången häst kommer den aldrig att kunna tävla?
Eller om man råkar ta fel sorts solkräm på en känslig häst, riskerar den då att åka dit vid en kontroll på tävling?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

vad heter fodret? jag har varit mycket i Australien kan kanske hjälpa dig med lite information. i dom australienska fodren inger ofta svarta solrosfrön detta är inte godkänt i sverige.

Vet ännu inte så mycket om fodret.
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Motiven för att förbjuda alla dessa ämnen t ex aminosyran tyrosin eller hordenin som finns i mindre mängd i korn men större mängd om kornet förvaras taskigt samt oryzenol kan inte jag. Tycker det verkar litet luddigt. Men om du vill veta mer om oryzenolen så googla på rice och gamma-oryzenol. HH
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Har hört mkt positivt om detta foder men har inte provat det själv...Någon som har provat? Erfarenheter?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Ja, jag vet. Har sålt en häst till en tjej som är återförsäljare för det, så jag har fått en massa broschyrer om det. Men jag undrar om det är någon som har praktisk erfarenhet av det?
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

har Mitavite på 2 hästar sen i höstas, med gott resultat...
lugna hästar med mycket ernegi när det behövs
 
Sv: Se hit alla foder kunniga.....

Trevligt att höra! Vad kostar detta foder per kilo? Hur mkt rek att man ger per dag?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 070
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp