Se hit sadelmakare

E

Ensam

Jag har äntligen hittat mig en sadel som passar mig o min häst.Men kanalen upplever jag som väldigt trång bak.. Finns det något man kan göra åt detta? Kan man exempelvis låta en sadelmakare ta ur stoppning o "sy ner" bossorna lite så att det blir mer plats? Kan jag under tiden padda så att sadeln inte ligger o stör ryggen???
Eller är jag helt hopplöst ute nu när jag äntligen tycks ha hittat en sadel som passar??
 
Kan hända att man kan göra så, men jag tror att det bästa vore att leta vidare så du hittar en med bredare kanal... Och angående pad så blir det väl ännu trängre med den?
 
Jo det borde det kanske bli. Fast jag tänkte mest avlastningsmässigt?? Padden borde ju göra så sadeln inte ligger o "rullar" mot ryggraden eller?
 
Det blir inte bra att göra om den bak, se dig om efter en annan sadel.
 
Finns det inget att göra alls? Jag har letat efter sadel i 1½ år nu o äntligen har jag hittat en som ligger perfekt har extra vid bom o mycket cutback. Känns så jobbigt att släppa denna sadel då. Har provat säkert 20-30 sadlar innan. Vad händer om kanalen är för trång bak? Den är ordentligt vid fram är ca 3 fingrar mitt på o sen blir det vips 1 finger nästan längst bak. Det går inte att padda eller?
 
Den nyper om ryggraden och din häst kommer garanterat få ont i ryggen såsmåningom... Så rid hellre barbacka än ha en så trång sadel! Tyvärr är det så...
 
Det är lite motsägelsefullt : hittat en sadel som passar men kanalen är trång. Passar sadeln verkligen då?
En trång kanal kan strypa cirkulationen i ryggmusklerna så att de "faller ur" samt att taggutskotten kan bli klämda, beroende på hur hästryggen ser ut.
 
Om den är ett finger bred bak så kommer den att ligga på ryggraden, det är inte bra! och jag håller med dom ovan som har svarat.
 
Hej!

Det finns en lösning på detta, men den är omständig och DYR!

Lösningen är helt enkelt att göra nya bossor.

kostar mycke $$$$$$$$$

/Mike :devil:
 
:bow: :bow:
Håller helt med..... Om DET var den bästa sadeln du provat, ja då skulle jag bli mörkrädd om jag spg dom andra..... :eek: Vad är det för konstig rygg på din häst då? Vilka har du provat, och varför passade dom inte?
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 645
Senast: caballus
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
622
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 316
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp