Se och synas i mörker?!

Zetronis

Trådstartare
Står i ett stall som har belysning på ridbana men annars är det smack bang i skogen. Era bästa tips på hur ni tar er fram under de mörkare perioderna tas tacksamt emot. Skicka dm om ni har specifika produkttips på oslagbara grejer. Känner en begynnande oro inför att inte vara förberedd och vet knappt var jag ska börja kolla runt. Exempel på pannlampa eller lampa som fäst på annan plats är väl på ett ungefär vad jag kommit fram till som första steg 😂
 
Jag sätter en pannlampa på hjälmen. En del hästar är lite skeptiska mot ljuset så ett tips är att inte tända den förrän du suttit upp.
 
Både jag och hästen gillar att skritta ut i mörkret så jag kör utan lampa. Dock är det förstås viktigt med mycket reflexer på hästen och en själv, så att man syns för andra. Rider ordentligt gör vi hemma i ridhuset eller på utebanan och där har vi förstås belysning.
 
Massa reflexer på häst och sig själv, brukar kalla mig levande julgran. :)
En ordentlig pannlampa, köpte från kina, är super nöjd, bländar bilisterna. :P
Håller mig till bättre vägar såsom grusvägar
 
Vi har inget ridhus så det blir mycket uteritter även i mörker. Med pannlampor är det inga som helst problem. De flesta av oss i stallet har investerat i bättre lite dyrare pannlampor från Silvi. Rider vi två i bredd på grusväg med varsin pannlampa är det som om vägen var belyst med gatlyktor. :)

Annars är jag noggrann med att vi syns från alla håll och kanter:
-Reflexbrösta
-Ridtäcke med reflexer på sidor och svanslapp (bucas)
-Benreflexer
-Snap-ons som jag trär på utsidan av mina freejumps.
-Pannlampa. :up:
 
Har pannlampa med 8000 lumen, funkar super inte bara vid ridning utan även när jag måste laga hage mitt i natten eller bara vill kolla till dom när det är mörkt👍
 
Både jag och hästen gillar att skritta ut i mörkret så jag kör utan lampa. Dock är det förstås viktigt med mycket reflexer på hästen och en själv, så att man syns för andra. Rider ordentligt gör vi hemma i ridhuset eller på utebanan och där har vi förstås belysning.
Ser du något alls utan lampa?
 
Jag tycker är att starka pannlampor kan vara jättebra ur synbarhetsaspekt ute på vägen, men ofta rätt dåligt för att se själv i skogen. Haken är ju att ju starkare lampan är desto bättre ser man precis i ljuskäglan - och desto sämre ser man utanför den.
En molnig natt kan det iofs vara så mörkt att man i praktiken inte kan rida, men väldigt ofta är det ju litet ströljus, eller rent av månsken, och om man bara låter mörkerseendet jobba (åtminstone 10 minuter, gärna en kvart) så tycker jag att man brukar kunna se fint.
 
Jag möter väldigt många som promenerar med hundar och även vissa ryttare på morgonen med tidningsbilen, det som gör att folk och djur syns på håll är främst pannlampa och sen att man har reflexer på både ben, armar och djuret så man ser rörelser och att det är en människa/häst/hund och inte bara en reflexväst på en stolpe :/.

Att bara ha en väst gör inte mycket skillnad tyvärr.
Ibland ser man en väst och först när man passerar ser man att det är 3 Pers med varsin hund halvvägs ute på vägen.
(Och då har jag ordentligt helljus och är bered på folk vid vägkanten :( . )
 
Jag blir förresten åksjuk av att rida i mörker :o, har jag en pannlampa så ser jag i alla fall hästen framför mig och vägen :rofl:
 
Känner man till vägen så går det faktiskt bra att rida ut i mörker utan lampa, sen ser ju hästar väldigt bra i mörker också. Ofta har jag upplevt att lampa stör hästen mera än att rida i för mig kolsvart mörker.
Jag rider ofta ut i mörker men med pannlampan och vet inte om jag skulle våga testa utan. En vacker dag kanske :)
 
Jag har alltid ridit ut i mörker och har aldrig haft en pannlampa nånsin. Har hittills aldrig ridit vilse i skogen :p. Förra året började jag dock använda ledlampor och de ger faktiskt lite ledljus (haha). Har två vita lampor framtill i bröstan och så sätter jag två röda lampor i en svansreflex. En syns faktiskt riktigt bra också med lampor på istället för bara reflexer.
 
Jag möter väldigt många som promenerar med hundar och även vissa ryttare på morgonen med tidningsbilen, det som gör att folk och djur syns på håll är främst pannlampa och sen att man har reflexer på både ben, armar och djuret så man ser rörelser och att det är en människa/häst/hund och inte bara en reflexväst på en stolpe :/.

Att bara ha en väst gör inte mycket skillnad tyvärr.
Ibland ser man en väst och först när man passerar ser man att det är 3 Pers med varsin hund halvvägs ute på vägen.
(Och då har jag ordentligt helljus och är bered på folk vid vägkanten :( . )
Ja, reflexer som rör på sig. (därför de gamla hårda alltid dinglade i snöre)
Jag tycker västar är överskattade just för att överkroppen är stilla på folk som går. (dock bra pga färgen vid andra tillfällen än just mörker)
Min favorit är snap-on på armar och ben som jag tycker kombinerar enkelhet och effektivitet.

Och så de som ger viktig info t.ex. att två hundar finns med, eller att det du möter är en häst.
uppmärksamma=rörelsen; identifiera=placering och form
 
Jag älskar reflexvästar, de syns på en halvmils avstånd (aningen överdrivet, men ändå) och ibland behövs inte informationen om att ägaren rör sig eftersom de ändå syns så väl. Däremot mindre reflexer är rörelse viktigt på. Och på hästar, benreflexer så man ser att det är en människa med 4 ben och inte bara 2.

På Rusta finns nu snapon med ledljus, verkar kanon!
 
Mängder av reflexer, ben/hel täckande täcke samt på benen. Jag har väst eller varseljacka. Funderar på att skaffa en ledbrösta, kör utan lampa. Ser bättre utan den :)
 
Förutom reflexer överallt på mig och hästarna har jag köpt lysande hundhalsband. Sådana här https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/lysande-hundhalsband.html Jag satte dem i ett litet band på stigbygeln så att de kan slänga lite hit och dit av hästens rörelser. Unghästen var lätt skeptisk första gångerna men de syns enormt bra och på långt avstånd. Toppen även när man rider i dimma då de syns bra även då.
 
Jag har hästen på andra sidan Flyinge Kungsgård och har hittills (en vinter) inte sett ett enda ekipage med 4 reflexer på benen. Det är det ABSOLUT bästa för mig som bilist med halvljus och mycket annat ljus/reflekterande grejer runt omkring tycker jag. Då uppfattar man direkt att det är en häst om den rör på sig. Står den still tycker jag helt ärligt det är skitsvårt att se med mycket annat i omgivningen, jag försöker alltid röra på min egna häst tills jag märker att bilisten uppfattat mig och då stannar jag åt sidan.

Ute på vidderna där jag rider och till viss del kör tycker jag väst i rätt vinkel (ofta skyls den helt av ett hästhuvud i det blå framifrån) är bra när man har helljus. Jag har således alltid 4 benreflexer, väst och så även en svansreflex som absoluta minimum.

Ska jag ut o rida på vägarna (inte bara som idag skritta runt åkrarna och ha fritt att gå helt av vägen den lilla biten det är grusväg förbi två tomter) så är favoriten ett reflextäcke med två breda band som även knäpps runt bogen och har svanslapp. Alla bilister har sett mig minst hundra meter bort. Om jag inte vill ha täcket (varmt, ska ut o galoppera eller dyl) så sätter jag på reflexbrösta och reflexer på tyglar/huvudlag/förbygel/stigbyglar också och jag kan även sätta på dubbla benreflexer om vi ska vara ute o skritta länge på asfalten o således enbart tillbringa ridturen i trafik.

Kombon av mina reflexer och att jag inte stannar hästen förrän jag ser att vi är upptäckta verkar funka bra, har aldrig blivit sent upptäckt om det inte varit omöjligt bakom en skymd kurva eller dyl.

Använder pannlampa i perioder ibland.
 
Sällar mig till skaran med pannlampa att SIlvi erbjuder mycket kvalitet i fråga om bredd på ljuset samt att det precis som flera skrivit, blir som att rida på en upplyst vägbana 👍

I övrigt så gäller ju reflexer och åter reflexer om man ska rida på trafikerade vägar i mörker .
Viktigt att reflexerna inte är för gamla för de fungerar sämre om de är slitna .
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 925
Senast: Efwa
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Cezzan
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
1 857
Senast: Tummetott
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 115
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp