Se skillnad på utp och ftp

MJLee

Trådstartare
Jag är frustrerad. Flera av min ftp/utp R45 jack har gått sönder och jag måste sätta på nya. Men kablarna är flera år gamla och jag har ingen aning om de är utp eller ftp. Försökt googla och se en bild på vilken som är vilken så jag kan köpa rätt plugg. Men hittar det inte. Någon som vet hur man ser skillnaden så jag inte behöver köpa båda sorterna? Är det endast antalet ledningar/färger i kabeln?
 
Jag är frustrerad. Flera av min ftp/utp R45 jack har gått sönder och jag måste sätta på nya. Men kablarna är flera år gamla och jag har ingen aning om de är utp eller ftp. Försökt googla och se en bild på vilken som är vilken så jag kan köpa rätt plugg. Men hittar det inte. Någon som vet hur man ser skillnaden så jag inte behöver köpa båda sorterna? Är det endast antalet ledningar/färger i kabeln?
Hur har de lyckats gå sönder?

Tror utp är vanligast så hade gissat på att det är du har..
 
UTP (Unshielded Twisted Pair) är oskärmade kablar, och det du ska ha. En privatperson behöver inte den dyrare, oflexiblare, ibland krypströmsgenererande
FTP- eller STP-kabeln.
 
Senast ändrad:
Den lilla flärpen eller vad man ska kalla den på RJ45 kontakten har gått av
Den som låser kontakten?
Den behövs ju inte - det är ju bara så den inte ska glida ur så enkelt typ. Hade aldrig orkat fixa nya bara för det 😅
Och då ska vi ändå fixa egna för att kunna dra dem genom cäggen.
 
Den som låser kontakten?
Den behövs ju inte - det är ju bara så den inte ska glida ur så enkelt typ. Hade aldrig orkat fixa nya bara för det 😅
Och då ska vi ändå fixa egna för att kunna dra dem genom cäggen.

Ja, sant, bara irriterande. Jag har mängder med ethernet kablar men i icke passande storlek eftersom jag vill flytta routern från en plats i vardagsrummet till det andra så jag får bra uppkoppling i sovrummet. Tänkte passa på nu när jag ändå flyttar tillbaka, men det kräver en himla massa omdragningar eftersom jag har två mediaspelare en i vardagsrummet och ett i sovrummet som jag kopplar trådat till routern och uttaget sitter precis på andra sidan vardagsrummet så det kommer behöva dras runt hela. Blir snyggare än om man ska dra dem upp och ner för två dörrar särskilt som de är gråa och cat6 så relativt tjocka.

Jag vill bara inte behöva köpa en massa nya kablar. Hmm, *kollar kabelgiganten* finns rj45 skarvar för cat6. Kanske ett bra alternativ! Om jag nu bara kan sätta routern så den fungerar i sovrummet. Den förbaskade katten har tuggat av en antenn så ska se om jag kan rikta de två återstående. Suck, undrar hur mycket tuggandet (på de två återstående) hindrar signalen.
 
Närstående till mig har goda erfarenheter av nätverksextenders över fastighetens elnät, kanske kan det vara ett alternativ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i halsen sen mitten av april, jag har varit på vårdcentralen ett antal gånger och igår fick jag komma till...
2
Svar
34
· Visningar
2 098
Senast: Unafraid
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Trädgård & Växter Jag har en fråga som jag väljer att ställa här istället för i palettsbladstråden. När man driver upp palettblad från frö finns två...
Svar
6
· Visningar
854
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 455
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp