Se vallonbruken

tanten

Trådstartare
Vi är några vänner som varje sommar gör en utflyktsdag för att se på kultur, kulturminnen och historia.

Nu har vi bestämt att vi ska åka till vallonbruken i Uppland. Vi hinner inte med allt på en dag men ett par ställen bör vi kunna njuta.

Det var många många år sedan jag var i trakterna, så vad ska vi koncentrera oss på? Lövsta misstänker jag har mest att se? Mer?
Vart tycker ni att vi kulturtanter ska fara :)
 
I Österbybruk har du Ånghammaren, som är en fantastisk lokal i sig, den gamla vallonsmedjan, Orangeriet och så Sadelmakarlängan, som precis ställde ut Stina Wollter, nu är det keramik på gång har jag för mig.
 
Lövstabruk och Österbybruk är nog de som har mest besöksverksamhet och det är inte så långt emellan. Orkar ni med flera kan ni ta kustvägen hem och titta på den välbevarade bruksgatan i Harg samt Skebobruk. I närheten finns också Vällnora och Bennebol som är lite mer mitt ute i ingenstans. Kolla på vallonbruken.se
 
Lövstabruk och Österbybruk är nog de som har mest besöksverksamhet och det är inte så långt emellan. Orkar ni med flera kan ni ta kustvägen hem och titta på den välbevarade bruksgatan i Harg samt Skebobruk. I närheten finns också Vällnora och Bennebol som är lite mer mitt ute i ingenstans. Kolla på vallonbruken.se
Ja, har bläddrat runt på den hemsidan. Men funderade på mer handfasta tips :)

Kanske ska vi koncentrera oss på Österby och Lövsta då.
Harg blir lite väl lång omväg. Vi måste nog hålla oss inne i landet för att det inte ska bli för långa resor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp