Seabiscuit... igen

shayd

Trådstartare
Var på bio igår och såg Seabiscuit. Gick dit utan större förhoppningar, ville mest se vackra hästar och bra kapplöpningssekvenser och blev väldigt positivt överraskad.

Jag ser inte filmen som en "hästfilm" utan det var mer en skildring av hur USA tog sig upp ur depressionen i början av seklet. Hela historien om hästen, tränaren, ägaren och jockeyn som alla först var uträknade men som tillsammans reste sig upp trots dåliga odds och vann såg jag som ett sätt att visa att det var summan alla amerikaners individuella prestationer som gav resultat för helheten. Jag tycker även att filmningen var mycket bra och att övrig rekvisita som interiörer, bilar, kläder var superbra. Gillar överlappningarna färg/sv. Tycker även att skådespelarna var jättebra, särskilt han som spelade Red eftersom han är jockey och inte skådespelare i det civila.

Själv valde jag att blunda för diverse detaljer i hästdelen. Som häst och galoppmänniska har jag en del att invända mot skildrandet av träning mm, t.ex. snabbjobbas hästen första dagen hos en ny tränare, våldsamma hastigheter ute i naturen på blandat underlag, sättet att träna in starten utan startboxar, väldigt böjda spår (små volter). Eftersom jag inte vet hur mycket man visste om och träningslära och hur man normalt tränade kapplöpningshästar för 70 år seedan så lät jag mig inte störas av detta. Andra hästrelaterade saker är att den hysteriskt stegrande hästen är helt ko-lugn på ögonen samt att hästen när den står i en upphetsad folkhop helt klart är drogad (syntes på ögonlocken)...

Jag tycker helt klart att ni ska se filmen, den var visserligen lite seg emot slutet men helt klart sevärd och när den kommer på video skall jag köpa filmen till mitt videobibliotek med en gång.
 
det finns inget som säger att hästen var drogad :confused:

Det finns hästar som hoppar genom eld, hästar som stegrar framför stup, hästar som kästar sig ut för branter (heter det så?) osv osv...
Jag tror helt klart man kan ställa en specillt tränad häst i en folkhop där folket skriker och tjoar utan att den skulle vifta på örat :smirk:

Men annars är vi nog på samma nivå..
Många små-saker i filmen men jag vet inte heller hur det var i amerika under deprissionen..
Men många saker dom hade gjort "lättare och billigare" än vad de kunde ha gjorts..
Andra viktiga detaljer ur boken kunde ha varit med också men det hade gjort filmen till för endast galopp-folk, möjligen annat hästfolk också.

Nu tycker jag att filmen är lätt att förstå och man behöver inte vara hästintresserad för att se filmen....
 
tycker den e jättbra , fast ja tjuvstarta o ladda ner på kazaa :angel:
 
Filmen var mycket bätter än vad jag hade förväntat mig. Tycker förstås att det kunde ha varit med härliga galopp bilder från banan... och minder med bilar...
 
:bow: :D
Precis som i "mannen som kunde tala med hästar".
För lite hästträning och för mycket kossor :D
 
Tobey Macguire, som spelade Red Pollard, jockeyn e ju inte alls jockey i verkligheten !?! :confused:

han e ju skådis! hallå... spiderman,ciderhusreglerna, pleasantville...

han spenderade ju en hel del tid på en trähäst till den här filmen... tycker att boken är så otroligt mkt bättre och det var trist att de utlämnat så mkt detaljer om jockeyrnas liv och tränarens metoder och så var han som spelade tränaren världens sämsta skådis tycker jag!

Guud så töntig! skulle spela djup hela tiden.. det var ju patetiskt... Och den riktige tränaren sa ju knappt ett ord i verkligheten.. visst var skådisen inte jättepratsam men han sa ju en hel del hela tiden...

menar du den andra jockeyn, George Woolf, han med kängurulädersadeln? att den skådisen var jockey på riktigt?

Boken e den bästa jag läst den är skriven av Laura Hillenbrand, "Seabiscuit, en amerikansk legend" finns på stadsbiblioteket! den kan jag rekommendera 10000000000000000000000 ggr mer än filmen, som iofs var sevärd men ändå...

mvh Camilla
 
Att hästen var drogad...hmm, det kanse var sant men det användes 17 olika hästar (tror det va 17) till alla scenerna så det är mycket möjligt att den inte var drogad utan bara att det var en av dem lite lugnare hästarna som spelade :confused: :smirk:
 
Har inga förstahandskällor så jag kan ju ha fel om jockeyn. Hörde det på Horsemans channel (eller om det var på någon av de andra kanalerna) på radio och som sagt, det är ju inte allt man hör på radio som är sant=)

Har läst en del om filmhästar och av vad det jag läst så säger tränarna att man kan lära en häst nästan allt UTOM att spela död eller trött. En levande häst kan inte hålla ordning på sina öron och ögonlock utan rör alltid på dom mer eller mindre om den blir nyfiken/stressad. Eftersom jag hört att hästen skulle vara drogad under den scenen tittade jag extra noga och jag är helt 100% säker på att den fått något lugnande.

Jag tycker som sagt att filmen var helt OK, kanske för att jag hade så låga förväntningar innan jag såg den. Rekomenderar alla andra hästfans att se den då det ju alltid är kul att se hästar i rörelse på storbild.
 
okej men hästar har ju spelat döda i alla tider... Senast jag såg någon real var ju på globen. Minns inte vilket år det var....
 
..var precis och såg filmen, och blev helt förälskad i den. Är inte alls hemma i galoppvärlden så därför lär jag ju ha missat eventuella fel där, men själv filmen och historien var ju fantastisk.....:) Nu vill jag se mera galopp....
 
Kul att "annat" hästfolk blir intresserade av galoppen när dom sett filmen! :bump:
Precis vad galoppen i Sverige behöver !!
 
Har tyckt att det varit en spännande gren tidigare också (jaja, ska erkännas att det var lite efter att ha sett svarta hingsten när jag var yngre...hrm..), men nu dök intresset nog lite upp igen. Skulle bra gärna vilja se lite galopp live också nu. :)
 
kul! :)

Om du bor i närheten av Stockholm kan du ju hänga med mig ngn gång när jag är på Täby Galopp, om du vill ha en guide.. ;)
 
Bor ju i Uppsala...hade ju börjat tänka att det vore rätt kul att åka till Täby och titta några gånger.....;)
 
Jag har läst boken och laddat ner filmen. Boken är MKT bättre än filmen, men så är det ju oftast! Men en klart sevärd film. Jag ska se den på bio när/om den dyker upp här i söder, vann två biobiljetter och en Seabiscuit-tröja för ett tag sedan.

Min pålle på användarbilden är förresten släkt med Seabiscuit och War Admiral. :D
 
17 olika hästar?
Finns det någon lista på vilka dessa hästarna var?
Det hade varit intressant att se vilka dessa var!!
 
Jag tyckte att filmen var jätte bra. Fast jag vet klart inte så mycket om just galoppträning och tävling. Men filmen var gjord så att man förstod ändå.
Jag fick filmen utan att veta vad det var men jag kan säga att jag är glad för att jag fick den. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp