Sean Connery är död.

F

Fruentimber

Hur börjar man, när en skådespelare av sådan karaktär avlider? Ack och ve, vilken sorg.

MV5BMzcwNTM4MzctYjQzMi00NTA2LTljYWItNTYzNmE1MTYxN2RlXkEyXkFqcGdeQXVyMDI2NDg0NQ@@._V1_UY1200_CR...jpg
 
En av mina absoluta favoriter, sedan jag var väldigt ung tonåring! Vad sorgligt! Men vad skönt att han i alla fall dog på ett bra sätt! Om det nu finns något bra sätt att dö på.
 
Läste precis om hur han förespråkade att kvinnor kan behöva örfilas ibland. Eller ja, både läste och såg ett klipp (där han inte var jätteung, men gissar 80-talet) där han säger det.

Ja tyvärr verkar han inte ha varit en särskillt trevlig man privat, vad en än känner att hans filmer betytt för en.
Hans exfru beskriver hur han brukade misshandla henne och han har inte gått ut med att han ändrat åsikt sen hans intervju från 93 där han pratar om att det är bättre att slå sin fru med öppen handflata istället för knuten näve.

Sean Connery discusses women slapping
 
Jag tänker verkligen inte försvara hans uttalande men han verkar ha ändrat sig på äldre dagar:

https://www.heraldscotland.com/news...yroods-festival-of-politics-by-paul-hutcheon/

En annan sak att komma ihåg är att han föddes och växte upp i en annan tid än idag. Han föddes dessutom i vad som kan beskrivas som en slum och med det sociala arvet det medför. Givetvis ursäktar det inte kvinnomisshandel men han var ett barn av sin tid och omgivning och man bör komma ihåg det innan man sätter sig till doms över honom.

Saker har trots allt ändrat sig och en del till det bättre.
 
Läste precis om hur han förespråkade att kvinnor kan behöva örfilas ibland. Eller ja, både läste och såg ett klipp (där han inte var jätteung, men gissar 80-talet) där han säger det.
Läste samma sak på ett engelskt forum att han tydligen inte skulle vara så för kvinnliga rättigheter och att han var gammalmodig, kvinnor skulle inte jobba utomhus och inga problem att slå dom om de behövde det. De beskrev honom som en gammalmodig man som var en enastående skådespelare.

Det sista kan jag hålla med om, gillat i princip alla filmer han medverkat i, vet inte så mycket om hans privata liv. För mig har det mer varit karaktärerna i filmerna han spelat jag gillat.
 
Jag tänker verkligen inte försvara hans uttalande men han verkar ha ändrat sig på äldre dagar:

https://www.heraldscotland.com/news...yroods-festival-of-politics-by-paul-hutcheon/

En annan sak att komma ihåg är att han föddes och växte upp i en annan tid än idag. Han föddes dessutom i vad som kan beskrivas som en slum och med det sociala arvet det medför. Givetvis ursäktar det inte kvinnomisshandel men han var ett barn av sin tid och omgivning och man bör komma ihåg det innan man sätter sig till doms över honom.

Saker har trots allt ändrat sig och en del till det bättre.
Hm, läste just artikeln och kan tycka att det är synd att han inte uttalade att han hade ändrat sig och ev ångrade det han sa tidigare. Förnekelse av vad man sagt tidigare känns inte lika positivt som om man verkligen ändrat sig och erkänner vad man tidigare sagt var fel. Men han var ett barn av sin tid som du säger.
 
En annan sak att komma ihåg är att han föddes och växte upp i en annan tid än idag. Han föddes dessutom i vad som kan beskrivas som en slum och med det sociala arvet det medför. Givetvis ursäktar det inte kvinnomisshandel men han var ett barn av sin tid och omgivning och man bör komma ihåg det innan man sätter sig till doms över honom.
"Ett barn av sin tid"? Vad har ens födelsedatum med kvinnomisshandel att göra?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Tofs
·
Kultur En nyinspelning av Vår Herres hage börjar idag. Jag visste inte om att det var en nyinspelning när jag började titta i natt och jag är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 917
Senast: svea
·
Fritid Det här går rakt in på listan över saker jag aldrig trodde att jag skulle skriva/säga, men nu har jag alltså ett litet grod-mysterium...
2
Svar
38
· Visningar
2 585
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Min mamma har gått bort,och jag känner att jag behöver skriva av mig om detta. Mamma dog en mycket tragisk och ovärdig död,där hon satt...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
23 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp