Second opinion

Rupert

Trådstartare
Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade flera gånger för veterinären. Vid stygntagningen hade hon fortfarande, mycket i mina ögon, vätska under huden och vi ifrågasatte om det inte skulle göras något åt det. Nej det kommer kroppen ta upp var svaret vi fick. På natten efter stygntagningen sprack delar av såret upp så vi fick åka akut mitt i natten till veteriären.

Träffar veterinär 2 som syr ihop henne igen, vilket visar sig vara kasst gjort. Jag var inte i stånd att ifrågasätta något på natten, jag var i chock, aldrig sett nåt så otäckt innan, min hund hade ett gapande sår på ca 5*15 cm i magen. Dagen efter ska vi byta kompresser och såret ser hemskt ut och det glipar. Åker akut in igen och träffar veterinär nr 3 som inte tycker att det var så "snyggt gjort" och tycker såret börjar se infekterat ut, som gör rent och skickar hem oss med mer kompresser.

Från byte av kompress tar det mindre än 1h innan det vätskar igenom kompress och body. Åker in nu på morgen igen, och träffar veterinär nr 1 som gör rent och säger åt oss att komma in varje morgon för rengöring. Hen säger att hen funderade på om hen skulle skära rent kanterna och sy på nytt men att det inte är aktuellt nu. Min magkänsla säger att det här inte är rätt. Hade de satt dränage från början hade det inte spruckit upp. De säger själva att det är pga vätskan det spruckit.

Det har imorgon gått 6 dagar från stygntagningen och hon är inte bättre, såret ser hemskt ut och det ser inte ut att läka det minsta. Tänker kontakta annan veterinär för second opinion men tänkte att jag kan skriva här så länge, i vänta på svar från annan klinik.

Har tid igen hos veterinären imorgon bitti
26 januari.jpg
Bifogar en bild på hur såret ser ut nu.

Om nån vet vem jag är irl så hoppas jag att det respekteras att jag vill vara anonym med det här.
 
Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade flera gånger för veterinären. Vid stygntagningen hade hon fortfarande, mycket i mina ögon, vätska under huden och vi ifrågasatte om det inte skulle göras något åt det. Nej det kommer kroppen ta upp var svaret vi fick. På natten efter stygntagningen sprack delar av såret upp så vi fick åka akut mitt i natten till veteriären.

Träffar veterinär 2 som syr ihop henne igen, vilket visar sig vara kasst gjort. Jag var inte i stånd att ifrågasätta något på natten, jag var i chock, aldrig sett nåt så otäckt innan, min hund hade ett gapande sår på ca 5*15 cm i magen. Dagen efter ska vi byta kompresser och såret ser hemskt ut och det glipar. Åker akut in igen och träffar veterinär nr 3 som inte tycker att det var så "snyggt gjort" och tycker såret börjar se infekterat ut, som gör rent och skickar hem oss med mer kompresser.

Från byte av kompress tar det mindre än 1h innan det vätskar igenom kompress och body. Åker in nu på morgen igen, och träffar veterinär nr 1 som gör rent och säger åt oss att komma in varje morgon för rengöring. Hen säger att hen funderade på om hen skulle skära rent kanterna och sy på nytt men att det inte är aktuellt nu. Min magkänsla säger att det här inte är rätt. Hade de satt dränage från början hade det inte spruckit upp. De säger själva att det är pga vätskan det spruckit.

Det har imorgon gått 6 dagar från stygntagningen och hon är inte bättre, såret ser hemskt ut och det ser inte ut att läka det minsta. Tänker kontakta annan veterinär för second opinion men tänkte att jag kan skriva här så länge, i vänta på svar från annan klinik.

Har tid igen hos veterinären imorgon bitti
Visa bifogad fil 44641Bifogar en bild på hur såret ser ut nu.

Om nån vet vem jag är irl så hoppas jag att det respekteras att jag vill vara anonym med det här.
En bakterieodling vore nog en bra idé...
 
Såret kan också glipa mer för att vävnaden svullnar vilket kan göra att stygnen skär i vävnaden. Men, man bör komma ihåg att det är inte alltid är någon som gjort fel för att det strular med ett operationssår. Det händer att operationssår inte läker som planerat av olika orsaker.
 
Ser läskigt ut! Påminner om när mitt ena barn hade komplikationer i buken efter blindtarmsoperation, och såret skulle läka ihop utan att sys. Då var det också en sån där glipa. Det är ju inte samma eftersom din hund har stygn, men det ser typ likadant ut.
 
Spontant borde de ju skärt rent kanterna innan de sydde om igen. Det kan ju inte läka ihop annars, totalt lönlöst. Jag hade också åkt till en annan veterinär/klinik i ditt läge.
 
För länge sedan hade jag en hund som blev opererad för navelbråck.
Det såret sprack också upp efter någon dag och hunden fick ett stort sår rakt in i buken. Det gick inte att sy igen, fanns inte tillräckligt med hud kvar.
Det fanns inte heller någon möjlighet att bandagera såret, så det var en jobbig tid. Kommer ihåg att hunden fick ligga i soffan och vi täckte den med lakan som skydd för både soffa och hund. Bytte lakan ungefär som vi skulle bytt bandage.
Nåja slut på tråkigheter för såret läkte väldigt fint inifrån och ut, istället för utifrån och in som det skulle gjort om stygnen hållit. När man sett såret hade man svårt att fatta att det kunde läka ihop så fint som det gjorde. Det syntes faktiskt inte efter något år.
Hoppas att det kan bli lika bra i det här fallet.
 
Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade flera gånger för veterinären. Vid stygntagningen hade hon fortfarande, mycket i mina ögon, vätska under huden och vi ifrågasatte om det inte skulle göras något åt det. Nej det kommer kroppen ta upp var svaret vi fick. På natten efter stygntagningen sprack delar av såret upp så vi fick åka akut mitt i natten till veteriären.

Träffar veterinär 2 som syr ihop henne igen, vilket visar sig vara kasst gjort. Jag var inte i stånd att ifrågasätta något på natten, jag var i chock, aldrig sett nåt så otäckt innan, min hund hade ett gapande sår på ca 5*15 cm i magen. Dagen efter ska vi byta kompresser och såret ser hemskt ut och det glipar. Åker akut in igen och träffar veterinär nr 3 som inte tycker att det var så "snyggt gjort" och tycker såret börjar se infekterat ut, som gör rent och skickar hem oss med mer kompresser.

Från byte av kompress tar det mindre än 1h innan det vätskar igenom kompress och body. Åker in nu på morgen igen, och träffar veterinär nr 1 som gör rent och säger åt oss att komma in varje morgon för rengöring. Hen säger att hen funderade på om hen skulle skära rent kanterna och sy på nytt men att det inte är aktuellt nu. Min magkänsla säger att det här inte är rätt. Hade de satt dränage från början hade det inte spruckit upp. De säger själva att det är pga vätskan det spruckit.

Det har imorgon gått 6 dagar från stygntagningen och hon är inte bättre, såret ser hemskt ut och det ser inte ut att läka det minsta. Tänker kontakta annan veterinär för second opinion men tänkte att jag kan skriva här så länge, i vänta på svar från annan klinik.

Har tid igen hos veterinären imorgon bitti
Visa bifogad fil 44641Bifogar en bild på hur såret ser ut nu.

Om nån vet vem jag är irl så hoppas jag att det respekteras att jag vill vara anonym med det här.
Som sjuksköterska som jobbat på kirurgen säger jag att det ser infekterat ut. Sårodling, ev antibiotika och hålla såret öppet så det läker inifrån och ut så inga bakterier stängs in. Och omlägg med adsorberande förband.

Stackars lilla vovve. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 173
Senast: Viva
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp