Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

PolitisktKorrekt

Trådstartare
Sossen Tomas Rudin togs på bar gärning när han "fick med sig" en flaska whiskey från Systemet utan att först betala för den. Nu har killen tagit time out och sjukskrivit sig. Och min fråga blir då:

Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?
Med tanke på att cancersjuka i livets slutskede ska söka arbete istället för att gå hemma och "dra benen efter sig och leva på bidrag", borde då inte det samma gälla för politiker? Jag kan tänka mig att det finns rätt många i Sverige som har alkoholproblem men som inte blir sjukskrivna pga detta?
Är det skillnad på folk och folk? (Jag vet, det är en retorisk fråga) För de regler som politikerna bestämmer verkar ju inte drabba dom själva?
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Kan det bli sjukskrivning p.g.a. behandling för sin alkoholism (dvs: kravet är att han måste genomgå en behandling, inte att det är frivilligt)?
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Den här händelsen anser jag intressant.

När han blev tagen för snatteriet kúnde vi snabbt se hur hans karriär stod inför ett snabbt avslut.

Det må vara konspiratoriskt men då alkoholism inte gör en snattare (framförallt inte när den påstådde alkoholisten är en välbetald politiker) så kan det ju faktiskt vara så att han drog "sjukkortet" för att rädda sig själv.

Det fungerar ju ypperligt, stödet och sympatierna från partikollegerna kom omedelbart. Självklart ska han vara sjukskriven och få vård - men hade det bara handlat om en snatteriolat hade klockan tickat.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

PolitisktKorrekt;16243028 Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning? [/QUOTE skrev:
sen länge, ungefär lika länge som det funnits sjukförsäkring, hur så?

alltså långt tillbaka i det lingonromantiska SD-Sverige.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

KL

I mitten av 90-talet jobbade jag med en gravt alkoholiserad person på ett lunchhak. Det var bara vi två som jobbade under lunchen. Den här personen var oftast avdäckad när jag kom till jobbet och jag fick göra det mesta själv. Inklusive se till att hen inte ragglade ut till lunchgästerna när hen vaknade till. Trots detta vägrade vår chef erkänna problemet för att slippa de kostnader det skulle medföra (litet företag) Tillslut orkade jag inte längre jobba för två och sa upp mig. Det kanske är annorlunda idag men då var en alkoholist svår att nå för en arbetsgivare.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

KL

I mitten av 90-talet jobbade jag med en gravt alkoholiserad person på ett lunchhak. Det var bara vi två som jobbade under lunchen. Den här personen var oftast avdäckad när jag kom till jobbet och jag fick göra det mesta själv. Inklusive se till att hen inte ragglade ut till lunchgästerna när hen vaknade till. Trots detta vägrade vår chef erkänna problemet för att slippa de kostnader det skulle medföra (litet företag) Tillslut orkade jag inte längre jobba för två och sa upp mig. Det kanske är annorlunda idag men då var en alkoholist svår att nå för en arbetsgivare.

om vederbörande vägar behandling för sin sjukdom oavsett om det är benbrott eller beroende så är det normalt sett saklig grund för uppsägning.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Med tanke på att cancersjuka i livets slutskede ska söka arbete istället för att gå hemma och "dra benen efter sig och leva på bidrag", borde då inte det samma gälla för politiker?

Två fel gör inte ett rätt.


Alkoholism är en sjukdom som behöver behandling och är väldigt smärtsam att leva med oavsett hur man ådragit sig missbruket. Ska man då bara skylla sig själv för att man blivit sjuk? Cancerpatienter som rökt sig sjuka då? Eller hjärtinfarktspatienter som stressat sig sjuka eller ätit för mycket bacon? Ingen sjukskrivning där heller?

Att behandling var ett krav vore väl helt i sin ordning.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

om vederbörande vägar behandling för sin sjukdom oavsett om det är benbrott eller beroende så är det normalt sett saklig grund för uppsägning.

I detta fallet blundade både arbetsgivare samt hen för problemet.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Sossen Tomas Rudin togs på bar gärning när han "fick med sig" en flaska whiskey från Systemet utan att först betala för den. Nu har killen tagit time out och sjukskrivit sig. Och min fråga blir då:

Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?
Med tanke på att cancersjuka i livets slutskede ska söka arbete istället för att gå hemma och "dra benen efter sig och leva på bidrag", borde då inte det samma gälla för politiker? Jag kan tänka mig att det finns rätt många i Sverige som har alkoholproblem men som inte blir sjukskrivna pga detta?
Är det skillnad på folk och folk? (Jag vet, det är en retorisk fråga) För de regler som politikerna bestämmer verkar ju inte drabba dom själva?

Nu tror inte jag han sjukskrev sig för alkoholism. Utan kanske för detta tog hårt på honom som person, psykisk press. Och bara för han sjukskriver sig är det ju inte säkert han får pengar.
Alla kan sjukskriva sig, men kanske inte blir berättigade till ersättning.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

*kl*

Som sagt så har alkoholism varit skäl för sjukskrivning länge.

Så som jag har förstått den blå sidan så är det väl inte sjukskrivningen i sig fel, utan långtidssjukskrivna. Dvs folk som "aldrig" blir friska är dyrt(inte jag som säger det, utan jag som har tolkat de blå) och alkoholism är behandlingsbart och man kan bli "frisk" igen.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Sossen Tomas Rudin togs på bar gärning när han "fick med sig" en flaska whiskey från Systemet utan att först betala för den. Nu har killen tagit time out och sjukskrivit sig. Och min fråga blir då:

Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?
Med tanke på att cancersjuka i livets slutskede ska söka arbete istället för att gå hemma och "dra benen efter sig och leva på bidrag", borde då inte det samma gälla för politiker? Jag kan tänka mig att det finns rätt många i Sverige som har alkoholproblem men som inte blir sjukskrivna pga detta?
Är det skillnad på folk och folk? (Jag vet, det är en retorisk fråga) För de regler som politikerna bestämmer verkar ju inte drabba dom själva?

Alkoholism är inte skäl till sjukskrivning, nej.
Däremot är det ju vanligt att människor sjukskriver sig själva under den där första veckan, utan att ange orsak.

Jag hoppas verkligen att ingen läkare sjukskriver under diagnosen "alkoholproblem" och om det görs så hoppas jag att FK underkänner - utom just under pågående rehab/behandling/avgiftning eller liknande aktiv vård.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Att man sjukskriver sig betyder inte att försäkringskassan betalar ut några pengar...
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Det må vara konspiratoriskt men då alkoholism inte gör en snattare (framförallt inte när den påstådde alkoholisten är en välbetald politiker) så kan det ju faktiskt vara så att han drog "sjukkortet" för att rädda sig själv.
Han sade ju något i stil med att han skulle sjukskriva sig för att i första hand, eller åtminstone, ta tag i alkoholismproblemet. Dvs han antydde att han hade fler problem (snattandet?).

Men visst kan ett substansberoende leda till kriminella handlingar. Han kanske redan hade bränt alla pengar på sprit, vad vet vi. Dricker man finaste konjaken i finaste baren så går pengarna snabbt åt.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Jag tolkade det, då jag läste om det i DN, som att han snodde whiskyn som ett slags sätt att dölja för sig själv vad han gjorde, att inte köpa den öppet. Som han däremot gjorde med det alkoholfria vin han köpte samtidigt.

För mig känns alltsammans som väldigt "normala" missbrukarbeteenden, med döljande och skam inför både sig själv och andra. (Ev värre, ju mer "lyckad" personen är på ytan.)

Sjukskrivning under någon del av behandlingen, framstår för mig inte som orimligt. Jag vet inte hur man brukar skriva i intygen till FK, men jag vet rätt många personer som varit sjukskrivna kortare eller längre tid för att få ordning på sina missbruksproblem (och de relaterade problemen). Ser inget konstigt i det, faktiskt.

Jämfört med den time out som politiker ibland brukar ta, framstår sjukskrivning som hedervärt, tycker jag. Time out är väl ledigt med lön, och med andra ord något som få yrkesgrupper kan hoppas på.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Det kan absolut vara så att han döljer det för sig själv. Får mig att tänka på den där barnprogramledaren som åkte dit med kokain i kroppen och trots det blånekade. Det beteendet är ju helt irrationellt. Jag funderade en del över det då, det berörde mig på något sätt. Tanken på hur han antagligen inför sig själv hade lyckats att stenhårt separera sin person i olika delar. Förvirringen när de delarna brutalt smackas ihop när han blev tagen av polis. Det där irrationella nekandet gjorde faktiskt att jag tyckte synd om honom.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Eller som min bekant som var tillsammans med en periodare. Partnern tog direkt från början av förhållandet med sig (det invanda) beteendet att gömma alkohol - hemma hos min bekant. Hade hen inte gjort det hade det nog tagit betydligt längre tid för min bekant att uppfatta partnerns drickande som osunt.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Är det skillnad på folk och folk? (Jag vet, det är en retorisk fråga) För de regler som politikerna bestämmer verkar ju inte drabba dom själva?

Svar: Ja ;)

Stöld = tjuv = sparken... dvs på ett vanligt jobb :meh:
Sjukskriva sig för alkoholism = FK betalar inte ut pengar till en vanlig knegare :meh:

Att bli arbetslös = AF och A-kassa för en vanlig knegare :meh:
Har ni någonsin hört talas om en politiker som slutat sitt uppdrag och sen fått söka jobb hos AF och stämpla hos A-kassan?? (ytterligare en retorisk fråga)
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Partnern tog direkt från början av förhållandet med sig (det invanda) beteendet att gömma alkohol - hemma hos min bekant. Hade hen inte gjort det hade det nog tagit betydligt längre tid för min bekant att uppfatta partnerns drickande som osunt.

Så gjorde en släkting till mig. Och det var så att säga helt i "onödan". Han drack förvisso lite väl mycket och ofta, men egentligen inte så att någon reagerade nämnvärt på det i hans miljö. Snarare bara som en liten överdrift av den övre medelklassens genomarbetade middagsalkoholvanor, och det kan man väl få unna sig som pensionär efter ett lyckosamt yrkesliv, tyckte nog alla.

Men han gömde flaskor i bokhyllan. Vilket så klart ledde till att omgivningen helt omtolkade hans drickande och hans förhållande till alkohol. (Trots att han inte ens var så pass alkoholiserad att levervärdena var särskilt alarmerande.)
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Nu tror inte jag han sjukskrev sig för alkoholism. Utan kanske för detta tog hårt på honom som person, psykisk press.

Precis det tror jag också. Han sjukskrev sig för en personlig kris. Den här händelsen innebar säkert ett sammanbrott. Blir han sjukskriven av läkare kommer det troligen att stå psykisk insufficiens eller nåt liknande i intyget.

Det är ju som vantrivsel på jobbet, t ex. Det kan man inte bli sjukskriven för. Men om vantrivseln leder till psykisk kris kan man bli det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp