Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Jag har hört sägas att lungcancerpatienter dör snarare av skuld än sjukdom, ingen tycker synd om dem, de får skylla sig själva vad de flesta människor anbelangar...

Det där känner jag tack och lov inte igen. En av mina nära anhöriga dog i lungcancer för knappt ett år sedan, och ingen har då andats en enda stavelse om skuld i det sammanhanget.

Jag tycker inte att det är särskilt svårt att låta bli att moralisera över sjukdomar, och av allt att döma lyckas de flesta i min omgivning också undvika det.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Men vem har sagt något så dumt? :cry:

Lungcancer är en överjävlig lömsk jävla cancer och det finns tyvärr ingen som helst "chans" att dö av något annat än själva sjukdomen.

Alltså, inte på riktigt.
Men jag har hört det sägas på sättet att de skuldbeläggs på ett annat sätt än vad andra som har skadat sig själv gör.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Min sambos bror dog av lungcancer som var metastaser från en hudtumör. Jag har lite svårt att se skuldgrejen där och alls över huvud taget faktiskt när det gäller just lungcancer. KOL möjligen.

Då var det inte lungcancer.

Diagnosen "lungcancer" betyder att tumören har sitt ursprung i lungorma och ca 90 (+)% av lungcancer är associerade till rökning.

Din sambos bror hade en hudcancer, inte en lungcancer utifrån hur du uttrycker sig.

Sedan har jag, som tidigare jobbat med cancer i livets slutskede, svårt att känna igen kommentaren om att personer med lungcancer dör av skam och inte av cancern.
Det var inte särskilt vanligt bland "mina" cancerpatienter att ta på sig skulden själv för sin sjukdom och det är ju tur.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Och ja, jag tycker att ppolitiker ska ha betalt för det ansvar och det arbete de utför.
Och faktiskt också den risk de utsätts för, vi har haft högre dödlighet på våra ministrar än något annat västland vad jag förstår?
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Då var det inte lungcancer.

Diagnosen "lungcancer" betyder att tumören har sitt ursprung i lungorma och ca 90 (+)% av lungcancer är associerade till rökning.

Din sambos bror hade en hudcancer, inte en lungcancer utifrån hur du uttrycker sig.

Sedan har jag, som tidigare jobbat med cancer i livets slutskede, svårt att känna igen kommentaren om att personer med lungcancer dör av skam och inte av cancern.
Det var inte särskilt vanligt bland "mina" cancerpatienter att ta på sig skulden själv för sin sjukdom och det är ju tur.

Det som är grejen är att det finns insamlingar till de flesta cancerformer, men inte lungcancer.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Din sambos bror hade en hudcancer, inte en lungcancer utifrån hur du uttrycker sig.

Alltså enligt medicinares terminologi? Om nu personen har metastaser i lungorna och det också är det personen dör av, vad skulle du kalla det då? Att kalla det hudcancer, känns ju lite - konstigt? Cancer i lungorna?

Detta är inte jätteviktigt för mig, men jag blev lite nyfiken.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Den första tumören togs bort en massa år innan.

Sedan gick han inte på sina efterkontroller.

Började hosta och hostan gav sig inte. Då konstaterade de cancer i lungorna och inte sådär överdrivet lång tid kvar att leva. Ett halvår tror jag han levde mellan diagnos och dödsfall.

Jag vet inte om de till hundra konstaterade att det var bara pga metastaser, han var gammal nog att ha jobbat med asbest utan skydd i flera år.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Den jag känner som nyligast avled i lungcancer gjorde det nog egentligen av sina metastaser i hjärnan. Men han anses ha avlidit av lungcancer. Så det är nog så medicinare kategoriserar det.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

-Om du stjäl från din arbetsplats så kan du bli uppsagd för en småsak. Minns att dom snackade i radion om en kille som inte visste att dom hade övervakningskamerorna igång på IKEA på nätterna. Han hade bara knyckt lite godis men fick sparken!

Ja visst, så är det. Om du stjäl från din arbetsplats behöver du inte ens dömas för brottet. Det räcker med att det kan beläggas att du stulit något. Och AD har en gång testat var gränsen går och det är verkligen vid noll. Du får inte stjäla från din arbetsplats. Men det är ju inte tillämpligt i det aktuella fallet då politikern i fråga inte arbetade på systemet.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Den jag känner som nyligast avled i lungcancer gjorde det nog egentligen av sina metastaser i hjärnan. Men han anses ha avlidit av lungcancer. Så det är nog så medicinare kategoriserar det.

Okej, i så fall avled min anhörig i tjocktarmscancer. Fast mer direkt till följd av metastaser i lungorna, eller hur det nu skulle kunna uttryckas.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Ja, som du berättat om fallet så har jag aldrig tänkt på det som annat än att tjocktarmscancer var dödsorsaken, oavsett metastaser.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Den jag känner som nyligast avled i lungcancer gjorde det nog egentligen av sina metastaser i hjärnan. Men han anses ha avlidit av lungcancer. Så det är nog så medicinare kategoriserar det.

Ganska OT kanske, men...Jag har hållit många lungcancerpatienter i hand när de dragit sin sista suck, ingen har hostat sig över till andra sidan. Det stämmer att få cancerpatienter dör i sin bokstavliga diagnos. cancer är en invasiv sjukdom, man avlider av att basala funktioner i kroppen förstörs. Vilket innebär att dödsorsaken kan vara ganska banal i sammanhanget. Den absolut vanligaste dödsorsaken hos multisjuka människor är lunginflammation, som kan ha börjat med en förkylning, immobilitet leder sen till lunginflammation.
Skuld vet jag inte hur man dör av. Dumhet däremot kan vara orsak till mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Alltså enligt medicinares terminologi? Om nu personen har metastaser i lungorna och det också är det personen dör av, vad skulle du kalla det då? Att kalla det hudcancer, känns ju lite - konstigt? Cancer i lungorna?

Detta är inte jätteviktigt för mig, men jag blev lite nyfiken.

Metastaserna är - förutom alla genetiska fel - av samma vävnadstyp som grundsjukdomen.
Alltså är det grundsjukdomen man dör av, men den sitter på flera/andra ställen än ursprunget.

Ska man vara petig med terminologi, vilket möjligen kan bli lite förtydligande här, heter "lungmetastas" i diagnostisk terminologi "sekundär malign tumör i lunga" och då är det ju tydligt att den primära tumören sitter någon annanstans.

Precis som "skelettmetastas" heter "sekundär malign tumör i skelett"
och så vidare.

Om man pratar om dödsorsak, vad som rapporteras till Dödsorsaksstatistiken, så blir läget något mer förvirrat.
Där vill man ha den direkta dödsorsaken, som kan vara exempelvis lunginflammation "till följd av" något annat exempelvis lungcancer eller exempelvis cytostatikabehandling. Och så ska man fylla i "andra sjukdomar som bidragit till dödsfallet" och det korrekta då är att sätta lunginflammationen som dödsorsak, och "andra sjukdomar som bidragit till.." är alltså exempelvis hudcancern med lungmetastaser.
Om man ska vara petig.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Så har jag väl uppfattat det också. Till slut ger kroppen upp, kollapsar, oavsett var cancern satt. Men att det som anges som dödsorsak är den huvudsakliga cancern (eller vad man nu ska kalla den).

Nej, att dö av skuld förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till. Jag har heller aldrig hört någon som konkret skuldbelägger en viss lungcancersjuk person, snarare att folk (som inte tänker sig för) säger i bukediskussioner att de som har lungcancer får skylla sig själva.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Så lungcancer som har startat av "sig självt" ser annorlunda ut på cellnivå än om den hade sin grund i t ex en hudtumör? Och det ser man även om man inte vet om hudtumören?
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Så lungcancer som har startat av "sig självt" ser annorlunda ut på cellnivå än om den hade sin grund i t ex en hudtumör? Och det ser man även om man inte vet om hudtumören?

Ja.
utom vid extremt "lågt differentierade" tumörer där det kan vara omöjligt att via mikroskopi se vilken vävnadstyp en cancer utgår från.
Det händer ibland att man finner en väldigt avancerad cancer och aldrig klarar att upptäcka organursprung.
 
Sv: Sedan när är alkoholism skäl för sjukskrivning?

Då var det inte lungcancer.

Diagnosen "lungcancer" betyder att tumören har sitt ursprung i lungorma och ca 90 (+)% av lungcancer är associerade till rökning.

Din sambos bror hade en hudcancer, inte en lungcancer utifrån hur du uttrycker sig.

Sedan har jag, som tidigare jobbat med cancer i livets slutskede, svårt att känna igen kommentaren om att personer med lungcancer dör av skam och inte av cancern.
Det var inte särskilt vanligt bland "mina" cancerpatienter att ta på sig skulden själv för sin sjukdom och det är ju tur.

Cancer i lungorna = lungcancer.
Oberoende om den har sin ursprung i lungan eller om det är metastaser från en cancer någon annan stans i kroppen.

De flesta som har en elakartad form av hudcancer dör inte av hudcancer utan av de metastaser som spridit sig i kroppen ex lungcancer.

För hittar man en långt gången lungcancer så kan ju orsaken vara en liten tumör i leverns som inte hunnit göra ngn skada eftersom metastasen i lungan var betydligt aggressivare...

Då blir väl dödsorsaken tumören i lungan och dess följdeverkningar inte den lilla i levern.....
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp