Sedering, skitdålig i magen, hur göra med smärtstillande?

Fibusen

Trådstartare
Försökt få tag på veterinären, men kommer inte fram då ”tidsbokningen och rådgivningen är full”.

Hur som, var in och röntgade min tik idag vid 8. Väl hemma vid 12-tiden så behövde hon plötsligt ut, diarré. Hände en gång till vid 13.30. Hon är fortfarande ganska rejält påverkad av sederingen som ni kan se och kommer inte kunna äta på länge, om än alls mer idag.
CECF455F-C162-4CD7-8E91-7DAB1CF2B5A2.jpeg


Hon har och ska äta smärtstillande, en tablett onsior. Den ska ges en halvtimme före eller efter mat, vilket jag inte vet om jag får i henne något mer i dag som sagt.

Bör jag avvakta med tabletten idag, eller ge den på tom mage? Är det dumt att ge onsior när hon redan har diarré? Den här medicinen är ganska ny för oss så jag vet inte hur den påverkar magen.

Är det någon som haft detta dilemmat och fått något svar?

Som sagt, försökt nå fram till veterinär utan resultat.
 
Försökt få tag på veterinären, men kommer inte fram då ”tidsbokningen och rådgivningen är full”.

Hur som, var in och röntgade min tik idag vid 8. Väl hemma vid 12-tiden så behövde hon plötsligt ut, diarré. Hände en gång till vid 13.30. Hon är fortfarande ganska rejält påverkad av sederingen som ni kan se och kommer inte kunna äta på länge, om än alls mer idag. Visa bifogad fil 90685

Hon har och ska äta smärtstillande, en tablett onsior. Den ska ges en halvtimme före eller efter mat, vilket jag inte vet om jag får i henne något mer i dag som sagt.

Bör jag avvakta med tabletten idag, eller ge den på tom mage? Är det dumt att ge onsior när hon redan har diarré? Den här medicinen är ganska ny för oss så jag vet inte hur den påverkar magen.

Är det någon som haft detta dilemmat och fått något svar?

Som sagt, försökt nå fram till veterinär utan resultat.
Du får inte ge Onsior om hon har diarré. Stod det inte på receptet?
 
Försökt få tag på veterinären, men kommer inte fram då ”tidsbokningen och rådgivningen är full”.

Hur som, var in och röntgade min tik idag vid 8. Väl hemma vid 12-tiden så behövde hon plötsligt ut, diarré. Hände en gång till vid 13.30. Hon är fortfarande ganska rejält påverkad av sederingen som ni kan se och kommer inte kunna äta på länge, om än alls mer idag. Visa bifogad fil 90685

Hon har och ska äta smärtstillande, en tablett onsior. Den ska ges en halvtimme före eller efter mat, vilket jag inte vet om jag får i henne något mer i dag som sagt.

Bör jag avvakta med tabletten idag, eller ge den på tom mage? Är det dumt att ge onsior när hon redan har diarré? Den här medicinen är ganska ny för oss så jag vet inte hur den påverkar magen.

Är det någon som haft detta dilemmat och fått något svar?

Som sagt, försökt nå fram till veterinär utan resultat.
Ring en annan veterinär. Hunden ska inte vara allmänpåverkad så många timmar senare!
 
Vad fick hon för mediciner? Hur brukar hon reagera efter sedering?

Hon har blivit sövd/narkos tidigare, då var hon väldigt loj, sen pipig och vandrade runt, ungefär som i dag alltså…

Vet inte vad det är hon fick för det står bara ”sedering” på kvittot. Men hon fick den i blodkärlet i benet, och på en minut var hon tvärdäckad, sen fick hon en till spruta när hon skulle vakna. Allt hon fick var denna sedering så hon skulle kunna röntgas ordentligt, och sen sprutan för att vakna till sen. Var uppe snabbt på benen igen, och veterinären sa att hon kommer vara fortsatt trött hela kvällen, och att jag inte skulle oroa mig för om hon bara sov resten av dygnet.

Jag trodde hon bara skulle få lite lugnande, men hon sov då ordentligt…
 
Senast ändrad:
Hon har blivit sövd/narkos tidigare, då var hon väldigt loj, sen pipig och vandrade runt, ungefär som i dag alltså…

Vet inte vad det är hon fick för det står bara ”sedering” på kvittot. Men hon fick den i blodkärlet i benet, och på en minut var hon tvärdäckad, sen fick hon en till spruta när hon skulle vakna. Allt hon fick var denna sedering så hon skulle kunna röntgas ordentligt, och sen sprutan för att vakna till sen. Var uppe snabbt på benen igen, och veterinären sa att hon kommer vara fortsatt trött hela kvällen, och att jag inte skulle oroa mig för om hon bara sov resten av dygnet.

Jag trodde hon bara skulle få lite lugnande, men hon sov då ordentligt…
Oftast sover de bra på lugnande, lite beroende på dos såklart. Om det ges direkt i blodet verkar det mycket fortare än om det ges under huden eller i muskel.
Labben är påverkad av sin sedering ganska precis 12 timmar, man märker när han känner sig som sig själv igen.

Det viktiga är att hon går att väcka liksom och håller sig varm.
Om hon varit såhär påverkad tidigare av sedering så skulle jag inte oroa mig så mycket, än.

Men hon ska definitivt inte ha onsior om hon har diarré, som @Malibu_Stacy skrev.
 
Jag skulle avvakta till imorgon. Bajsar hon normalt då och äter så kan du ge. Men inte samma dag som diarre.

Tack! Har inte receptet/pappret kvar då detta är medicin som jag haft hemma ett bra tag, har fått nya utskrivna som jag ännu inte har behövt hämta ut eftersom jag hade hemma.

Jag vet att medicineringen ska avslutas vid diarré, men jag tänkte att det kanske gäller om man tror att diarrén beror på medicinen, men nu när det antagligen var pga sederingen så tänkte jag om det skulle ges ändå för att inte avbryta kuren, eller inte alls oavsett orsak till diarrén. Men nu får vi avvakta tills magen är bra igen.

Hon har då fått behålla maten och har äntligen, ganska precis 12 timmar efter sederingen, lagt sig och slappnat av och somnat ordentligt. ❤️ Hon var tvärdäckad på vägen hem i bilen och sov stenhårt två timmar hemma innan magen brakade loss, sen har hon vankat runt och gnällt till och från, eller suttit och stirrat ut i luften bara sen dess, men nu sover tantskrotet äntligen. ❤️
 
Oftast sover de bra på lugnande, lite beroende på dos såklart. Om det ges direkt i blodet verkar det mycket fortare än om det ges under huden eller i muskel.
Labben är påverkad av sin sedering ganska precis 12 timmar, man märker när han känner sig som sig själv igen.

Det viktiga är att hon går att väcka liksom och håller sig varm.
Om hon varit såhär påverkad tidigare av sedering så skulle jag inte oroa mig så mycket, än.

Men hon ska definitivt inte ha onsior om hon har diarré, som @Malibu_Stacy skrev.

Ja, jag har ju bara att jämföra med när hon var under riktig narkos tidigare för att dra ut några tänder, då gick hon in och ut hela tiden, satt på gräset och stirrade rakt fram och gnällde och pep, men då hade hon ju fått smärtstillande också.

Nu har hon äntligen somnat som sagt så jag hoppas natten får vara lugn åt henne. Ingen diarré sen runt halv två så verkar som om magen lugnat sig nu också, men medicinen får vänta tills tidigast i morgon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 528
Senast: Icfafn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp