Seg och jobbig Mac

imzork

Trådstartare
Jag har en relativt ny MacBook som trots detta stundvis är oerhört seg. Som idag.

Öppna ny flik i webbläsaren = Rainbow wheel
Stänga flik i webbläsaren = Rainbow wheel
Växla mellan flikar i webbläsaren = Rainbow wheel
Växla mellan program = Rainbow wheel
Bläddra i ett dokument i Word = Rainbow wheel
Bläddra mellan dokument i Word = Rainbow wheel
Skriva en mening = Rainbow wheel
Öppna nytt program = Rainbow wheel
Stänga program = Rainbow wheel

Högerklicka i Dock för att tvångsavsluta program = klicka och vänta jättelänge på att menyn ska öppnas.

Ibland slutar vissa knappar på tangentbordet fungera (gärna bokstaven o) och det verkar som att felet ligger i överföringen från tangenten till datorn snarare än i tangentbordet självt. Det varar aldrig länge, någon minut bara, men är ack så irriterande.

Det blir något bättre när datorn är nyligen omstartad, men ständiga Rainbow wheel råkar jag ut för i webbläsaren tämligen omgående.

Den har varit såhär från början. Vad göra? Jag använder i princip datorn till ordbehandling, surf och till att titta på film via nätet, så den är ju inte direkt nedlusad med grejer (Office-paketet, Spotify, ett FTP-program och en HTML-editerare). Finns det något sätt att rensa datorn på gamla tempfiler o.s.v. (som ju kan behövas på PC; Mac vet jag inte p.g.a. ganska ny Mac-användare)?
 
Sv: Seg och jobbig Mac

Men hjälp. Om den varit så sen början hade jag lämnat den på garantireparation. Det låter som ett måndagsexemplar.

Det kan vara allt från något som en ominstallation skulle avhjälpa, till ett trasigt minne eller ett trasigt moderkort.
 
Sv: Seg och jobbig Mac

Det är så illa alltså.

Och jag som är totalt beroende av den (mitt primära arbetsverktyg). :crazy:
 
Sv: Seg och jobbig Mac

"Badbollar" som de brukar kallas tyder på för lite minne.
Vad är det för maskin? (Modellnummer, tex Macbook 4.1)
Hur mycket minne har du?
Vilket OS kör du?
Vilken webläsare använder du?
Hur många program har du igång samtidigt?

Om jag får gissa så har du en vit Macbook med en Core 2 Duo och 2GB RAM. (Gissar nu)
Men för att kunna ge mer hjälp måste vi ha svar på frågorna ovan. Klicka på äpplet upp till vänster på skärmen, klicka på "Om den här datorn", och sedan "Mer info".
Generellt är badbollar tecken på för lite minne. Du ska inte behöva rensa datorn från filer etc likt en PC. Då Macen sköter detta automatiskt. Och ladda inte ner program som ska rensa din dator, tex Mackeeper. Detta är skitprogram som gör noll nytta, men som kan ställa till med en hel del.
 
Sv: Seg och jobbig Mac

"Badbollar" som de brukar kallas tyder på för lite minne.
Vad är det för maskin? (Modellnummer, tex Macbook 4.1)
Hur mycket minne har du?
Vilket OS kör du?
Vilken webläsare använder du?
Hur många program har du igång samtidigt?
MacBook Pro 9.2, 2,5 Ghz Intel Core i5
4 GB 1600 MHz DDR3
OS X Mountain Lion 10.8.3
Firefox
... och en vanlig arbetsdag har jag igång Firefox, Word, Spotify och Dropbox (där jag lagrar ungefär allt). Eventuellt kör jag även Messenger och ibland Excel (dock sällan, brukar använda min PC till det - större skärm).
 
Sv: Seg och jobbig Mac

Prova att reparera skivbehörigheterna i Skivverktyg.
Om det inte hjälper kan en ominstallation av OS X hjälpa. Så först till att göra en säkerhetskopiering med Time Machine.
Hjälper inget av detta så lämna in maskinen. Har du garanti kvar? När köptes maskinen?
 
Sv: Seg och jobbig Mac

Enligt Skivverktyget är datorn felfri. Måste jag ha skiva för att installera om OS:et eller går det att lösa på annat sätt? Någon sådan har jag nämligen inte, tror jag.

Datorn köptes i december.
 
Sv: Seg och jobbig Mac

Se, den reparerade lite behörigheter:

Fel användare på ”Applications/.DS_Store”, ska vara 0, användare är 501.
Fel behörigheter på ”Applications/.DS_Store”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
Reparerade ”Applications/.DS_Store”
Fel grupp på ”Library/Java”, ska vara 0, grupp är 80.
Fel behörigheter på ”Library/Java”, ska vara drwxr-xr-x , de är drwxrwxr-x .
Reparerade ”Library/Java”
Fel grupp på ”Library/Preferences/com.apple.alf.plist”, ska vara 80, grupp är 0.
Reparerade ”Library/Preferences/com.apple.alf.plist”
Fel behörigheter på ”System/Library/Frameworks/CoreGraphics.framework/CoreGraphics”, ska vara lrwxrwxrwx , de är lrwxr-xr-x .
Reparerade ”System/Library/Frameworks/CoreGraphics.framework/CoreGraphics”
Fel behörigheter på ”System/Library/Frameworks/CoreGraphics.framework/Resources”, ska vara lrwxrwxrwx , de är lrwxr-xr-x .
Reparerade ”System/Library/Frameworks/CoreGraphics.framework/Resources”
Fel behörigheter på ”System/Library/Frameworks/CoreGraphics.framework/Versions/Current”, ska vara lrwxrwxrwx , de är lrwxr-xr-x .
Reparerade ”System/Library/Frameworks/CoreGraphics.framework/Versions/Current”
 
Sv: Seg och jobbig Mac

10.8.3 finns inte på skiva, bara på webben.
Jag skulle rekommendera att prova en ominstallation för att se om det bli bättre. Men ta en säkerhetskopia med Time Machine först!

För att ominstallera din Mac:
1. Säkerhetskopiera med Time Machine
2. Starta om datorn och håll in cmd + r. Håll dessa intryckta tills du ser en jordglob som snurrar. (Kan vara cmd + alt + r också, minns inte exakt)
3. Inne i installationsprogrammet, gå till skivverktyg. Markera din hårddisk och tryck på "radera". Radera/formatera den som Mac OS Extended (journalförd)
Även kallat HFS+. Ta ej skiftlägeskänslig!
4. Gå tillbaka till huvudmenyn och tryck på "installera OS X".
5. Bekräfta med ditt Apple-ID.

OS X laddas nu ner från nätet och installeras på din dator.
Nu finns det två vägar att gå:
1. Återställ med din Time Machine-kopia. Följ bara anvisningarna på skärmen.
2. Installera utan din TM-backup. Se om problemen försvinner. Om de försvinner kan du skjuta in din backup via Flyttassistenten inne i OS X vid senare tillfälle.

Jag rekommenderar här alternativ nummer 2, eftersom du då utesluter att du har något fel i din backup.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har använt ett flertal operativsystem sedan windows 95 (har även använt mac till viss del) så man kan lugnt säga att jag har...
Svar
1
· Visningar
813
Senast: Korven
·
C
IT & mobiler Sitter vid mina föräldrars dator och jobbar litegrann. Eller, jobbar och jobbar... :). Nåja, skriver en massa i Word iaf. Är uppe i 27...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp