Seg utan sporrar, galen med?

Castor

Trådstartare
Hej!
Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi inte haft henne mer än 4-5 månader. Men, vi har några problem. Det jag tänkte ta upp är hoppningen. Hon är medelpigg i dressyren men segar oftast mot hinder. Hon gillar att hoppa, det märker man. Dock är detta sega riktigt frustrerande, hon blir liksom skänkeldöv vilket gör att man inte kan sätta avstånden. Spö hjälper inte, och det känns fel att klatscha till ordentligt när hon faktiskt har öronen framåt. Så jag testade att rida med sporrar igår. Och jävlar, då blev det fart! Jag behövde absolut inte använda dem, utan det var som att hon förstod att det var allvar. Hon tog fart som en galning fastän hindret var ca. 60-70 cm. Jag ville ju få fram henne, så jag är glad att det funkade, men problemet är att hon drog på som fan efter också och det känns inte säkert. Hon försökte dra ner huvudet mm men det var ganska halvhjärtat, tillräckligt halvhjärtat för att jag skulle sitta kvar (;)).

Och ja, jag fick en liten chock. Det var ju som en ny ponny! Min teori är att hon inte blivit riden med sporrar på några månader (Förra ägarna hoppade nästan alltid med sporrar utan att hon vart sådan) och inte var van. Sporrarna är korta, vet inte hur långa, men inte rundade.

Fråga 1.
Vad tycker ni att jag ska göra för att få fram henne utan sporrar, eventuellt lugna henne med dem?

Fråga 2.
Vilka är de "mjukaste" sporrarna enligt er?

Btw, strunta i meningsfel osv, jag är riktigt trött i skrivande stund.


Tack på förhand! :banana:
 
Jag tycker du först och främst ska granska din egen ridning, och framförallt, sitsen. Är du 100 % säker på att du inte kom åt henne med sporrarna utan att du tänkte på det? Obalans i sitsen t.ex. kan göra mer med sporrarna än man först tror.
Jag själv har fått mycket bättre tramp i stigbygeln över hinder sedan jag började rida med sporrar, helt enkelt för att jag måste. Annars glider skänkeln bak, jag petar till ponnyn med sporren, och vi tappar rytmen.
Annars så är det väl dels en lydnadssak (har du bra tränare?) att ponnyn ska gå fram ändå, dels en vanesak att kunna rida med sporrar. Och även då är det ju en lydnadsfråga.

På din andra fråga tycker jag korta, rundade sporrar är mildast. Jag har 10, 15 och 20 mm rundade (inte trubbiga utan rundade alltså) som jag varierar mellan, men använder mest de som är 10 mm. De finns även som bara är själva "bågen", alternativt en liten pluttig utbuktning av den. De förmodar jag är väldigt milda!
 
Jag tycker du först och främst ska granska din egen ridning, och framförallt, sitsen. Är du 100 % säker på att du inte kom åt henne med sporrarna utan att du tänkte på det? Obalans i sitsen t.ex. kan göra mer med sporrarna än man först tror.
Jag själv har fått mycket bättre tramp i stigbygeln över hinder sedan jag började rida med sporrar, helt enkelt för att jag måste. Annars glider skänkeln bak, jag petar till ponnyn med sporren, och vi tappar rytmen.
Annars så är det väl dels en lydnadssak (har du bra tränare?) att ponnyn ska gå fram ändå, dels en vanesak att kunna rida med sporrar. Och även då är det ju en lydnadsfråga.

På din andra fråga tycker jag korta, rundade sporrar är mildast. Jag har 10, 15 och 20 mm rundade (inte trubbiga utan rundade alltså) som jag varierar mellan, men använder mest de som är 10 mm. De finns även som bara är själva "bågen", alternativt en liten pluttig utbuktning av den. De förmodar jag är väldigt milda!

Tack för svar! Ska kolla på de sporrarna och granska min ridning/balans :)
 
Ponnyn lyder inte drivning vid hoppning och jag skulle börja med att fundera över varför? Kanske är den inte så förtjust i att hoppa? Kanske förstår den inte riktigt eller har hittat sin bjudning. Etc.

Hur är den vid löshoppning, bjuder den bättre då? I så fall - fundera över ridning och sadel.

Vad säger din tränare?

Om öronen är framåt, bakåt eller upp och ner spelar för mig ingen roll om en häst inte tar hjälperna. Så om alla orsaker ovan plus andra tänkbara är utesluta - förstärk skänkelhjälpen med spö. Jobba även i dressyren med kvickare respons. Den ska svara framåt direkt.

Skulle inte experimentera med sporrar. Som du märkte är att de rusar inget kul alls - och inget du vill råka lära henne är "hur man hoppar". Så lägg undan sporrarna är mitt tips :)
 
Ponnyn lyder inte drivning vid hoppning och jag skulle börja med att fundera över varför? Kanske är den inte så förtjust i att hoppa? Kanske förstår den inte riktigt eller har hittat sin bjudning. Etc.

Hur är den vid löshoppning, bjuder den bättre då? I så fall - fundera över ridning och sadel.

Vad säger din tränare?

Om öronen är framåt, bakåt eller upp och ner spelar för mig ingen roll om en häst inte tar hjälperna. Så om alla orsaker ovan plus andra tänkbara är utesluta - förstärk skänkelhjälpen med spö. Jobba även i dressyren med kvickare respons. Den ska svara framåt direkt.

Skulle inte experimentera med sporrar. Som du märkte är att de rusar inget kul alls - och inget du vill råka lära henne är "hur man hoppar". Så lägg undan sporrarna är mitt tips :)

Jo, har förstått att sporrarna inte är någon idé i hoppningen. Problemet med drivningen är att hon driver fint på andra platser än hemma, vilket gör att jag inte förstår varför hon segar hemma. Antagligen är det en tråkig miljö som gör att hon struntar i uppgifterna. Förra ägarna tävlade dock felfritt upp till LA (utan och med sporrar kanske jag ska tillägga) och hon har hoppat det med glädje.

Gnistan i henne är det inget fel på, eftersom hon taggar till rejält på bortaplan. Så gissningen är ju att hon tycker vår miljö är tråkig eller liknande? Hon går ju att få fram utan sporrar, men det känns inte rätt att behöva trycka med skänkeln 3-4 gånger för att hon ska reagera.

Sadeln är det inget fel på (hoppas vi...), vi har lagt nästan lite för mycket på utprovning och en anpassad modell för henne. Ridningen? Ja, man hittar ju alltid fel hos sig själv. Är väl inte riktigt på ponnyns kapacitetsnivå, men inte heller nybörjare.

Spö använder jag, men hur kul är det i framtida tävlingar att rappa till med spöt? Njaa... Fast det får väl vara en lösning tills vidare.

I dressyren finns det inget att klaga på, där rider jag med 15 mm sporrar för tränare och har gjort ett tag, hon rusar inte och visar inget obehag. Går lätt framåt där med glada steg.

Så då kommer vi ju till slutsatsen av att hon kanske inte gillar hoppning... Men på ett sätt vägrar jag tro det då hon blir en annan häst på bortaplan. Jag vet inte, tråkigt ifall hon inte gillar hoppning då hon är dotter till Artist 765, självklart spelar inte stammen någon roll i det här falllet, men jag tror du förstår vad jag vill få fram.

Tack för ditt jättetrevliga svar, ska absolut tänka på det du tipsat om! :)
 
Jo, har förstått att sporrarna inte är någon idé i hoppningen. Problemet med drivningen är att hon driver fint på andra platser än hemma, vilket gör att jag inte förstår varför hon segar hemma. Antagligen är det en tråkig miljö som gör att hon struntar i uppgifterna. Förra ägarna tävlade dock felfritt upp till LA (utan och med sporrar kanske jag ska tillägga) och hon har hoppat det med glädje.

Gnistan i henne är det inget fel på, eftersom hon taggar till rejält på bortaplan. Så gissningen är ju att hon tycker vår miljö är tråkig eller liknande? Hon går ju att få fram utan sporrar, men det känns inte rätt att behöva trycka med skänkeln 3-4 gånger för att hon ska reagera.

Sadeln är det inget fel på (hoppas vi...), vi har lagt nästan lite för mycket på utprovning och en anpassad modell för henne. Ridningen? Ja, man hittar ju alltid fel hos sig själv. Är väl inte riktigt på ponnyns kapacitetsnivå, men inte heller nybörjare.

Spö använder jag, men hur kul är det i framtida tävlingar att rappa till med spöt? Njaa... Fast det får väl vara en lösning tills vidare.

I dressyren finns det inget att klaga på, där rider jag med 15 mm sporrar för tränare och har gjort ett tag, hon rusar inte och visar inget obehag. Går lätt framåt där med glada steg.

Så då kommer vi ju till slutsatsen av att hon kanske inte gillar hoppning... Men på ett sätt vägrar jag tro det då hon blir en annan häst på bortaplan. Jag vet inte, tråkigt ifall hon inte gillar hoppning då hon är dotter till Artist 765, självklart spelar inte stammen någon roll i det här falllet, men jag tror du förstår vad jag vill få fram.

Tack för ditt jättetrevliga svar, ska absolut tänka på det du tipsat om! :)
Hon kan säkert tycka det är tråkigare hemma. Men skilj på egen motor och ta drivning :)

När du ger en framåtdrivande hjälp ska hästen svara framåt. Oavsett om det är tråkigt eller roligt. Din dam lyssnar inte riktigt. Det är jättevanligt - de flesta av oss har finslipning att göra där.

På bortaplan är det roligare och hon har mer eget go. Hon tar inte drivning bättre då egentligen, men det märks inte lika mycket för det finns eget driv.

Så prova en period med att ha spö. Om hon inte svarar framåt på vanlig skänkelhjälp så ett dutt med spöet - så kraftigt att hon svarar. Strunta i om det blir för mkt framåt. Beröm!! Gör om. Be en gång med vanlig skänkel, struntar hon i det så spö. Beröm!

Kör så ett tag, i all ridning. Då lär hon sig att lyssna på första hjälpen.

Det är lätt att man låter det slira lite. Inte bryr sig om man får trav på exakt tänkt ställe eller avbrott på exakt rätt ställe. Men då blir hästen lite avtrubbad med.

Så bestäm var du ska ha tex trav och var du vill ha avsaktning. Vid bokstav si, den där stenen, borta vid trädet. Sen om du ber om avbrott eller halt och inte får det vid trädet - då måste du jobba på det med. Samma där, be snällt och händer det inget ta tag ordentligt EN gång, beröm. Rid en liten bit, be om halt snällt om inget händer ta i ordentligt en gång. Beröm.

I början kör skritt och tätt mellan du ber om halt eller trav. Inga långa sträckor emellan. Beröm massor. Du kommer snabbt märka att både broms och gas blir lättare. Men man måste underhålla det.

Jag har slarvat med min. Inte brytt mig så noga på uteritt om avbrotten kom exakt, "hon stannar ju alltid ändå". Sen pep hon med mig. Så var bara börja enligt ovan, se till att saker händer precis där och när man vill. Det är snällare ta i ordentligt EN gång än småskänkla eller småbromsa hela tiden.

Så prova det först, vi lär dem ju ofta av ren snällhet och bekvämlighet att faktiskt vara sega för hjälperna. Då måste vi lära om vad vi vill.

Sen kan du kolla om hon inte tycker det är roligt att hoppa hemma med. Men av det du beskriver så är det lite slirigt på hjälperna i all ridning och både borta och hemma - VANLIGT som sagt och inget skämmas för. Men jobba med kvickare reaktion för hjälperna så tror jag hoppningen kommer med :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu har jag haft min fantastiska ponny i ganska precis 7 månader, och vi hsr nog kommit in i en testperiod... Det började för ca 2...
2
Svar
27
· Visningar
4 673
Senast: MiniLi
·
Ridning När anser ni att sporrar ska/kan användas? När jag haft sporrar på min häst har jag satt på mig dom först när hästen är uppvärmd och...
Svar
4
· Visningar
2 731
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp