Seg vid pälsbyte

Vitavi

Trådstartare
Min häst har senaste veckorna varit betydligt segare än vanligt, misstänker att det hänger ihop med pälsbytet.
hon har inte tappat hull (är lättfödd). Ska jag ändå öka på maten? Eller ska jag bara ta det lugnt nån månad?
hur hade ni gjort?
 
Min blir seg som attan han med under en period i pälstider.
Något mer protein i foderstaten hjälper honom lite.
Men om fodertaten har lite mariginal till "lägsta proteindos som är lämplig" hade jag bara låtit den ta det lite lugnt.
 
Vår ponny har också blivit seg nu under pälsfällningen. Vi har valt att rida ut mycket, inte bara 30 minuters framskritt ute som annars. Det blir mycket backträning, barbackaritter och långa "kravlösa" travpass på skogsvägarna.
Sen får ponnyn liiiiiite extra protein.
 
Extra protein behövs när den nya pälsen tillverkas, och det är redan klart när hästen väl börjar fälla. För att hjälpa hästarna ska man alltså öka på proteinet i god tid innan fällningsperioden.

Låt hästen gå lite lugnare och tänk på foderstaten i god till inför nästa pälsbyte :)
 
Min häst har senaste veckorna varit betydligt segare än vanligt, misstänker att det hänger ihop med pälsbytet.
hon har inte tappat hull (är lättfödd). Ska jag ändå öka på maten? Eller ska jag bara ta det lugnt nån månad?
hur hade ni gjort?

Mina blir alltid lite lägre i energi när solen verkligen steker på (i morse stod de och solade i hagen), men de får sitt näringsbehov täckt, så jag ger inget extra. Däremot tar jag gärna några mysturer då vi bara njuter av att vara ute.

Precis som MiniLi skriver är det för sent att ge nåt nu, men bra att tänka på till nästa gång. Jag räknar med att pälssättningen startar runt årsskiftet för mina och då brukar jag, beroende på hull, ta beslut om jag ökar fodret eller inte. Är de i perfekt hull så får de 5 MJ och 30 g smb. rp extra, det är ungefär vad som går åt vid pälssättningen (som hästen prioriterar före att hålla hull/sätta muskler). I år var mina i lite för högt hull, så de fick inget extra och är idag i perfekt hull istället. :)

Sommartid brukar jag inte behöva bry mig, för trots att vinterpälsen kräver lite mer än sommarpälsen, så går mina hästar på bete och brukar vara i lite överhull. Skulle jag hamna i det läget att nån av dem är lite tunn i juli/augusti, så skulle jag se till att öka med ungefär samma som ovan. Det har dock inte hänt ännu och jag tror inte det händer i år heller. ;)
 
Fast inte är väl pälssättningen klar för att de börjar fälla? Visst att den påbörjas långt innan, men det växer ju fortfarande ut ny päls under själva fällningen.
 
Fast inte är väl pälssättningen klar för att de börjar fälla? Visst att den påbörjas långt innan, men det växer ju fortfarande ut ny päls under själva fällningen.
Inte pälssättningen men tillverkningen av den nya pälsen är klar. Sedan tar det lite tid för den att växa ut. Därför har det ingen verkan med foder när hästen väl börjar fälla utan det är vid tillverkningen inne i hästen ca 1 till två månader innan den börjar fälla som det behövs rejält med protein.
 
Inte pälssättningen men tillverkningen av den nya pälsen är klar. Sedan tar det lite tid för den att växa ut. Därför har det ingen verkan med foder när hästen väl börjar fälla utan det är vid tillverkningen inne i hästen ca 1 till två månader innan den börjar fälla som det behövs rejält med protein.
Ja, min blir ju seg ända från det, och då jag vet att det kan vara pälstider på gång och fortsätter med lite extra tills han känns pigg och bra eller pälsen är satt,
 
Här har vi problem med att foderhästen blivit galet mycket piggare i samband med fällningen istället.. Har dessvärre också tunnat ur lite men inget anmärkningsvärt. Proteingivan är ökad sen flera veckor tillbaka.
 
Återupplivar tråden på förekommen anledning. Misstänker att pälsfällningen gör pälsklingen lite seg. Kanske borde gett med protein för en månad sen men om han nu är trött nu? Kan man köra på med lite havre tex (får ingen kraft), det är ju inget kul o gå runt o känna sig seg tänker jag...
 
Återupplivar tråden på förekommen anledning. Misstänker att pälsfällningen gör pälsklingen lite seg. Kanske borde gett med protein för en månad sen men om han nu är trött nu? Kan man köra på med lite havre tex (får ingen kraft), det är ju inget kul o gå runt o känna sig seg tänker jag...
Bättre sent än aldrig med proteinet tänker jag iaf. Det är ju fortfarande så tidigt så det bör väl inte vara alldeles för sent för att ge extra.
 
Återupplivar tråden på förekommen anledning. Misstänker att pälsfällningen gör pälsklingen lite seg. Kanske borde gett med protein för en månad sen men om han nu är trött nu? Kan man köra på med lite havre tex (får ingen kraft), det är ju inget kul o gå runt o känna sig seg tänker jag...

Min fick ½ kg havre i december, jösses vilken skillnad det blev på humöret i januari! Mycket piggare än tidigare år och hon började dessutom fälla innan nyårsafton. Så det kommer jag att fortsätta med kommande år.

Det är ju alltid värt att prova, bara du kommer ihåg att det tar några dygn innan fodret passerat genom systemet och därmed kan börja ge effekt.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: Habina
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 525
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 079
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp