Sekretess i ideela föreningar?

A

Apelsinjos

Får det förekomma?
Jag var på ett möte i helgen för en ideel förening och det kom upp till diskussion att styrelsens protokoll var sekretessbelagda! De kunde välja ut vissa delar so mskulle hållas under sekretess m.a.o
Tekniskt sätt brode det ju inte göra något, de är ju förtroende valda de som sitter i styrelsen och har man valt de måste man väl kunna lita på dem, men jag tycker ändå at det verkar så konstigt!? Eller?
 
Alla beslut som styrelsen tar, och som gäller föreningen och dess medlemmar. Är inte sekretessbelagda, utan skall vara offentliga för medlemmarna. Styrelsen är utvald av medlemmarna, för att ta tillvara på medlemmens intresse och detta måste man alltså kunna ta del av.
 
Besluten som tas ska tas upp i protokollet och vara offentliga. Frågor under utredning kan det vara sekretess på för att inte orsaka men för enskild individ eller föreningen.
 
Ideella föreningar som inte har myndighetsutövande funktion och således inte är en förlängning av staten får väl göra som de vill så länge de följer stadgan. Om stadgan säger att möteshandlingar ska vara sekretessbelagda kan så fungera, vill man ändra detta tar man upp det på årsmötet, Är det en förening som ha myndighetsutövning överlagd på sitt ansvar (ex stambokföring) måste dessa delar av verksamheten följa reglerna i förvaltningslagen som gäller alla myndigheter.

Ha det!
Maria
 
I boken "Min Ungdomssektion" vet jag att det står:
"Olika klubbar har olika rutiner för hur de använder sina protokoll. Det är inte självklart att de ska vara offentliga och tillgängliga för alla medlemmar. Det kan ju förekomma frågor med ett innehåll som kan skada enskilda personer. Om ni är osäkra på hur ni ska göra kan ni kontrollera med huvudstyrelsen hur de gör med sina protokoll."

Jag vet inte var det står i klubbens stadgar för den har jag lånat ut till min mamma, men jag kan titta...
 
Lag är nog fel ord. Det står i föreningar anslutna till Ridsportförbundets stadgar.

Men jag har för mig att det gäller alla protokoll i alla föreningar.
Men det ska jag inte säga tvärsäkert!

Men i en ridklubb kan man i allafall inte neka NGN att läsa protokollen.
Så man kan inte genom att utesluta medlemmar (ja man får det om enskilda medlemmar medvetet SKADAR klubben) hindra dem att läsa protkollen.

Tyvärr vet vår klubb det av egen erfarenhet...
 
Men då vill det ju till att man HAR ett årsmöte då!
Sitter man mitt i ett år, så hinner man ju inte hindra de man inte vill ska läsa protokollen om det inte precis varit årsmöte!

Fö så är jag inte alls säker på att man ÄNDÅ kan hindra "allmänheten" att läsa protokollen. Jag är osäker på om man KAN sekretessbelägga protokollen.

Har ngn klubb gjort det?
Nyfiken bara!
 
NI har missat en vesäntlig poäng i det hela... PUL = Person upplysnings lagen.

Allt som tex står i ett styrelse protokoll är inte offentligt så länge man behndlar en enkild person i ett ärende tex.
om det har framkommit att någon kanske har stulit på klubben då är detta inte offentliga handligar vare sig för medlemmar eller inte.Då man behandlar en ensklid person i ett ärende så lyder man under PUL.

Det är alltså olagligt att hänga ut någon offentligt, enda gången en sån här sak är offentligt är i samband med en dom från tex tingsrätt eller hovrätt.

Observera att jag inte vet vad som har hänt i detta fallet utan detta var en senario bara.

Fredrik
 
Det är väl lite så demokratin fungerar eller hur?!? Man kan ju inte bara hindra nån eller upphäva ett förbud utan att det godkännts av alla föreningens medlemmar och detta kan endast göras på ett årsmöte. Fram till årsmöte eller mellan årsmöten får man hålla sig till de stadgar klubben har :)
Det finns dock i stadgan för de flesta föreningar reglerat om man vill sätta in ett extra årsmöte men då måste de kriterier som sätts upp för extra årsmöte vara uppfyllda

Ha det gott!
Maria
 
Man kan ju även ha medlemsmöte. Har för mig att det blir ett sådant om minst 10% av medlemmarna vill ha ett.

Men i det fallet jag har erfarenhet av så missbrukades demokratin! :crazy:
Ett par st som bytt klubb för att vår bara "bestod av idioter" bestämde sig för att hota med att läsa styrelsens protokoll.
Det för att slå ut vår klubb så vår ridskola skulle krascha, till förmån för den klubb de flyttat till.
Eliminera konkurrenten alltså.
I våra protokoll avhandlades det ju bla hur klubben skulle värja sig och inte bli skadade av dessa människor...

Usch, det där var verkligen ingen rolig tid, hoppas vi slipper sådant ngt mer! :crazy:
 
Så här är det:
Ideela föreningar är ett problem för oss som jobbar med denna typen av uppgifter.

Det första man skall se till är föreningens stadgar.
Om stadgarna motsäger sig lagen är det lagen som gäller.

Sekretess inom ideela föreningar gäller oftast på detta sätt:
Saker som rör föreningen, föreningens organisation eller saker som kan komma att påverka föreningen och dess medlemmar nu eller i framtiden får ej vara sekretess belagda. Dvs. detta gäller även om tex. det handlar om en medlemms uteslutande ur organisationen eller dyl. eftersom detta kan komma att påverka föreningen eller dess övriga medlemmar.

Frågor rörande tex. PERSONAL frågor, får vara sekretess belagda under pågående disskutioner eller dyl. Om en ur personalen slutar får detta medelas, men ej varför personen blev avskedad om ej annat står i klubben stadgar.

Frågor rörande klubbens ekonomi, uppbynad, förändringar och dyl får ej vara sekretessbelagda.

Om du förklarar lite mer exakt vad för delar av protokollet som de satte sekretess på så kan jag hjälpa dig. Jag jobbar nämligen med den här typen av frågor :)
 
Aha..!:) då är jag med på noterna!
Det var inget särskilt fall jag tänkte på, det var mer det faktum att det togs upp och jag kände att det var så konstigt att det skulle vara sekretess belagt!:)
 
Visst, alla protokoll är offentlig handling. MEN, det finns ett men i det här.
Om man behandlar frågor som innehåller personuppgifter, eller ärenden som är under behandling, då kan man ha särskilda bilagor till protokollen som innehåller just dessa uppgifter. Dessa är INTE offentlig handling.

I den förening jag sitter med har vi bilagor. Detta dels för att skydda enskilda personer så att inte saker och ting blir öppna för allmän diskussion, alla har inte med allt att göra. Dels också för att det inte skal luppstå underliga rykten eller missförstånd så länge ett ärende inte är slutbehandlat. Så snart ett BESLUT fattats så tas det med i det vanliga protokollet. Men innan dess är diskussionerna inte offentliga.

Och visst är det så att man skall vara öppen, men vissa saker, som de ovan nämnda är inte gjorda för att vara "hemliga" utan för att skydda andra personer.

Och det har hänt att vi i protokollen skrivit att tex vi funderar på att göra si eller så, då folk sedan läser detta tar de detta för ett faktum - att det ÄR så det skal bli och det har orsakat en del bekymmer. Så det som är KLART och klubbat, det får alla se.

Konstigt också att det hela tiden påpekas at tstyrelserna är valda av medlemmarna och skall vara öppna mot dessa. Men det är inte så att alla styrelser får förtroendet att slutföra sitt jobb på bästa sätt, utan man skall givetvis misstros och "anklagas" för att dölja något om man inte visar minsta ord man skrivit.

Det som sägs på ett styrelsemöte är ju också belagt med "tystnadsplikt".

Lite måste ju medlemmarna lita på dem de röstat på att sitta i respektive styrelser! Eller har jag fel? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp