Sekretessfel - Anslutningen är inte privat. Hjälp!

Halcyon

Trådstartare
Har problem med komma in på arbetsförmedlingens sida (några andra sidor med), som jag gärna vill ha tillgång till. Kommer in via mobilen men inte datorn, poppar upp detta meddelande oavsett använde chrome eller Microsoft Edge.

Googlat få svar på vad kan göras, provat en del utan nått resultat. Någon som haft detta problem och hur har ni löst det?
Skärmklipp1111.JPG
 
Skumt fel, det enda jag kan komma på är att du av någon anledning har ett gammalt certifikat installerat, och att Edge och Chrome använder samma, men att Firefox har egen certifikathantering.
 
Två separata saker jag vill att du kollar på, det ena har att göra med certifikatet i sig självt, det andra är hur du hittar var certifikat kan ha sparats.

Om du klickar på hänglåset i Edge/Chrome, och klickar på "Certifikat", får du upp något liknande detta. Hur ser det ut?
1604346730048.png


För att hitta installerade certifikat i Edge, går du in i inställningarna där, och väljer "Sekretess, sökning och tjänster". En bit ner finns rubriken "Säkerhet" och där under hittar du "Hantera certifikat".
I Chrome hittar du det under "Sekretess och säkerhet" -> "Säkerhet" och sedan en bit ner, under avancerat hittar du "Hantera certifikat"
 
Problemet är inte certifikaten, utan att när du loggade in på dit internet första gången (under förutsättning att det här är ditt hemma nätverk) kryssade i offentligt i stället för privat.

Logga ut, radera nätverket från Internetåtkomst. Starta om datorn, och logga in på hemmanätverket igen, fast den här gången anger du privat nätverk när frågan kommer upp.
 
Kan även tillägga att Edge är ingen tillförlitelig browser, det är bara ett nytt namn på Explorer med alla dess fel fortfarande i släptåg. Installera Google Chrome så är de flesta problem lösta.

PS. Windows försöker i det längsta att förhindra installation av Chrome, men släpper igenom installation från några få sidor, bara att gå igenom listan till Windows ger med sig.
 
Kan även tillägga att Edge är ingen tillförlitelig browser, det är bara ett nytt namn på Explorer med alla dess fel fortfarande i släptåg. Installera Google Chrome så är de flesta problem lösta.

PS. Windows försöker i det längsta att förhindra installation av Chrome, men släpper igenom installation från några få sidor, bara att gå igenom listan till Windows ger med sig.
Edge är typ Chrome med Microsofts logga
 
Tillägg: Edge baseras på Chromium, som även är basen till Chrome och Opera. Safari bygger på Webkit, som är grunden till Chromium. Så den enda mer välkända webbläsaren som inte är släkt med de andra är i dagsläget Firefox. Självklart finns det flera andra webbläsare också, baserade på någon av dessa, eller egna motorer.
 
Två separata saker jag vill att du kollar på, det ena har att göra med certifikatet i sig självt, det andra är hur du hittar var certifikat kan ha sparats.

Om du klickar på hänglåset i Edge/Chrome, och klickar på "Certifikat", får du upp något liknande detta. Hur ser det ut?
Visa bifogad fil 59554

För att hitta installerade certifikat i Edge, går du in i inställningarna där, och väljer "Sekretess, sökning och tjänster". En bit ner finns rubriken "Säkerhet" och där under hittar du "Hantera certifikat".
I Chrome hittar du det under "Sekretess och säkerhet" -> "Säkerhet" och sedan en bit ner, under avancerat hittar du "Hantera certifikat"
1604353353200.png
 
Problemet är inte certifikaten, utan att när du loggade in på dit internet första gången (under förutsättning att det här är ditt hemma nätverk) kryssade i offentligt i stället för privat.

Logga ut, radera nätverket från Internetåtkomst. Starta om datorn, och logga in på hemmanätverket igen, fast den här gången anger du privat nätverk när frågan kommer upp.

Det gick byta över till privat nätverk utan ta bort nätet, dock gjorde ingen skillnad alls.

Edge använder jag aldrig normalt sätt, haft den kvar då ibland funkat hoppa in där istället för chrome när sekressfel har poppat upp.
 
1604431300928.png


Ibland kanske är smart kika på arbetsförmedlingens sida.. så bara härda ut och använda firefox till problemet åtgärdas, helt enkelt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vad kan jag göra? Har inte Spotify Premium. Har provat att starta om datorn, utan resultat. Trodde först att det var något problem hos...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Rie
·
IT & mobiler Hjälp! Någon datorkunnig här som kan något knep för att lösa följande: Min dator som använts under dagen påstår nu helt plötsligt att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: Lobelia
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 886
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 394
Senast: tott
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp