Bufera

Trådstartare
Hej

Vi har funderingar på att skaffa selar till katterna så vi kan ta ut dem och helt göra livet lite roligare.

Vad finns det och hur ska man tänka? Förr gick man ut med halsband och koppel typ(15-20 årsen) men jag vill absolut ha sele.
Behöver man tänka olika med olika sorters päls?

Har 2 st katter, rätt olika. Ena väger ca 3-4kg, lite päls men väldigt len och glatt. Nätt i modell.
Andra väger ca 5kg, mycket päls(semi långhårig). Rejälare katt mot vår andra. :)
 
Kolla på modeller som inte sitter åt runt halsen, tex Puppia eller Trixie nätsele. Mjuka och följsamma. Jag kollar ofta på hundsidan för jag tycker det generellt är lite dåligt utbud på bra selar för katter. Dock har jag ingen koll på om olika päls påverkar, min är korthår.
Lilla herrn är nätt, 3,7 kg och på honom funkar Trixie nätsele riktigt bra.
 
Jag har puppia och är väldigt nöjd. Katten har aldrig slitit sig, och hon verkar inte störas alls av den även när den sitter åt ganska rejält.
 
Jag har två såna här, rukka comfort. Ena katten väger 3,4 och den andra (bilden) väger 5,9 kg. Selen sitter bra på båda.

DD22E56B-37E2-4BD1-B30A-A38A2DC2D370.jpeg
 
Mina katter är förvisso något större, ca 6,5kg och 8kg, och jag har haft svårt att hitta selar som dels sitter bra och som de dels inte tar sig ur. Jag har letat efter selar som både går att spänna vid hals och manke sas, men det verkar finnas rätt lite av det numera. De flesta ska dras på över huvudet, likt Puppia. Mina tar sig ur sådana aslätt.

Min stora katt gillar inte selar med mycket tyg, men hittade en ”EasyWalk” som fungerar ok på honom. Den kan justeras rätt mycket, och framförallt dras den åt när katten drar åt fel håll sas, stannar, blir rädd eller liknande.

Min lilla utbrytarkung har en annan sele, en mer traditionell kattsele. Kan se om jag hittar vad den hette mer specifikt. Den har spänne vid manken, men går att dra åt rätt rejält vid halsen också. Den enda han inte kunnat ta sig ur än så länge.
 
Mina katter är förvisso något större, ca 6,5kg och 8kg, och jag har haft svårt att hitta selar som dels sitter bra och som de dels inte tar sig ur. Jag har letat efter selar som både går att spänna vid hals och manke sas, men det verkar finnas rätt lite av det numera. De flesta ska dras på över huvudet, likt Puppia. Mina tar sig ur sådana aslätt.

Min stora katt gillar inte selar med mycket tyg, men hittade en ”EasyWalk” som fungerar ok på honom. Den kan justeras rätt mycket, och framförallt dras den åt när katten drar åt fel håll sas, stannar, blir rädd eller liknande.

Min lilla utbrytarkung har en annan sele, en mer traditionell kattsele. Kan se om jag hittar vad den hette mer specifikt. Den har spänne vid manken, men går att dra åt rätt rejält vid halsen också. Den enda han inte kunnat ta sig ur än så länge.

Min lilla katt (4 kg) tog sig också ur en sån sele som man drar över huvudet. Hon blev rädd och sprang iväg och när kopplet sträcktes vändes hon 180 grader och bara gled ur selen. Jag skulle inte våga ha en sån igen. Hon var som tur är förståndig och sprang hemåt efter en liten stund och var tacksam över att få komma in i tryggheten igen. Hon slapp gå ut mer. Hade varit utekatt innan och visade tydligt att hon föredrog soffan framför att komma ut.
 
Mina katter är förvisso något större, ca 6,5kg och 8kg, och jag har haft svårt att hitta selar som dels sitter bra och som de dels inte tar sig ur. Jag har letat efter selar som både går att spänna vid hals och manke sas, men det verkar finnas rätt lite av det numera. De flesta ska dras på över huvudet, likt Puppia. Mina tar sig ur sådana aslätt.

Puppia har en variant som går att spänna både runt hals och bröst. Jag hade den till Pipen och den funkade super. Den heter Puppia ritefit. :)
 
Det jag har lärt mig är att man måste vara otroligt uppmärksam på hur man går/står i förhållande till katten. Dvs aldrig mitt emot framför så hon kan backa och kränga, då skyndar jag mig så jag är bakom - har flexkoppel - så jag kan kontrollera hur mycket jag kan släppa efter så den alltid är sträckt men inte så den drar. Då är det mycket svårare, nästan omöjligt om man har en bra sele, att krångla sig ur. Visst det innebär att jag rör mig betydligt mer än katten, men det är bara en fördel!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp