Bukefalos 28 år!

Sele från England

L

linneaforss

Heej! Ni som var intresserade av de engelska selarna så kan jag medela att jag just fått hem min Pony Harness! :D
den kostade ca 1700 med frakt! Otroligt billigt!! :O
Den är väldigt fin och det värkar vara kvalitet på lädret. Lädret var mjukt och inte de minsta stelt!
Alla spännen var i mässing...även dekorationerna på huvudlaget! :) Den var finare än jag trodde! :D

Det ingick:
Däckel med mässings ringar och knopp Med dubbla gjordar
Huvudlag med droppe i pannan och skygglappar Pannbandet med mässingsdekoration.
Bred snygg brösta
Vanlig snygg Baksele
Rejäla Draglinor
Och Tunnare tömmar Smala...Vilket är bra för mej som har så små händer! :p
Humm....har ja fått med allt! :D
 
Sv: Sele från England

Asa_S skrev:
Storlek? Bild?


Just den här var en ponny sele och fanns från minishettis till ponny.
Jag beställde ponnystorlek....Ska fixa bild när hon har den på sig...Det är lättare att se då! :)
 
Sv: Sele från England

Jag har sett en sådan sele. Jag var INTE imponerad. Tömmarna var riktigt klena och bakselen var som en sytråd. Sidorna på bröstan var obehandlade och ej täckta med läder, så man såg skumgummit. Men ska man bara köra lite då och då på grusväg så funkar det ju!
 
Sv: Sele från England

Vad snackar du om?? Bakselen på min är 5 cm bred!
Knappast sytråd!
Inge skumgimmi synligt på bröstan!
Tömmarna kan ja hålla med om att de va ganska smala. Men vad jag vet så ska man ju inte behöva slita i hästens munn! Och då ska det inte behövas tjockare!
 
Sv: Sele från England

Vad upprörd du blev.

Remmarna som håller upp bakselen är inte 5 cm breda. De ser ut som små hängande katthalsband.

Nej, men om det händer något och hästen drar i väg så är det kanske inte så smart att ha tömmar som är 0.5 cm breda av halvkasst läder?
 
Sv: Sele från England

Nej men jag trodde du menade remmen bakom rumpan!
Och för 1600 kr som den kostade kan man ju inte begära så mkt...Och halvkasst läder är det värkligen inte!
Tömmarna kanske inte är någonting att ha på någon starkare häst. Men selen räcker gott och väl till min shetlandsponny. Och för oss så var tömmarna bra eftersom ja har så små händer :P så ja har svårt att hålla i både töm och pisk! :) Men det är nog ingenting till större hästar.
 
Sv: Sele från England

Nej men jag trodde du menade remmen bakom rumpan!
Och för 1600 kr som den kostade kan man ju inte begära så mkt...Och halvkasst läder är det värkligen inte!
Tömmarna kanske inte är någonting att ha på någon starkare häst. Men selen räcker gott och väl till min shetlandsponny. Och för oss så var tömmarna bra eftersom ja har så små händer :P så ja har svårt att hålla i både töm och pisk! :) Men det är nog ingenting till större hästar.
 
Sv: Sele från England

Vad glatt och trevligt det var här inne:)
Du tror inte att hon som har selen hemma kan känna själv hur lädret är? Är hon nöjd så är det väl jättebra! Tömmar går att köpa lösa rätt billigt så nåt jätteproblem är det väl inte?
 
Sv: Sele från England

Du, jag har också haft selen här hemma och klämt och känt. Jag anser bara inte att selen är något superklipp - man får vad man betalar för.
 
Sv: Sele från England

Nora skrev:
Vad glatt och trevligt det var här inne:)
Du tror inte att hon som har selen hemma kan känna själv hur lädret är? Är hon nöjd så är det väl jättebra! Tömmar går att köpa lösa rätt billigt så nåt jätteproblem är det väl inte?

Tack! Nora
 
Sv: Sele från England

Fjunet skrev:
Du, jag har också haft selen här hemma och klämt och känt. Jag anser bara inte att selen är något superklipp - man får vad man betalar för.



Nej tack för din åsikt! Jag anser att lädret är helt okej! och det har de andra också tyckt som känt på den.
För 1600 kr kan man inte få Tärnsjöläder!
Man blir lite sne när man äntligen fått sin sele...Och man själv är nöjd med den!
Så måste alltid någon komma och förstöra glädjen och skriva att den är dålig och hit och dit!
För 1600 kr är det en kanonsele!
Visst är det ingen marathon sele precis...Men till dressyren så tycker jag att den är utmärkt eftersom den är väldigt fin att se på!
Och jag ska bara ha den till min Shetlandsponny och vi satsar inte på SM! utan vi ska vara med i mindre klubbtävlingar.
 
Sv: Sele från England

Hur kan fjunet vara så säker på att hon klämt på exakt samma märke/sele? Alla selar från england kommer väl inte från samma företag? Jag har själv haft en billig engelsk giggsele hemma, och lädret var ok, och inget mer. Det är säkert ungefär samma modell, och har hon den modellen tycker jag hon/du linnea, ska vara glad!

Börjes ideaal håller även de väldigt olika kvalitet. vissa har pappersläder, andra jättefint läder och hantverk.

Skicka in en bild sen på er Linnea!
 
Sv: Sele från England

Hur kan fjunet vara så säker på att hon klämt på exakt samma märke/sele? Alla selar från england kommer väl inte från samma företag? Jag har själv haft en billig engelsk giggsele hemma, och lädret var ok, och inget mer. Det är säkert ungefär samma modell, och har hon den modellen tycker jag hon/du linnea, ska vara glad!
För första gången i världshistorien tänker du och jag lika, vart är världen på väg?;)

Angående Börjes Ideal är det väl lite fel att kalla dem Börjes då de kommer från en välrenommerad tillverkare i Holland.
 
Sv: Sele från England

För att vi beställde från samma företag... Lädret på denna sele tyckte jag var halvkasst. Och det står jag för. Däckeln och draglinorna var däremot rejäla.
 
Sv: Sele från England

linneaforss skrev:
För 1600 kr kan man inte få Tärnsjöläder!
Man blir lite sne när man äntligen fått sin sele...Och man själv är nöjd med den!
Så måste alltid någon komma och förstöra glädjen och skriva att den är dålig och hit och dit!
För 1600 kr är det en kanonsele!

Jag skrev ju att man får vad man betalar för! Och du har garanterat fått en sele värd det priset.
 
Sv: Sele från England

Vart ringde du eller vart ifrån beställde du? tänkte om de har en hemsida för jag är väldigt nyfiken på hur selarna ser ut. fanns det större storlek än ponny?
 
Sv: Sele från England

haha, världen går inte under än, för jag vill bara påpeka att ideaal inte är en välrenommerad seltillverkare. De har väldigt olika kvalitet på läder och hantverk, och selarna tillverkas i Indien. Man får vad man betalar för. Jag gissar att ideal, i Holland, är som Pfiff´s billigaste vad gäller status. Jag kan ha fel, rätta mig gärna :)

Har själv haft en Imperial Driving sele och kvaliten är både jämnare och bättre i både läder o hantverk än Ideal. Men jag köper gärna en Ideal ändå :) De är ju 2000 billigare och räcker till vad jag vill.
 

Liknande trådar

Körning Köpte ett sele som enligt säljaren skulle vara ett travsele i syntet. I själva verket var det en skum blandning mellan körsele och...
Svar
8
· Visningar
2 371
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp