sele med bara en gjord

Vad jag vet så är det bättre med två, det hjälper hästen mer.
bounce.gif
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
En sele ska ha två gjordar. Den ena är till för att hålla fast däckeln. Den andra är en säkerhetsdetalj som ska förhindra att skaklarna tippar upp vid kraftig inbromsning eller nerförslut. Ska sitta löst, det ska få plats en handsbredd under magen. Tyvärr säljs många selar utan däckelgjord.
 
Jag har oxå märkt att MÅNGA lite billigare selar säljs utan däckelgjord, varför tror ni?
unsure.png

Jag ser det som en självklarhet att jag både har buk &-däckelgjord på selarna jag använder...
 
Senast ändrad av en moderator:
Men, Så mkt billigare kan det väl inte vara
crazy.png
?
aja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Pja, det är en del läder i en däckelgjord, och ett par ställen, och så ska den knåpas ihop. Det är någotn hundralapp eller två.
 
Vad tycker ni om den billigste selen i Hööks då
unsure.png
?
Jag ska använda selen till vanlig hemmakörning med rockard då och då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag vet många som säger att den är bra, men de brukar "göra om" den lite. Dvs de kanske förstärker vissa ställen som är tunna eller syr på extra remmar etc...
bounce.gif
Men det är en bra sele för det priset (iaf enligt min uppfattning)
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej, hurdå "sy om"
unsure.png
? Fram me symaskinen eller
wink.png
?
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!

Jag tycker man ska sträva efter att skaffa en bra sele med två gjordar och som givetvis är rätt anpassad! Hur man gör kan ju variera, köp en sele med en gjord och sy dit en rem till bukgjord (ett bra läderskärp kan vara användbart).
Eller lägg ned lite extra omtanke i inköpet eftersom det kommer att löna sig! Detta innebär inte att du behöver lägga ner massvis med pengar utan du ska se till att du får en sele som överensstämmer med dina krav. En billig bröstsele (sådana som finns att köpa med bristande detaljer) duger inte till annat mer än mycket lätt körning! Den kan vara så utförd att den lättare går sönder (billigt läder av dålig kvalitet, smala remmar, dåligt skött osv) och då kommer det att kosta att laga och underhålla den!

Att låta en häst utföra dragarbete med en sådan brösta är INTE önskvärt. Man måste gå efter hästens utseende/kroppsbyggnad också! Att köpa en bröstsele till en häst med lågt ansatt hals är högst olämpligt; dels blir hästen halvt om halvt strypt och om bröstan tvingas ligga an mot bogspetsarna upplever hästen högsta obehag samt att bogrörelserna minskar och hästen blir skavd/bränd på bogarna!

Jag köpte en loksele till min shettis då jag ska köra med vagn. Hon har också lågt ansatt hals så då passar lokselen bättre. Jag skickade efter på postorder men helst ska man ju kolla på selen i verkligheten först så man set hur den ser ut: en blid kan ju vara missvisande.
Jag har iallafall gjort om den en åtta gånger så att den ska passa bra vilket den nu gör. Att beställa en sele till en viss storlek ska man ju akta sig för eftersom man inte vet hur den är i storlekarna. Denna selen var på tok för stor till min shettis som är maxad a-ponny! Nu är pappa mkt kunnig och vi har hjälps åt att få den att passa (har bl.a. gjort om bukgjorden(var för lång), satt dit tömögglor på lokorna och satt dit ett par ögleremmar (till övre lokremmen) som gör att man kan höja lokorna så att draglädret sitter bra (på dragpunkten) och lite mer små saker som man kanske inte tänker på men som är viktiga för att selen ska passa så bra som möjligt.

Du bör prata med någon som är kunnig och som kan hjälpa dig. Att köra innebär ett risktagande och man måste vara medveten om det; att ta någon tur då och då betyder inte att man kan släppa på säkerheten och tillpassning av sele/vagn.

M. v. h. Lisa
 
Jag känner ingen extremt kunnig och hästen har inte lågt ansatt hals.
Så du menar att jag inte ska köpa tex den billigaste selen från Hööks?
vad ska man då ha för en sele? Jag vill ju helst inte att den ska kosta för mycket men självklart vill jag ju att det ska vara bra kvalité!
 
Hej!
Jag tycker inte att det finns så stor anledning att köpa dessa billiga H**s el Bö**es selarna. Det finns just nu flera företag och butiker som säljer helt kompletta selar för ganska lite pengar. Kolla ex på www.equilex.se där finns en ponny gigg sele som till shettis kostar 2000kr. Har sett flera ponnyer med dessa och det är jätte fina selar som sitter bra.
Så fundera inte ens på att köpa dessa så kallade selar med enbart en däkeljord eller en sele som inte är komplett med baksele och draglinor det är som att slänga pengarna i sjön. Förr eller senare så inser man att man gjort ett ganska dåligt köp.
Så ta och spara heldre lite längre så har ni råd att köpa en bra sele.
 
Man kan ju köpa begagnat oxå, t.ex. här på Buke. Fast då måste man ju ha koll på att lädret i selen är fräsht. Gamla torra selar är ju bara en säkerhetsrisk.

Att anpassa selen till sin häst kan man få hjälp med hos t.ex. lokala körföreningar. Det finns många enkla saker man kan göra!
 
Leta, Leta, Leta efter begagnat!
Om du har tur kan du hitta hela paketet (sele, baksele, draglino, svängel & rockard) till ett pangpris!
Förutsatt att allt är helt och i någotsålunda (håller) kvalité..
 
får väl börja leta fyrklöver då för jag har redan letat i ungefär en månad :crazy: men de är kanske inte så länge?
 
varför ska det vara en handsbredd under bukgjorden? (är en nybörjare på selar) :o
 
Jepp, det gjorde jag. Jag har köpt en jättefin och fräsch armésle med baksele, huvudlag, tömmar, och draglinor i läder för 1000 kr. Den är jag jätteglad för :)

//Sofia
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
464
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: aglaonema
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 256
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Bröstan på min sele var med om en liten olycka och behöver sys ihop igen (och ersätta lite läder) men jag känner att jag inte skulle...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp