Sele på barn, ok eller inte?

Loppanhellqvist

Trådstartare
Ja det är frågan. Själv har jag alltid ställt mig lite frågande till att det ska behövas men det får jag nu äta upp.:grin:

Min son på drygt 10 månader är rent utsagt sjövild! Han kryper med vindens hastighet just nu. Klättrar på ALLT. Sliter och drar i det han kan komma åt, allt ska utforskas! Turboversionen helt enkelt. :angel:

Problemet är att jag är totalt trasig i ryggen, diskbråck. Opererades två gånger under graviditeten men med dåligt resultat. Väntar nu på operationstid för att stelopereras. Är dock inte sjukskriven utan föräldraledig.

Inom en månad, max två, kommer han att gå. Och ska jag gissa så kommer han efter det springa ganska omgående. Och jag kommer inte hänga med. Kan max småjogga bredvid en b-ponny som travar sakta sakta för att inte tappa unge. Och då stödjer jag mig lite på ponnyn.
Så sonen kommer ju springa ifrån mig på ett killevipp!

Hemma är det ett mindre problem, vi bor på landet i skyddat läge. Men i tex lekparken, eller på stan... :crazy::crazy::crazy:

Så jag skulle vilja veta lite hur folk i allmänhet ställer sig till att ha sele på sitt barn. Är det ok eller är det helt förkastligt eller någonstans där emellan?
 
Vi pratade om det häromdagen. Ser inget konstigt i att ha det som säkerhet. Vi ska ev fjällvandra sommaren nästa år, i så fall blir det sele och lina när han vill springa själv.
 
Helt ärligt brukar jag skratta inombords när jag ser selade barn, för det ser så roligt ut. Men jag tycker det är ansvarsfullt, hellre sele och "koppel" på en snabb liten än att liten skadas eller försvinner bort.

Kör säger jag bara!
 
Har man en vilde så är sele väldigt bra och ansvarsfullt tycker jag!
Vi hade en vilde och min mamma vägrade att låta vilden ens åka i sittvagn utan sele ;)
Men dom som inte har vildar till barn kommer inte att förstå selens nytta, men dom är det bara att strunta i, för vi andra vet hur det är :p
 
Jag fick ha sele vid ett par tillfällen på min äldsta som gärna ville springa rakt ut i kraftigt trafikerad gata. Eftersom jag gärna ville behålla mitt barn fick det bli sele. Ett par tillfällen räckte, sen fattade hon vinken :)
 
@kökshäxan @hemlig @Manji @Scata @Emro

Stort tack till samtliga för era svar! Det lutar åt att det blir sele, iaf när jag är själv med honom. Han är spm sagt en riktig vilde och synnerligen uppfinningsrik. :cautious:
Idag sköt han fram dammsugaren till sideboarden, där vi ställer upp hundens vattenskål för att förhindra vattenskador :meh:.
Sen klättrade han upp på dammsugaren och stod och balanserade och försökte få tag på skålen. Då kom dumma mamma och avbröt.. :grin: Det är en himla tur att han är söt :cautious:.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Var avslutning på sonens aktivitet idag, han gick dit direkt efter skolan och jag och mini gick dit lite senare. När vi kom dit stod en...
Svar
6
· Visningar
1 593
Senast: kolblakkur
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 108
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 060
Senast: oz_joj
·
Småbarn Nu kommer jag jobba lite längre pass,vilket innebär att jag inte jobbar riktigt lika många dagar som "normalt",kommer jobba ca 6 dagar...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 497
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp