Bukefalos 28 år!

sele + shettland?

Buck

Trådstartare
jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal)
och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till körning.
30047931.jpg
[/url][/IMG]
dålig bild och inte rätt ponny men detta är selen som jag har, och det är inte ens min sele då jag lånade den av en granne för att köra in shettisen för x antal år sedan XD.

så jag behöver lite hjälp nu ^_^
är total nybörjare på körning och allt jag vet har jag lärt mig själv.

1, kan jag använda den gamla selen eller måste jag köpa ny?
2, vad för sele bör jag ha? (brösta ej loksele)
3, hur långt mellan skaklarna bör det vara för en liten shettis?
4, är draglinor ett absolut måste?
5, hur fäster man draglinorna? och hur långt emellan dem ska det vara?

jag har grunden till en liten flakvagn, skaklar har jag från en gammal för stor vagn, dock finns inga fästen till draglinor på vagnen än och jag har inga draglinor heller för den delen.:( och då jag ska sälja den stora vagnen + skaklarna så ska jag antingen bygga nya eller helt enkelt köpa en rockard eller sulky beroende på vad den gamla vagnen går på.

jag är kanske helt ute och cyklar nu men jag vill verkligen ha hjälp,
jag är mycket tacksam för hjälpande svar.
 
Sv: sele + shettland?

Du bör köpa en bröstsele med lös brösta, baksele och draglinor. Exempel en sån här. Det är en bra hobbysele för en billig peng.
Draglinorna skall fästas i en svängel. Finns inte det allaredan på vagnen så kan du köpa det från samma ställe som selen kommer ifrån.

Man skall ha lös brösta för att hästen skall kunna röra sig obehindrat.
Draglinor skall man ha för att hästen skall dra vagnen med dem, skaklarna skall endast vila i skakelöglorna. Hästen skall INTE dra vagnen med skaklarna.

Lycka till med inkörningen. :)
 
Sv: sele + shettland?

En loksele passar en shettis bättre om man hittar en med rätt storlek. Draglinor och svängel är väldigt bra men med en loksele kan enstaka turer i veckan med lätt vagn gå bra ändå:)
 
Sv: sele + shettland?

Omdu ska köra flakvagn tycker jag du ska satsa på loksele absolut. Du måste ju oavsett köpa en ny sele då den du visar inte rekommenderas, och då skulle jag som sagt om du ska köra flakvagn sikta på en loksele. Det är dock både enklare och billigare få tag i en bra bröstsele, så ska du köra rockard etc så skulle jag köpa bröstsele.
 
Sv: sele + shettland?

jag funderar på att skaffa en rockard eller sulky istället då det verkar lättare att dra en sån och borde vara lättare att sälja vidare än en flakvagn.
 
Sv: sele + shettland?

jag tycker du ska satsa på rockard. Jag vet inte vad du har för flakvagn men i mina öron låter inte det lika roligt att ha det:D Med rockard kan du ju ta dig fram på lite "krångligare" ställen och det är nog bättre att ha en lite mindre och lättare vagn i början tills hästen är vanare. Finns säker massa billiga rockarder att köpa och du verkar ju rätt händig så svängel och fästen för baksele kan du ju sätta dit själv. angelofthedevil gav dig en bra länk till korrekta, prisvärda selar.
 
Sv: sele + shettland?

Fundera lite på vad du tänkt göra sen med körningen/vagnen?

Köra in ska du ju göra med en lätt vagn, t ex just rockard. Men 'sen' så att säga? Man kan alltid komplettera med tiden, men det kan ju vara bra att 'sålänge' ha ögonen öppna efter vad man nu vill ha. (Jag väntade tålmodigt över 6 månader, sen var den där - lokselen till superprisen, och jag högg den direkt ;))

Vill du mest så att säga 'åka och köra' så räcker en rockard utmärkt. Sulky är rena ryggdöden att åka längre stunder i eller på mer gropig väg, så jag röstar för rockard före sulky. Sulky kan du heller inte ha passagerare i om det är något du vill?

Jag gillar dels att 'åka' punkt, men även att låta folk (läs barn *s*) åka med. Och så vet jag att jag 'använder' inkörda små ponnyer till lite 'diverse'. Hämta hö hos grannen (förr när jag gav hö vill säga), köra ut stolpar på markerna om jag ska stängsla nytt (superbekvämt, en kör och en skickar av stolpar där de ska vara), och även dra hem/bort ett och annat träd osv.

Så för mig kändes loksele och fyrhjulsvagn som det självklara. (min ponny var dock inkörd så jag kunde välja fritt). Jag skulle gärna ha en rockard + bröstsele OCKSÅ, lättare och enklare att bara ta fram för motionskörning när jag kör själv, men i valet mellan rockard eller fyrhjulsvagn så var valet lätt. Samma sak av samma anledning i valet mellan loksele och bröstsele.
 
Sv: sele + shettland?

från början så hade jag tänkt köra hö/halm frän grannen och köra och hämta foder från en annan granne (använde cykel kärra till detta innan). men nu så köper vi foder ngn annan stans och har rundbalar istället för småbalar, så det blir nog lite för tungt för shettisen att dra hem det :rofl:
jag har en hel flock med små kusiner som har ridit min andra ponny tidigare, men då han är gammal och stel nu och shettisen är en bockande galning med ryttare på sig så vore det bra med en liten rockard att lufsa runt på vägen med. shettisen behöver lite mer motion och jag behöver ngt att göra då stora hästen vilar ^_^.
hittade en rockard för 2500kr här i närheten och det är ju ett bra pris. men då jag för närvarande praktiserar som häst skötare så har jag ingen inkomst, och inga pengar sparade då allt gick åt till min ponny då kan fick kolik i våras :( fattig student till oavlönad praktikant är ingen bra kombination då man håller på med hästar :/

dock så känner jag 2 st som har en sulky och en rockard till shettland som bara står. om jag kan låna en av dem så kan jag i alla fall köra in shettisen^_^ vi får se hur det blir.
 
Sv: sele + shettland?

min första tanke nu var "Va?? ska man ha svängel och draglinor till rockard? "

XD men efter att ha googlat lite så såg jag att på ungefär 50% av bilderna så hade man draglinor och på de övriga så hade de bara skaklar. hur kommer detta sig? är folk lata eller behöver man inte draglinor till alla rockards?
 
Sv: sele + shettland?

Inte lata men troligen okunniga. I viss mån lata kanske, 'det har ju alltid funkat förr'.. Men vad som fungerar och vad som är behagligast för hästen/ponnyn är inte nödvändigtvis samma sak.

Eg ska väl ALLA vagnar som inte har rekade skaklar ha svängel + draglinor. Och alla selar/vagnar ha baksele. (undantaget nu timmerkälkar och släpor och grejer, men vagnar, som vi vanliga dödliga åker i =))

/Säger hon som varit där själv, i okunnighetens la-la-land alltså.
 
Sv: sele + shettland?

vi har alla varit där :) men jag kan berätta att jag grät när jag till sist fattade att jag kört min häst utan draglinor och baksele i över två år! Hon hade skav på bogen och till sist ville hon inte spännas för samt att hon skenade första hundra meterna. jag provade allt! Jag lämnade in bröstan till sadelmakare som sydde den bredare, jag höjde och sänkte skaklarna, jag gjorde allt möjligt! Jag minns dock inte hur jag fick reda på att jag skulle slänga selen och köpa ny, den människan är jag evigt tacksam, och hästen med!
 
Sv: sele + shettland?

Jag är ju uppvuxen med att ponnyerna kördes. Endera med travsele (remsele? Sån man surrar fast sulkyskakeln? De drar med däckeln i princip, sen en långbrösta) och sulky och det var väl okej, men annars med loksele och fyrhjulsvagn. Inte en svängel/draglina/baksele i syne. Nu var det tack och lov plattare där än här, men ändock. Ena ponnyn fick grymma skav av bukgjordarna och vi provade bredare rem, länga den, korta den, padda den etc.

IDAG inser jag att lösningen på skavet hade stavats baksele... :crazy:

Lite tråkigt och ledsamt dock när pappa kom tillbaka med min vagn nu, och hade glömt sätta dit svängeln. Vi blev väldigt osams och han tyckte jag var 'en otacksam unge' när jag då tyckte att 'aj fan, då är den inte körklar'. Pappa begrep inte alls, klart vagnen var körbar. Jag försökte pedagogiskt förklara vitsen med draglinor, svängel och baksele, men möttes bara av att 'det behövde aldrig H & G' (ponnyerna när jag var liten). Jag försökte då tycka att 'men titta på när de kör arbetshästar då?', men nej för det mindes han inte att 'farfar' hade haft. Jag försökte till slut med att 'okej, men för du ska tro på att det inte är JAG som hittat på hur nödvändigt du är, så du blir underkänd i spannkontrollen om du inte har det'. Svaret var 'såna påhitt, trams, det gick ju bra i 30 år..'

Sen, hade inte vem det nu var dels förklarat hela poängen med svängel och draglinor OCH hade jag inte här på Buke lärt mig vad som är bakom begreppet 'skitsele' så hade jag ju nu helt sonika gjort som förr... Nu 'kan' jag inte det för nu 'vet' jag vad jag gör hästen. Det hade onekligen varit billigare och enklare dock att vara kvar i la-la-land ;)

Men, det här pyret blir den FÖRSTA som kommer köras med draglinor/svängel/baksele. Bättre sent än aldrig antar jag, men därav också en massa frågor. Jag har ju kört massor - fast det är länge sen innan den här. Men trots det - så har jag insett att jag helt enkelt - kan ingenting.

Då det är så skönt med teknikens under som Buke, digitalkameror etc. Annars skulle jag ju glatt kört på som 'förr', och frågat pappa om råd om jag var tveksam. Och ingen skulle nog nånsin påpekat felen - för ingen skulle se dem. Jag hobbykör ju bara för det är roligt och för att motionera lilla pyret liksom..
 
Sv: sele + shettland?

kul att jag inte är den enda som varit i la- la- landet ^_^ då jag först köpte min stora vagn att ha till min lilla gamla B ponny så drog han hem den med skit selen + dåligt med luft i hjulen och inga draglinor. det vara bara ca 100m men jag förstår nu att det var mycket elakt gjort mot gamlingen:o.

hittade en sida med en komplett sele med draglinor, baksele, huvudlag och allt för 1500kr :bump: så fort jag blivit lite rikare så ska jag shoppa loss!!!

förresten, jag har hitintills "tolkat" med skitselen och en spark efter på vintern. har haft en gammal longerlina som draglinor och åkt. är detta ett NO NO! eller är det okej? det är lätt att dra och bara rakt fram på grusvägen, inga backar eller kurvor.
ponnyn har aldrig klagat utan travar på med öronen framåt hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: sele + shettland?

Tolkningen tycker jag är okej. HAR man en 'riktig sele' kan man ju tolka efter den, men om man betänker hur en sk 'tolksele' man kan köpa ser ut och är så tycker jag personligen att en 'skitsele' är ett bättre val.

Sen behöver du knappast ha dåligt samvete ang ponnyn när han drog hem vagnen heller (även om JAG nog inte skulle idas sela på för 100 meter ;)). De dör ju inte, eller får några akuta skador. Utan det handlar ju om möjligheten att dra optimalt/fullt ut, och om bekvämlighet. Så 100 meter en gång är inte mycket att orda om.
 
Sv: sele + shettland?

hittade en sida med en komplett sele med draglinor, baksele, huvudlag och allt för 1500kr :bump: så fort jag blivit lite rikare så ska jag shoppa loss!!!

.

Får man länka så gör gärna det för jag är själv på jakt efter sele åt ponnyn
 
Sv: sele + shettland?

?? sil vadå??? :rofl: selen jag kollade på hade "lös brösta och däckel, baksele, draglinor, huvudlag och töm. Selen har vagnsdäckel" (klippt från sidan)
fungerar den ändå?
 
Sv: sele + shettland?

Vagnsdäckel är inte att föredra om man skall köra med enaxlad vagn. Men kör du på platta vägar utan gropar så kan det ju funka ändå.
En silettdäckel har inte fasta skakelfästen, så kör du i ett gupp/en grop med ena hjulet så kan skaklarna röra sig i sidled. Då slipper hästen otrevligt slit i däckeln.

Jag antar att det är selen Berta som du kikat på. Jag har själv den selen och den är helt ok till det priset, men har som sagt inte silettdäckel utan vagnsdäckel (fasta skakelhållare). "Berta" selas endast på här hos mig om jag skall köra på platta fina grusvägar & asfalt. För samma pris som Berta har BR en sele som heter Avulon, den har silettdäckel. enligt mig har Avulon inte samma kvalité på lädret, men fullt godtagbart för vanlig hobbykörning med liten ponny :)
 
Sv: sele + shettland?

ja det var berta jag hittade ^_^

jag kommer förmodligen köra på markvägar också och grusvägen har ju sina gropar XD. så en sele med silettdäckel blir nog ett måste i så fall. får leta runt och se om jag hittar nån begagnad kanske.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 975
Senast: Juli0a
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 312
Senast: Lynxsa
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Solis
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 460
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp