Sele som inte går att backa ur (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

Jag körde på kedjestryp innan jag hittade de selar som jag la in bild på här ovan. Först hade jag små halvstryp, men efter att en av mina hundar kom ur sitt halsband och rusade rakt över en bilväg så kände jag "Nej" till det på henne.

Sedan blev allt bättre när jag hittade rymningssäkra selar, men står valet mellan en eventuellt död hund eller en hund i kedja så är valet enkelt för mig. Går ju lätt att ta dubbla halsband också, en kedja eller liknande och sedan ett bekvämare halvstryp.
 
Vill gärna se någon statistik på det där med nackskador, det påstås ofta men ingen kan trolla fram ordentliga källor.

Och vad bra att han inte kan rymma ur utrustningen nu, men jag förstår verkligen inte aversionen mot stryphalsband faktiskt.

Det finns flera fall där hundar skadat av att ha halsband. Många veterinärer kan själva intyga detta.
Orsaken är felaktigt hantering av halsbandet, om du har en hund som kastar sig och gör utfall så måste du ha kortare koppel och koll så att hunden inte hinner få upp fart och det blir ett ryck i nacken.
Om du har en hund som "hänger" sig själv i ett stryphalsband så kan trycket som blir att strypet efter en tid ge skador på muskler, luftstrupe, matstrupe, mm.

Så problemet med halsband och stryp halsband är egentligen att folk inte har uppfostrat sina hundar.
Selar likt VGW har gett muskelskador på hundar eftersom kopplet drar hunden snett, vilket gör hela hundens kropp sne och skadar musklerna på den sidan där trycker hamnar.

Tunna stryp bakom nacken, tex cesar millan halsband eller folk som medvetet sätter strypet där upp, dem kan skada känsliga nerver. Och dessa ska inte användas även om man har pli på hunden då risk för skada är alldeles för stor.
 
@Wingates Här har du lite källor till skaderisken vid halsbandsanvändning :)

Studien nedan drar slutsatsen att inte ens breda, vadderade halsband är oskadliga för hundens hals och nacke:
https://www.google.com/amp/s/phys.org/news/2020-05-collars-neck-injuries-dogs.amp

Studien nedan redovisar för hur halsbandsanvändning påverkar trycket i ögonen:
https://www.researchgate.net/public...ar_or_Harness_on_Intraocular_Pressure_in_Dogs

Sedan har ju Anders Hallgren skrivit om detta, bland annat med eget forskningsmaterial som grund:
* Länk raderad av moderatorn*

Att tryck kring halsen på regelbunden basis kan vara skadligt tycker i alla fall inte jag är något kontroversiellt eller orimligt uttalande. Vad man själv väljer att göra med den informationen är givetvis upp till en själv :) Exakt hur mycket det skadar är förstås individuellt och svårt att förutsäga, men att vilja undvika risken helt och hållet tycker jag inte är något fel.

Personligen håller jag med @TinyWiny om att bieffekterna av halsbandsanvändning inte är värt det för min del, och jag skulle gärna se att slentrianmässigt bruk av halsband på hund kunde få upphöra. Nu har ju jag inga hundar som rymmer ur sina selar, och i alla fall två av tre vovvar här hemma har känsliga strupar och kan vara flängiga i koppel så jag för mig är det enkelt att avstå. För andra kan jag förstå att det är andra parametrar som avgör, men jag tycker ändå att det är bra att upplysa om att halsband – oavsett utformande – utgör en risk för skador.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag testade ett tag att ha både sele och halsband ungefär som @Dopy beskriver men eftersom halsband far av hur lätt som helst med så har jag helt lagt ner de försöken.

För att det ska funka måste såklart huvudet vara större än nacken. Jag kan tex inte ha en rymningsäkersele likt bilden Red_Chili la upp, då min hund har en kroppsform som för att den bakre remmen inte skulle hindra henne från att ta sig ut selen :)
 
Jag körde på kedjestryp innan jag hittade de selar som jag la in bild på här ovan. Först hade jag små halvstryp, men efter att en av mina hundar kom ur sitt halsband och rusade rakt över en bilväg så kände jag "Nej" till det på henne.

Sedan blev allt bättre när jag hittade rymningssäkra selar, men står valet mellan en eventuellt död hund eller en hund i kedja så är valet enkelt för mig. Går ju lätt att ta dubbla halsband också, en kedja eller liknande och sedan ett bekvämare halvstryp.

Jag har dubbla halsband på en av mina hundar. Ett brett halvstryp(jag gillar inte fasta, helt stumma halsband) som är det enda som märks om hunden skulle dra framåt kombinerat med ett stryphalsband som inte märks av alls så länge hunden befinner sig framför mig, oavsett hur spänt kopplet är. Om hunden däremot skulle stanna upp, backa och lyckas ta sig ur halvstrypet, så finns stryphalsbandet som reserv, det går inte att ta sig ur trots att kopplet är slakt.

Hunden i fråga är inte särskilt förtjust att promenera i sele. Spåra är ok och det funkar på vandring med expander, men trots välsittande sele visar den tydligt att den föredrar halsband.
 

Liknande trådar

Hundträning Finns det någon bra promenadsele som hunden inte kan backa sig ur? Har en unghund som ibland får ett "ryck" och älskar att springa runt...
Svar
11
· Visningar
1 087
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 201
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 018
Senast: Viva
·
Hundhälsa Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp