Sele till rockard?

lillan222

Trådstartare
Har nyligen inskaffat en rockard och är nu i sökandet på en passande sele. Har läst att man ska ha bröstsele till rockard men den jag fick rockarden av händvisa till en remsele.

Har letat runt och är nu osäker på vilken sele som faktiskt passar.
Kommer köra både på vanlig grusväg men även teräng. Funkar det då att använda en remsele eller kan det bli tokigt?

Vilken typ av sele är egentligen "bäst"?
 
Har nyligen inskaffat en rockard och är nu i sökandet på en passande sele. Har läst att man ska ha bröstsele till rockard men den jag fick rockarden av händvisa till en remsele.

Har letat runt och är nu osäker på vilken sele som faktiskt passar.
Kommer köra både på vanlig grusväg men även teräng. Funkar det då att använda en remsele eller kan det bli tokigt?

Vilken typ av sele är egentligen "bäst"?
Hej! Bröstselarna där bröstan sitter ihop med gjorden och däckeln ger inte någon bra ergonomi för hästen, så undvik dem. Om du vill köra både i terräng och på väg är en giggsele eller maratonsele bäst. Den är starkare än en remsele och tål att man kör i terrängen. Den har en lös brösta med draglinor som man fäster i en svängel. Om din rockard är gjord för trav behöver du montera en svängel samt fästen för skakelremmarna för att kunna använda en sån sele, det är oftast enkelt gjort. Med en sån sele kan du tävla sportkörning.
 

Bifogade filer

  • 20221004_130025.jpg
    20221004_130025.jpg
    314 KB · Visningar: 36
OK, lågbyggd rockard med slitsar för seltunga eller skakelremmar.

I princip kan en sådan dras med vilken sele som helst. Men den borde vara försedd med svängel och fästen för baksele.

Om man kör försiktigt i skritt, utan att belasta med komplicerade svängar och höjdskillnader så kan det fungera utan svängel och baksele, tills man ordnat med det andra.

Det saknas väl svängel, eller har renoveringen inneburit att svängel monterats?

Jag har någon liknande rockard, som körs med loksele och seltungor.
Viss rörlighet uppstår i draget för hästen eftersom "hålet" är större än seltungan.

Om man sätter fast stelt/hårt med skakelremmar blir det obehagligt för hästen att dra.

Var sitter "balanspunkten" på rockarden? När man håller upp skaklarna så att de hamnar där dragringen/infästningen finns på selen, så ska rockarden väga pyttelite i handen.

Vissa selar har infästningen högt upp, andra längre ner. Med fel höjd på infästningen blir fel och konstigt för hästen som ska dra. Eventuellt uppstår obehagligt tryck under däckeln, eller så blir friktion (skav) vid bröstan, eller i värsta fall, både och.

Det behövs hur som helst en sele som är lämpligt utformad med en bra däckel, ingen sådan där såkallad "skitsele" med tunna remmar där bröstan sitter ihop med resten av selen, och där däckeln är tunn.

Vad är det för typ av häst eller ponny?

Om hästen/ponnyn är av "draghästtyp" (stående bogblad), så kan en loksele vara ett bra val. Till lokselen kan man också hänga på släpande redskap som en kälke eller harv.
Hästen drar med lokorna.

För häst/ponny av mer "ridhästmodell" (liggande bogblad) fungerar bröstselar typ maraton eller giggselar bättre.
 
Precis här man ska börja om man ska leta sele.
Hur ser vagnen ut?

Jag har för övrigt eftermonterat både svängel och fäste för baksele på min rockard.

Mvh nyss nybörjare
Och nu skäms jag över att jag glömde fästena för baksele, en sån vill man såklart ha i nerförsbackar, ryggning och inbromsningar.
 
OK, lågbyggd rockard med slitsar för seltunga eller skakelremmar.

I princip kan en sådan dras med vilken sele som helst. Men den borde vara försedd med svängel och fästen för baksele.

Om man kör försiktigt i skritt, utan att belasta med komplicerade svängar och höjdskillnader så kan det fungera utan svängel och baksele, tills man ordnat med det andra.

Det saknas väl svängel, eller har renoveringen inneburit att svängel monterats?

Jag har någon liknande rockard, som körs med loksele och seltungor.
Viss rörlighet uppstår i draget för hästen eftersom "hålet" är större än seltungan.

Om man sätter fast stelt/hårt med skakelremmar blir det obehagligt för hästen att dra.

Var sitter "balanspunkten" på rockarden? När man håller upp skaklarna så att de hamnar där dragringen/infästningen finns på selen, så ska rockarden väga pyttelite i handen.

Vissa selar har infästningen högt upp, andra längre ner. Med fel höjd på infästningen blir fel och konstigt för hästen som ska dra. Eventuellt uppstår obehagligt tryck under däckeln, eller så blir friktion (skav) vid bröstan, eller i värsta fall, både och.

Det behövs hur som helst en sele som är lämpligt utformad med en bra däckel, ingen sådan där såkallad "skitsele" med tunna remmar där bröstan sitter ihop med resten av selen, och där däckeln är tunn.

Vad är det för typ av häst eller ponny?

Om hästen/ponnyn är av "draghästtyp" (stående bogblad), så kan en loksele vara ett bra val. Till lokselen kan man också hänga på släpande redskap som en kälke eller harv.
Hästen drar med lokorna.

För häst/ponny av mer "ridhästmodell" (liggande bogblad) fungerar bröstselar typ maraton eller giggselar bättre.
Renoveringen har precis startat med att hitta nya däck så den har inte haft någon svängel allts.

Är inte helt 100 på vart balanspunkten ligger, ska se ifall jag kan hitta det när däcken är på😊

Det är en frieser som jag ska använda till detta han har en loksele till vagnen men den kan alltså funka till rockard också? Har hört att det kan vara krångligt med loksele🤔
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 169
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp