Sele till shetlandsponny, vilken?

M

M-Meduza

Har nu tittat på selar från drive out och även kikat in på selars hemsida..

Fanns tre, kanske fyra på drive out som kan vara intressant för mig och plånboken..
Är ju svårt när man inte kan klämma och känna men någon kanske har någon av selarna? eller iallafall sett på riktigt.

Är deras economic enbetsele bla för 1850:-,
pfiffs sele för 1750:- och
en som är ny och som bara finns för shetland (finns i rött och svart) för 2200.

Finns ju massor av selar som är betydligt dyrare så ja undrar hur lädret och så är i dessa, vilken ni tycker jag ska satsa på.. Ska ringa dom på måndag har jag tänkt och höra med dom.. Hästen som ska ha det är en maxad shetlandsponny..
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Hej!

Till shettis skulle jag antingen köpa till eller välja en sele där bröstan är svängd. Shettisar brukar ha svårt med platsen för bröstan. har flera kuskar som sagt att de drar bättre med såna bröstor.
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Ja jag har nu suttit och läst här på körforumet i tre timmar och fattat det som att det inte finns mycket plats på en shetlandsponny. Men jag tror det ska funka.. Är lättare körning, samt en lätt rockard.

Tror det finns en del plats för bröstan på han faktiskt och jag har kunnigt folk som kan hjälpa mig med det.. Först och främst så ska ja se hur han reagerar osv (han ska vara körd förut,men hur vet jag inte).... Blir det något som vi fastnar för så ska vi köpa både en rejälare rockard och sele sen.

Bara lite nyfis på vad folk tycker om dom. läst att en del har economic selen och är nöjda. Samt några som har pfiffs billigare och är nöjda med den.. enda som jag blir osäker på är att vissa tycker att deras selar är lite för små till deras stora shetlandsponnyer, men det får jag väl ta med henne på driveout i telefonen och se vad hon tror..
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Samt några som har pfiffs billigare och är nöjda med den.. enda som jag blir osäker på är att vissa tycker att deras selar är lite för små till deras stora shetlandsponnyer,
Jag kan nog ha uttryckt något sånt... Men efter att ha bantat min ponny till rimliga proportioner så passar selen betydligt bättre :o
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Okej. min är ganska grov i sig e lite därför jag tvekar. Har prövat en del "skitselar" i storlek shettis och alla har varit alldeles för små. hade tänkt ha en till tömkörning men hittade aldrig någon som passade..
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Ring du å prata med drive out så får du otroligt bra hjälp.
Jag har varit i kontakt med dem både angående sele och svängel.
Har fått suverän hjälp.

Angående storlek på sele så fick jag en bild utav dem med vilka mått som behövdes. Så det var bara att gå ut å mäta och sedan talade jag om måtten för dem och dem berättade vilken storlek på sele jag behövde.
Perfekt för en nybörjare som mig. :D
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Det låter kanon =) ska ringa strax =)
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Har pratat med dom nu. MYCKET trevliga =)

Lutade åt economic selen då den var lite rymligare och min shettis är maxad..
Men sen funderade jag lite och vi började prata om pfiff varion så det blir nog en sådan... Kostar lite mer men inte så mycket och den vet jag folk är nöjda med och som använt den dagligen länge plus att lädret skulle vara mycket bättre på den... Så innan veckan är slut ska ja ha gjort min beställnig är planen =)
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Jag är INTE nöjd med min Pfiff Vario... Jag gillar inte alls den varianten på skakelhållare.

Men du behöver i alla fall inte oroa dig för att selen är för liten...
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

jaså? varför är du inte nöjd med dom då? Har du den nya varion eller den gamla? För dom i stallet har den gamla köptes 06 kanske och dom är enormt nöjda med den selen, spec för det priset.. Den har använts två gånger dagligen under den tiden, visst slitage finns men den funkar och ser fin ut fortfarande =)..

Sen tyckte ja det kändes bra att jag kan pröva den också för storleksmässigt skulle det inte va någon skillnad på den äldre modellen eller den nya..
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Jag köpte min i våras, så jag antar att det är den nya då? Lädret är det inget fel på. Och bröstan gillar jag, den använder jag dagligen. (Men tillsammans med däckel och baksele från Pfiff Standard...)

Bakselen och huvudlaget var jättestora. Och jag är inte alls kompis med Tilbery Tugs-skakelfästet! Det har inte funkat bra med någon av de vagnar jag har provat. Och så är remmarna till bukgjorden väldigt långa (skulle väl iofs gå att kapa)

Jag trodde att jag skulle byta upp mig när jag köpte Varion, för precis som du hade jag hört många som är nöjda. Men jag har knappt använt den... :(
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Fast jag har ju pratat med dom som säljes varion och standarden och då ska varion vara mycket bättre. att huvudlaget är stort gör inget.. min shetlandsponny har ponny i alla träns och det är nästan trångt.. annars går det alltid göra nya hål samt går det korta av remmar, inga problem.. jag har hellre ett bättre och mjukare läder och just pfiff standard selen kunde variera väldigt i läderkvaliten och hade blivit sämre sista tiden antagligen på grund av byta av leverantör eller likn?

Så jag kör på varion som jag ser dagligen användas =).
Har kommit fram till att rockarden min är ändå konstigt byggd så jag ska slipa bort ngt fäste och svetsa fast ett annat.. funkar inte skaklarna så bygger jag nog nya..:grin:
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Lädret är ingen större katastrof men Tilbery Tugs-skakelfästena är det, därfar avstod jag att köpa denna sele. Jag köpte istället en ideal-sele och är väldigt nöjd med den.
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

Måste säga att jag faktiskt inte förstår varför Tilbury tugsen skulle vara så dåliga. Jag tycker det är en bra koppling, den är speciellt smidig när man ska spänna för en enaxlad vagn och man är själv. Bara att hänga upp skakeln i hållaren så sitter den där. Spänna remmar och så kan man göra senare om det behövs.
Snabbkopplingarna är ju bra på sitt vis, men de är oftast krångligare att stänga, speciellt om man både ska hålla upp skaklarna själv och dessutom stänga snabbkopplingen samtidigt :crazy:.
Visst kanske det går lite snabbare att få upp en "snabbkoppling" om det händer en olycka, men antagligen är det inte så himla lätt att få upp en sån heller då allt troligen ligger i spänn o.s.v.
 
Sv: Sele till shetlandsponny, vilken?

ja men nu va jag ju ute efter en sele under 3000.. Kan tänka mig att det finns bättre selar osv för mer pengar men en ideal sele kostar betydligt mer..

och jag ser inget konstigt med denna selen, ser som sagt en likadan dagligen =)

men det är spännande att alla tycker olika..
 

Liknande trådar

Körning Jag kikar ibland på annonser på begagnad rockard till shetland - kanske får jag nån gång loss pengar så jag kan köpa något bättre än det...
Svar
11
· Visningar
2 488
Senast: ameo
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: Mli
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 869
Senast: _L_
·
Körning Så nu har jag beställt sele, eftersom jag har begränsad ekonomi blev det en Bröstsele Economic från drive out. Får hem den om ca 2...
Svar
7
· Visningar
1 422
Senast: ishmanda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Bra torrfoder
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp