Sele till shettis!

L

lyckobubblor

Någon som har några bra tips på selar som passar shettisar?
Är mest inne på bröstsele och har gått vilse i alla olika märken och utföranden, så jag frågar er som har erfarenhet, hur funkar din sele, vad är du nöjd/missnöjd med?
 
Sv: Sele till shettis!

Jag har en Hobby-sele från Equilex. Jag tycker att den är helt ok till det priset. Enda jag är missnöjd med är att den är aningen liten för min shettis (som är maxad både på höjden och bredden :smirk: ), men det funkar.
 
Sv: Sele till shettis!

Jag har tittat på den, hur är lädret i kvalitén?
För mig så ser den jättefin ut för det priset men det är så svårt att bara titta på bilder och inte kunna känna och klämma på den!

Hur funkar den med skaklarna? Jag ser inte det riktigt på bilden..
 
Sv: Sele till shettis!

Lädret är ingen superlyx förstås, men helt ok kvalitet tycker jag!

Det är en ögla som man lägger skakeln i. Inga snabbfästen utan om man har en ögla på skakeln blir det till att kämpa med vanliga spännen. Här kanske man ser lite bättre? Vi har kvar den där skakelöglan, inte helt optimalt men vi har inte hunnit bygga om vagnen helt än. Hon har förresten inte på sig huvudlaget som följde med. (Och ja, jag vet att hon är fet :o )

pluppsele.jpg
 
Sv: Sele till shettis!

Det syndes mycket bättre på din bild, tror att jag fattar nu :)
Jag tyckte hon såg jättemysig ut, men hon måste vaa ganska stor va?
 
Sv: Sele till shettis!

Jag har sett flera hobby från equilex och de är helt klart mycket sele för pengarna. Man kan mäta hästen så vet man att det blir rätt storlek om man är osäker.
 
Sv: Sele till shettis!

Hej!
Ska sälja en helt ny sele i storlek shettis (passar inte mini) komplett i jättebra läder och anatomisk formad brösta. Köpt i tyskland. Skickar gärna bilder om du mailar mej på jsr569@hotmail.com Pris 2900:-
 
Sv: Sele till shettis!

Jag sitter och tittar och försöker jämnföra dessa fyra selar:
1. Bröstsele Pfiff Standard
2. Bröstsele Pfiff Vario
3. Bröstsele HOBBY shetland
4. Standard lädersele TU108 ( på gunillas hemsida)

Är det någon som har några kommentarer gällande dessa?

Jag är som sagt helt ny på detta, har tidigare kört med vad som härinne kallas en skitsele pga av fellärning och nu när vi verkligen vill sätta igång vår korsning shetland/welsh m. så vill vi ha det rätt, men det är en djungel!!
Vi har inga tävlingsambitioner utan motionskörning och träning för vidareutveckling helt enkelt, jag har min granne som är mycket duktig kusk som kan hjälpa mig med passform och hjälp när jag väl valt en sele, men hjälp, vad ska jag tänka på?
 
Sv: Sele till shettis!

Jag kör med en PFIFF standardsele, och tycker det är en mycket bra sele. Framförallt för det låga priset! Har en shettis och han har aldrig fått skav eller så av den. Bra läder tycker jag och bra passform. Köpte den från Drive Out. Har använt min varannan dag i ca 5 månader nu och selen e fortfarande som ny!
 
Sv: Sele till shettis!

Men hur tusan kan den kosta så lite då? :eek:

Hur funkar bakselen, tycker den ser så himla tunn ut på bilden?
 
Sv: Sele till shettis!

Någon som har bilder på standard selen som finns på selar.se?

Eller kanske tillochmed någon som har/ har haft en sådan?


(är jättetacksam för alla råd och kommentarer!!
vad skulle man göra utan er som orkar lägga ner tid och energi på nybörjare med många och knasiga frågor! :bow:)
 
Sv: Sele till shettis!

Har klämt på det mesta, och är budgeten som din så är en Hobby helt ok. Standarden är något klenare.

Till små ponnys fungerar de selarna, men bör undvikas till större ponnyer beroende på däckeln och bakselen, samt draglinorna.

Pfiff presentation åkte jag efter igår och den var jättefin!
Imperials basicsele är super den med för de pengarna (selar.se)

Kolla gärna beg marknaden, till shettis finns det en del.

Sen, till sist. Då du bor i kalmar, så vill jag bjuda in dig till körträningarna vi har 1 gång/ månaden. PM för mer info!!!, bjud gärna med din granne!!
/jenny
 
Sv: Sele till shettis!

Snigelfarmor.. Jag har försökt pm:a dig.Men det gick tydligen inte fram...det var för fullt i din in korg eller nått sånt.
 
Sv: Sele till shettis!

har rensat nu :) Det fylls på snabbt...och så vill man inte ta bort alla trevliga kontakter man får genom buke. Men PM:a igen! Har du bestämt dig?

/jenny
 
Sv: Sele till shettis!

Inga problem med bakselen, den är inte alls klen. Tycker inte jag i allla fall! Inte till min shettis! Sen hur de är till större ponnyer vet jag inte, kör bara shettis!
 
Sv: Sele till shettis!

Men hur tusan kan den kosta så lite då? :eek:

Hur funkar bakselen, tycker den ser så himla tunn ut på bilden?

jag har den billiga selen från Pfiff till mina pluttar och det är MYCKET sele för pengarna. Är väldigt nöjd med den. Har man sedan dessutom på mängder med olja (0,5 liter per ny sele ska man räkna med) så blir den lika mjuk och fin som de dyrare selarna.
 
Sv: Sele till shettis!

Jag har en hobbysele från Equilex. Helnöjd med den.
Det va bakselen som va gigantisk! Hade säkert passat en C ponny..
Men jag har köpt en annan..
Det är inte den nya bakselen på bilden, utan den jag fick till, fast där syns det inte hur stor den är...
5788191.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
835
Senast: Sel
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 017
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
Svar
4
· Visningar
106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp