Sele + vagn mini

Julienne

Trådstartare
Hej på er kära bukare! Jag hoppas nu hitta någon som är kunnig med selar och vagnar..

Jag har 2 vagnar till min mini, en 4 hjula vagn som sitter kanon bakom honom och en vanlig rockard som är betydligt mycket lättare.

Jag har dock problem med min sele och rockarden, för det första tycker jag den ser "framtung" ut, men har vägt med mig i och det är inte mer än något kg, men känns ändå inte bra.

Och sen vette tusan hur jag ska fästa bakselen på ett bra vis? Just nu sitter där bakbensgjordar från ett täcke där, men det är den elastiska modellen så hela grejen försvinner ju egentligen.. Tur nog kör jag nästan aldrig i backar..

Har ni några förslag på hur jag ska få utrustningen att sitta bättre?

Bifogar lite bilder.. (Bortse från den extremt skitiga hästen!)




 
Sv: Sele + vagn mini

Hej!

Investera i en bättre sele, du kommer aldrig att få rockarden att sitta bra med den du har och det är dessutom en modell som hästen inte kan dra bra med.

Bakselen sitter alldeles för lågt ner, den är för stor och du kan inte göra fler hål får att få den att sitta korrekt. Den ska sitta en handsbredd (små händer i din hästs fall) nedanför bärbensknölen och fästas i en ögla på skakeln.

Både skakelremmen och bröstan sitter för långt ner på din sele. Bröstan ska sitta precis ovanför bogspetsarna. Du behöver en riktig körsele där bröstan inte sitter ihop med däckeln utan bara i draglinorna, och där skakelremmarna sitter högre upp på däckeln. Du behöver få upp skakeln till en höjd motsvarande ungefär en handsbredd nedanför däckelputan på den sele du har nu. Allra helst skulle du behöva få svängeln flyttad så att den satt lägre på vagnen, du kommer att få svårt att få en vettig draglinje när den sitter så högt. Den bör ju sitta lägre än, eller max i jämnhöjd med, bröstan.

Rockarden behöver balanseras så att du har 4-8 kilo i handen när du håller skakeln på samma höjd som den är när hästen drar och någon sitter i vagnen.

Jag tycker inte att du ska köra alls med utrustningen så som den är tillpassad på bilden.
 
Sv: Sele + vagn mini

Jag håller med! Till och med jag som inte är så kunnig på området tyckte det såg mindre trevligt ut med selen.
 
Sv: Sele + vagn mini

Hej!

Investera i en bättre sele, du kommer aldrig att få rockarden att sitta bra med den du har och det är dessutom en modell som hästen inte kan dra bra med.

Detta är dock inte lätt då han är så extremt liten.. Jag har inte hittat någon sele som är mindre.. Denna är handgjord till en annan mini som var ungefär samma storlek, men förmodligen lite grövre..

Bakselen sitter alldeles för lågt ner, den är för stor och du kan inte göra fler hål får att få den att sitta korrekt. Den ska sitta en handsbredd (små händer i din hästs fall) nedanför bärbensknölen och fästas i en ögla på skakeln.
Okej, ja hur bakselen ska sitta vet jag inte, men tom jag ser och förstår att det är för stor och detta är anledningen till att jag bara kört på platt mark.

Både skakelremmen och bröstan sitter för långt ner på din sele. Bröstan ska sitta precis ovanför bogspetsarna. Du behöver en riktig körsele där bröstan inte sitter ihop med däckeln utan bara i draglinorna, och där skakelremmarna sitter högre upp på däckeln. Du behöver få upp skakeln till en höjd motsvarande ungefär en handsbredd nedanför däckelputan på den sele du har nu. Allra helst skulle du behöva få svängeln flyttad så att den satt lägre på vagnen, du kommer att få svårt att få en vettig draglinje när den sitter så högt. Den bör ju sitta lägre än, eller max i jämnhöjd med, bröstan.

Jag kan inte höja bröstan mer för då trycker den på halsen och andningen blir påverkad. Jag brukar rätta till den precis innan jag går så den sitter bra när jag kör, men när han står still eller har backat så glider den ner.

Rockarden behöver balanseras så att du har 4-8 kilo i handen när du håller skakeln på samma höjd som den är när hästen drar och någon sitter i vagnen.

Ja detta har jag gjort, och vikten är okej, nu minns jag inte exakt hur många kg det var men det var nog närmare 4kg.
 
Sv: Sele + vagn mini

Jag hade också problem att hitta sele till min lilla shettis och då fick jag helt enkelt måttbeställa. Om du gör det kan du ju också få en brösta som är formad så att den går ner lite framtill, så att den lämnar strupen fri - som en Emphaty Collar.
 
Sv: Sele + vagn mini

Har du varit inne och kollat på Drive Outs hemsida förresten? De har en sele som heter Drive Out Start som finns i storlek miniminishettis och som inte är så dyr (2200:-).
 
Sv: Sele + vagn mini

Okej, ja man får kanske göra det :/ Nej jag tror inte jag varit in där, ska in och kika :D Tyvärr tycker jag att oftast är även mini storleken för stor :/ Men kollade in den nu och ser att de har en storlek som är miniminishettis :D woho då kanske det finns hopp!
 
Sv: Sele + vagn mini

Väldigt OT men gud vad läcker den lilla musblacken var på den sidan :d :love:

TS.
Jag har en globus falabella sele till min lilla mini-shettis (vanliga selar strl mini är för stora för honom)

pic_50448254ddf2b379c6000034.jpg


Mina Amerikanare har en sele som jag köpt utav en hr i sverige som har eget märke :)
Lösbrösta med draglinor samt baksele finns med men hade visst inte bild på de :p

img_2952_5071e395e087c33d4cde4b30.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Mezcal
·
Körning Vad skulle ni valt för vagn om ni var i min "sits"? Jag har en 4-årig nordsvensk som jag har framförallt som "allroundhäst" (dressyr...
Svar
0
· Visningar
1 719
Senast: Lydia
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 835
Senast: kolblakkur
·
Körning Hur gör man på bästa säkraste sättet? Det som stör mig mest är hur man gör med tömmarna när man måste använda båda händerna för att...
2
Svar
20
· Visningar
7 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp