Bukefalos 28 år!

YaHilweh

Trådstartare
Jag behöver lite tips på vilken sele vi ska införskaffa då hon växt ur sin Y-sele. Vi är inte riktigt nöjda med Y-selen då den rör på sig väldigt mycket på vår dam.

Vi tragglar dagligen, men vi har fortfarande problem med koppelpromenader. Hon är ett år och hatar allt vad koppel heter. Nu är vi iof inte så förtjusta i koppel, men en hund ska kunna gå bra i koppel även om det inte behöver användas så ofta och vi bor i lägenhet i 1 månad till innan vi flyttar ut på landet.
Hon går kalas fint utan koppel, lyssnar alltid (så länge inte bästa kompisen dyker upp). Men med koppel är hon ett litet monster och hon börjar bli stark.

Jag har blivit tipsad om en Easy walk sele, men känner att då går hon fint så länge den är på men problemet är tillbaka igen så fort man slänger på en vanlig sele igen. Så bättre att få till det ordentligt med vanlig sele, även om det tar tid. Var promenad går åt att träna att inte dra i koppel. Är hon lite trött, då går det hur bra som helst, men inte innan dess.

Men nog om koppelproblemen. Tips på selar behövs, helst inte Y-selar, men jag vet att det finns en uppsjö men har aldrig riktigt fattat vilken sele som är bra vid vilka tillfällen osv.

Vi har tidigare använt denna:
hurtta-sele-y-modell-m-reflex-45-cm-neon-rosa_100412888_1.png
 
Jag behöver lite tips på vilken sele vi ska införskaffa då hon växt ur sin Y-sele. Vi är inte riktigt nöjda med Y-selen då den rör på sig väldigt mycket på vår dam.

Vi tragglar dagligen, men vi har fortfarande problem med koppelpromenader. Hon är ett år och hatar allt vad koppel heter. Nu är vi iof inte så förtjusta i koppel, men en hund ska kunna gå bra i koppel även om det inte behöver användas så ofta och vi bor i lägenhet i 1 månad till innan vi flyttar ut på landet.
Hon går kalas fint utan koppel, lyssnar alltid (så länge inte bästa kompisen dyker upp). Men med koppel är hon ett litet monster och hon börjar bli stark.

Jag har blivit tipsad om en Easy walk sele, men känner att då går hon fint så länge den är på men problemet är tillbaka igen så fort man slänger på en vanlig sele igen. Så bättre att få till det ordentligt med vanlig sele, även om det tar tid. Var promenad går åt att träna att inte dra i koppel. Är hon lite trött, då går det hur bra som helst, men inte innan dess.

Men nog om koppelproblemen. Tips på selar behövs, helst inte Y-selar, men jag vet att det finns en uppsjö men har aldrig riktigt fattat vilken sele som är bra vid vilka tillfällen osv.

Vi har tidigare använt denna:
hurtta-sele-y-modell-m-reflex-45-cm-neon-rosa_100412888_1.png
Jag är inget fan av sk "gå fint"-selar. Jag anser att det möjligen kan vara en hjälp på traven men ingen långsiktig lösning. Det finns ju bla VGW, Amoken och Metizo men alla de sitter i min mening för nära armhålan.

Jag har en Rukka Form som är den bästa (och enda bra förutom måttsydda :meh:) selen jag har haft. Den finns med ring i fronten om man vill använda den så. Den ska dock sluta säljas i Sverige.

Annars använder jag bara måttsydda selar som en uppfödare i min ras syr.

Vilken sele man använder är ju upp till en själv. Man väljer en som sitter bra på hunden. Jag vill till exempel ha selar med breda band och som inte sitter i närheten av armhålorna. Gillar inte D-selen pga jag tycker det ser obehagligt ut för hunden att röra sig, antingen sitter selen för högt och hunden stryps eller så sitter den för lågt och hämmar rörelserna. Haha det är nog mest min inbillning :o men ja.
 
Jag är inget fan av sk "gå fint"-selar. Jag anser att det möjligen kan vara en hjälp på traven men ingen långsiktig lösning. Det finns ju bla VGW, Amoken och Metizo men alla de sitter i min mening för nära armhålan.

Jag har en Rukka Form som är den bästa (och enda bra förutom måttsydda :meh:) selen jag har haft. Den finns med ring i fronten om man vill använda den så. Den ska dock sluta säljas i Sverige.

Annars använder jag bara måttsydda selar som en uppfödare i min ras syr.

Vilken sele man använder är ju upp till en själv. Man väljer en som sitter bra på hunden. Jag vill till exempel ha selar med breda band och som inte sitter i närheten av armhålorna. Gillar inte D-selen pga jag tycker det ser obehagligt ut för hunden att röra sig, antingen sitter selen för högt och hunden stryps eller så sitter den för lågt och hämmar rörelserna. Haha det är nog mest min inbillning :o men ja.


Det är en hel vetskap med alla de här selarna
Är inte alls sugen på en "gå fint"-sele utan anser att problemet inte ligger där. Utan vi fortsätter att traggla, vissa dagar är bättre än andra.

Ska in till djuraffären och kolla på alternativ strax. Just nu använder vi halsband då y-selen vi haft är trång och sitter för högt upp på halsen samt för trång vid armbågen.
Men känner att det ändå är en sele jag vill ha då hunden trivs i det.
 
Hurtta active sele kanske? Min kompis dalmatiner drog mycket i kopplet förut, men går bättre i en sån sele, drar lite fortfarande ibland, men verkar trivas i selen. Den sitter bra och ser bekväm ut.
 
Om man inte gillar VGW selen så kan jag rekommendera att titta på VGW-beginner. Det är samma koncept men med en i mitt tycke bättre passform är sin storebror och är betydligt mycket mer ställbar (och billigare).

Testade den på min hund men iom hans uddaoch stora kroppsform (borzoi) så hade den behövt ha lite andra mått för att sitta optimalt. Dock tror jag den sitter betydligt bättre på hundar med mer normal kroppstyp.

Bilder lånade från google.

20121021101223732516258_sbig.jpg


11014832-1006285776066810-8552676646608403810-n.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 270
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
582
Senast: cili
·
Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 603
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp