Selen/e-vitamin - vad ger ni?

the_connemara

Trådstartare
Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda?

Min häst kommer bara äta ganska lite mineraler och inget annat foder som innehåller selen vad jag vet (havre, betfor, linfrökaka, morötter) och jag har förstått att hösilage/halm aldrig täcket behovet i Sverige. Så jag tänkte nog ge ett selentillskott med e-vitamin nu under vintern (gärna med bra "förhållande" så det räcker med ett tillskott), och något rent selentillskott över sommaren.

Men det hade varit smidigt med något typ pulver/pelleterat kanske? Ger biotin nu i sådan sirapsaktig flytande form, skitjobbigt att dosera och kladd överallt. Vad använder ni och hur funkar det?

Jag har hittat SeloE men hade velat jämföra med lite andra också.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Några som finns!

Selevitan pulver
Vitafor Hippo E (även c-vit) pulver
Provital E-50 pellets


Själv ger jag Vitafor Power (pelleterad mineral-vitaminblandning) + Gunnarshögs linfröolja med e-vitamin.

Det ska finnas en gammal tråd med många olika alternativ på selen e-vitamin preparat försök att söka fram den, det var med prisjämförelser också!
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Tack för tipset :-)

Provital har jag aldrig sett, brukar det finnas i typ hästaffärer eller hos foderhandlare till typ kor oxå?
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Varför tillsätter man förresten c-vitamin? Det är väl aldrig något en normal häst behöver?
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Hur mycket e-vitamin får hästen förresten i sig via den oljan? Har mailat dem men ännu inte fått svar.

Sorry för många inlägg, buke är inte riktigt kompatibelt med min mobil...
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Har för mig att du vi något tillfälle frågat efter vad IE egentligen är. Har kopierat i från Wikipedia. Inte helt okomplicerat

Internationell enhet (förkortat IE) är en måttenhet som används för många medicinska preparat, som till exempel heparin, insulin och olika vitaminer.

IE är ett mått på den biologiska aktiviteten hos vissa läkemedel och vitaminer. Definitionen på IE och den biologiska testmetoden är unik för respektive ämnesslag, och bestäms av olika internationella kommittéer. Testprocedurerna bygger på att man jämför responsen från ett läkemedel eller födoämne med en känd standard som åsatts ett specifikt antal IE per mg.

Vitamin E är ett samlingsnamn på ett antal organiska substanser, så kallade tokoferoler, som är strukturellt besläktade med varandra men som har olika grader av biopotens. Syntetiskt dl-a-tokoferolacetat (hälften av höger- och hälften av vänsterisomeren) har åsatts 1 IE/mg, medan naturligt d-a-tokoferolacetat har 1,36 IE/mg. Den senare har alltså 36 procent högre biologisk aktivitet än den förra.

Om ett preparat eller livsmedel har sitt vitamin E-innehåll deklarerat i mg så motsvaras aktiviteten i form av naturligt d-a-tokoferolacetat om inget annat specificeras. En 20 mg tablett innehåller alltså 27 IE vitamin E.



Själv ger jag Selo-E samt linfröolja med E-vitamin.

Ang. C-vitamin så tillverkar hästen det själv men det kanske är tillsatt som nån form av konserveringsmedel.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Det har jag säkert :p jag försökte räkna om till mg men det beror ju på vilken sorts e-vitamin det är (olika biologisk aktivitet), och det står ju sällan. Hittade inte det på Gunnarshög iaf. Det kanske är "standard" att använda en viss sort men jag känner iaf inte till vilken :p

Men om man ger motsvarande 1/2 eller 1 mått SeloE så täcks e-vitaminbehovet också om jag hittade rätt så då är det ju inte så jättenoga. Så mycket e-vitamin kan det iaf inte vara i oljan så att det överdoseras.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Svarar fler!

Provital E-50 är för alla djurslag och finns bara i 20 kg säck, marknadsförs inte för häst!

Gunnarshögs linfröolja för häst med e-vitamin innehåller 10.000 IE per liter!

C-vitamin tror jag är tillsatt för att den samverkar med e-vitamin som antioxidant, normalt tillverkar hästen det själv!
Från den store foderbog angående C-vitamin: Vid nedsatt produktion eller förökat behov kan hästen ha hjälp av extra tillskott.

Vet att många som håller på med hårt presterande hästar gärna ger dem c-vitamin också!

Har också för mig att det finns en undersökning i Danmark på galopphästar med senskador och att man där kom fram till att de som fick tillskott av c-vitamin läkte fortare!
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Gunnarshögs linfröolja för häst med e-vitamin innehåller 10.000 IE per liter!

Jag skulle inte räkna med något tillskott från den E-vitamin som finns i linfröolja. E-vitamin tillsätts som antioxidant för att förlänga hållbarheten hos linfröoljan. Man använder en blandning av olika tokoferoler för att förhindra att omega-3 fettsyrorna oxideras. Det är dock endast alfa-tokoferol som har någon större biologisk effekt. Den produkt man brukar använda innehåller endast 14% alfa-tokoferol. Dessutom förlorar tokoferolen sin verkan då den oxideras.

Den E-vitamin man ska använda som tillskott är alfa-tokoferolacetat (antingen syntetisk eller naturlig) eftersom denna är skyddad för oxidering. Tokoferolacetaten omvandlas till tokoferol i hästens tarmkanal innan den absorberas.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag skulle inte räkna med något tillskott från den E-vitamin som finns i linfröolja. E-vitamin tillsätts som antioxidant för att förlänga hållbarheten hos linfröoljan. Man använder en blandning av olika tokoferoler för att förhindra att omega-3 fettsyrorna oxideras. Det är dock endast alfa-tokoferol som har någon större biologisk effekt. Den produkt man brukar använda innehåller endast 14% alfa-tokoferol. Dessutom förlorar tokoferolen sin verkan då den oxideras..

Inte ens om det är tillsatt E-vitamin i linfröoljan särskit för häst? Dvs inte bara den E-vitamin som tillsätts för att förlänga hållbarheten som man gör normalt sätt?
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

*kl*

Vilken produkt på marknaden har högst innehåll av selen och E-vitamin?
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Lantmännen har ett märke som heter Protect, de har lite olika vitaminblandningar i både pulver och flytande bla!
E+ selen
E+C
Multivitamin
Dessa är för alla djurslag så priset är ofta lägre än på produkter som anbart marknadsförs för häsr!
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Lantmännen har ett märke som heter Protect, de har lite olika vitaminblandningar i både pulver och flytande bla!
E+ selen
E+C
Multivitamin
Dessa är för alla djurslag så priset är ofta lägre än på produkter som anbart marknadsförs för häsr!
Är det den som tidigare hete Basic?

Jag ger normalt Vitafor mineraler (strong, tror jag) och de har ett relativt högt seleninnehåll så jag brukar inte behöva ge särskilt mycket extra. Men OM jag ger extra brukar jag köpa Basic på Lantmännen. (om det nu är omdöpt sen jag köpte det senast???) som är för alla djurslag och betydligt mer koncentrerat än de produkter som görs enbart för häst...
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Inte ens om det är tillsatt E-vitamin i linfröoljan särskit för häst? Dvs inte bara den E-vitamin som tillsätts för att förlänga hållbarheten som man gör normalt sätt?

Det beror helt på vilken slags E-vitamin man har tillsatt. Har man tillsatt alfa-tokoferolacetat kan du tillgodoräkna dig denna. Alfa-tokoferolacetat fungerar dock inte som antioxidant i linfröolja.
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Lantmännen har ett märke som heter Protect, de har lite olika vitaminblandningar i både pulver och flytande bla!
E+ selen
E+C
Multivitamin
Dessa är för alla djurslag så priset är ofta lägre än på produkter som anbart marknadsförs för häsr!

Denna produkt (E-selen) var tidigare ett prisvärt alternativ men för ca. ett halvår sedan ändrade man receptet varvid innehållet av selen och E-vitamin halverades. Samtidigt tillsatte man någon annan B-vitamin som man inte har användning av. Nu är denna produkt en av de minst prisvärda!
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag ger VSL till min häst. Visserligen främst för E-vitaminets skull, selenet ser jag som en bonus. Har provat andra märken och tycker att jag märker större positiv skillnad med denna än med andra.

Från distributörens hemsida:
Deklaration
V.S.L. - pulver per kg
Vitamin E 45 000 mg
Selen 10 mg
Lysin 50 000 mg
V.S.L. - flytande per kg
Vitamin E 45 000 mg
Selen 10 mg
Lysin 50 000 mg
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag har gett tokosel i alla år o tagit själv. Musklerna vid nacken blir t o m avspända:banana::rofl:
 
Sv: Selen/e-vitamin - vad ger ni?

Jag ger Selevitan till mina hästar, på veterinärs rekommendation. Det är receptbelagt, jag köpte precis 4 kilo för 1400 kronor, men ett mått i veckan räcker ett tag. Jag ger det till 8 hästar, så det var inte lönt att köpa en mindre burk som då dessutom blir dyrare.

Selevitan hette tidigare Tokosel.

Lite info om selen från Kraffts hemsida

"Över- och underskott medför risker
Den mest uppenbara effekten av selenbrist är muskeldegeneration hos föl. Detta är ett allvarligt tillstånd som kan vara livshotande. Fölen visar muskelstelhet, rörelsesvårigheter och klarar ofta inte av att dia. Avelsston med selenbrist löper ökad risk för återkommande livmoderinflammationer, tidig fosterdöd och kastning. När det gäller övriga hästar kan brist på selen innebära ett försämrat immunförsvar. När det gäller hästar som drabbas av återkommande infektioner bör foderstatens innehåll av selen därför alltid kontrolleras.

Selen bör inte överutfodras och är giftigt i större mängder. Förgiftning av selen är vanligast i länder där gräset innehåller höga halter av ämnet, och det problemet har vi således inte här i Sverige. De fall som inträffar beror oftast på att hästägaren ger ett relativt kraftigt tillskott av selen utan att ha observerat att det foder som används är selenberikat. Det finns också en vanföreställning att ett kraftigt tillskott av selen skulle hjälpa mot akuta muskelproblem, vilket ibland leder till överdosering. Det är däremot korrekt att selen kan ha betydelse för muskelfunktionen, men då genom det skydd ämnet ger muskelcellerna mot de fria radikalernas nedbrytande verkan.

Akuta förgiftningar av selen visar sig i snabb puls, tung andhämtning, slöhet och diarré. Kronisk förgiftning visar sig ofta genom håravfall och kraftiga hovsprickor.

Tillskott av selen – dvs. utöver vad som finns i färdigfoder – bör alltid diskuteras med veterinär."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: MoonFriend
·
Foder & Strö Min häst har nyligen övergått enbart till grovfoder från hö+kraft. Jag behöver komplettera med nåt mineralfoder tex e-vitamin och selen...
Svar
4
· Visningar
1 253
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 447
Senast: poi123
·
Foder & Strö Nu har jag läst så det snurrar runt i skallen på mig. Sökt i gamla trådar, men vet inte om jag bara är trög. Vilka...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: aida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp