Selen, föl & foder

Alexandra_W

Trådstartare
Selen, föl & foder

Var ligger maxtoleransen av selen till 6månaders arabföl? Beräknad vuxenvikt 450 kilo?

Var ligger selenbehovet?

Och hur i helsike ska jag veta hur mycket selen hon får i sig, finns ju ingen selenanalys på höet eller hösilaget? Och vad är snittvärdet på selen i havre och korn?
 
Re: Selen, föl & foder

Havre, silage, hö, korn kan du räkna med har 0 mg selen. Eller tja, havre har ca 0,01 mg selen per kg TS.. :cool:
 
Re: Selen, föl & foder

Enligt mitt SLU-häfte, som förvisso är det "gamla" från -97, är Selenbehovet för växande unghästar 0,2 mg/100 kg kroppsvikt.
Maxtoleransen är 6 mg/100 kg kroppsvikt
 
Re: Selen, föl & foder

Nu vetefan vad hon väger. Men vi säge rhon väger 200 kg. Då ska hon alltså ha minst 0.4 mg och max 12 mg. Det var ett jäkla stort spann det =)

Breed har 1.2 mg/kg foder. Hon får ett kilo breed/dag.

Således har hon iaf inte selenbrist (kommer väl till lite från resten av fodret med men breeden står ju för huvuddelen). Men då törs jag prova lägga på MER selen i alla fall.

Tackar =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Andersson
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 356
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp