Selen och E vitamin

poi123

Trådstartare
Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller att tillskottsfodra med selen och e vitamin. Jag har läst att man ALLTID ska fodra extra selen för det är dåligt med det i markerna i sverige. Och vad jag fattar det som ska man då ge E vitami också.

I stallet där vi står har vi analyserat hösilage och med på analysen står det inget om selen. Utöver hösilaget ger jag 1 kg lusern och 80g av kraffts mineral grön + 10g fosforbalans för att komplettera värdena på hös. Jag har räknat ihop foderstaten enligt programmet på hästsveriges hemsida. Enligt programmet så täcks selen behovet av den selen som finns i mineralerna jag ger. Då tolkar jag det såklart som att det räcker med det. Men frågan är om jag bör ge extra E vitamin, iaf nu över vintern? Eller borde det finnas tillräckligt i de fodret jag ger?

Första året jag ger en foderstat som är uträknad, och jag förstår inte hur jag kunnat varit utan det förr x)

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Selen och E vitamin

Förmodligen finns det inte tillräckligt med E-vitamin i hösilaget så jag tycker du ska komplettera med det.
 
Sv: Selen och E vitamin

E-vitamin finns i överskott i växande gräs, alltså ger man inte det sommartid.

Seleninnehållet är i princip obefintligt i grovfoder från Sverige och analysen är jättedyr. Men man utgår alltså ifrån att hela hästens behov behöver ges extra utöver grovfoder. De flesta färdigfoder och mineralfoder är därför oftast kompletterade med selen och oftast även e-vitamin.

Vintertid ger jag SeloE (selen och e-vitamin i ok balans) och sommartid Selevitan. Min häst har inte ätit mineralfoder sedan förra vintern (och då behövde jag bara komplettera med lite SeloE eftersom mineralfodret innehöll nästan hela behovet).

Jag ligger helst en del över behover enl SLU (minimimängder) och 80 g krafftmineraler täcker bara precis min häst minimibehov (lättfödd 500 kg) så därför kompletterar jag. Har ingen aning om hur Hästsveriges program räknar. Kan du se hur mycket selen din häst får per dag? Hur mycket väger den?
 
Sv: Selen och E vitamin

ok, tack för svaren!

Min häst väger ca 650 kg, är en valack på 15 år och är lite svårfödd. Om man tittar på kraffts hemsida på innehållet i mineral grön så verkar det inte finnas några vitaminer överhuvudtaget tillsatt. Tillsatt selen är 15 mg (per kg antar jag att det är?). Enligt programmet är min hästs behov 1,3 och 90 g mineraler ger 1,4 g.
Men då skulle det alltså vara bra att ge ännu mer selen även fast minimibehovet täcks? Och då i kombination med E vitamin som inte verkar finnas i mineralerna och antagligen inte så mycket i grovfodret.

Vad kan hända om jag inte skulle ge ngt tillskott? Behövs det så ger jag honom det såklart! Men bara en fundering på vad som kan hända :P
 
Sv: Selen och E vitamin

Min häst väger ca 650 kg, är en valack på 15 år och är lite svårfödd. Om man tittar på kraffts hemsida på innehållet i mineral grön så verkar det inte finnas några vitaminer överhuvudtaget tillsatt. Tillsatt selen är 15 mg (per kg antar jag att det är?). Enligt programmet är min hästs behov 1,3 och 90 g mineraler ger 1,4 g.
Men då skulle det alltså vara bra att ge ännu mer selen även fast minimibehovet täcks? Och då i kombination med E vitamin som inte verkar finnas i mineralerna och antagligen inte så mycket i grovfodret.

Om du läser innehållsförteckningen på Miner Vit så ser du att produkten innehåller 15 mg/kg natriumselenit och 5 000 mg E-vitamin.

Minimibehovet för en häst som väger 650 kg och endast används för lätt ridning är 1,3 mg selen och 1040 IE E-vitamin.

Ger du 90 g av Miner Vit tillför du 15 x 0,09 = 1,35 mg selen och 5000 x 0,09 = 450 IE av E-vitamin. Ger man natriumselenit bör man ge minst 20-50% mer selen än minimibehovet. Ger du 120 g/dag så tillför du 1,8 mg selen och 600 IE av E-vitamin. Du bör dessutom således ge ytterligare ca. 500 IE av E-vitamin.

Grovfodret kan visserligen innehålla lite E-vitamin men å andra sidan är det risk för att det E-vitamin som finns i färdigfoder har förlorat mycket av sin aktivitet. Så jag skulle rekommendera dig att ge 120 g Miner Vit + ytterligare 500 IE av E-vitamin.


Vad kan hända om jag inte skulle ge ngt tillskott? Behövs det så ger jag honom det såklart! Men bara en fundering på vad som kan hända :P

Jag kan inte skriva en uppsats om varför selen och E-vitamin behövs i foderstaten. De behövs av många orsaker, bl.a. är de viktiga antioxidanter som bekämpar fria syreradikaler:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

Vad som kan hända är att de fria syreradikalerna orsakar oxidativ stress och förstör kroppens DNA och andra vävnader.
 
Sv: Selen och E vitamin

Enligt programmet om jag ger 120 g mineral vit så blir ca/p kvoten på 2,5. Det är väl helt ok? Det står också att foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium och magnesium men att det inte är skadligt.
Vet att granngården här hemma inte har mineral vit men de borde kunna köpa hem.

Om jag ger 120 g mineral grön så hamnar ca/p kvoten på 1,9 och han får fortfarande i sig 1,8 g selen men då får jag ge all E vitamin utöver det. Plus att jag får fortsätta ge 5 g fosfor balans.

Så det borde ju bli enklare (och billigare) att ge mineral vit och lite extra E vitamin. Förhoppningsvis tar GG hem mineraler om man frågar!
 
Sv: Selen och E vitamin

Oj, förlåt. Det var visst Miner Grön som du har inte Miner Vit. Seleninnehållet är dock det samma, 15 mg/kg, men denna produkt innehåller ingen E-vitamin.

Du kan ha en Ca:P-kvot på 2,5 men inte gärna högre. Du kan ge 110 g av Miner Grön eller Miner Vit om det passar bättre med Ca:P-kvoten.

Granngården har t.ex. ett flytande E-vitamintillskott som heter Protect E-xtra. Denna produkt innehåller 100 IE/ml. Du behöver ge 11 ml av denna produkt per dag om du ger Miner Grön. Byter du till Miner Vit så kan du ge lite mindre och så kanske du slipper att ge fosforbalans.
 
Sv: Selen och E vitamin

Tror jag fortsätter med att ge miner grön 110 g då blir ca/p kvoten på 1,9 men då får jag ge ett halvt mått fosforbalans också men har ganska nyligen köpt en hink med sånt så det räcker ett bra tag till. Ska kika på GG efter E vitamin också :) Får se om jag byter till miner vit endå när mineralerna jag har tar slut men kör på detta så länge!

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hur skall man utläsa värdera av järn? Mineralerna som jag ger innehåller 2000mg per kilo står det på påsen. Hö analysen säger 82 mg/kg...
Svar
7
· Visningar
801
Senast: Sandra B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp