selenöverskott

B

BeastieBabe

hur pass farligt är ett selenöverskott? vad händer vi ett överskott?

har läst mig till att en häst behöver 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt och maxdosen är 6 mg per 100 kg kroppsvikt..

det ger en min/max giva på 0,7-21 mg för en ponny på 350 kg

Jag har räknat ut en foderstat passande ponnyn både ifråga om underhåll (vikt 350kg), arbete(30%) och ras(1%)
detta har då hamnat på:
5 kg hö (7.2 MJ, 12 SMRP, 2.1 g Ca, 1.2 g P, 0.6 g Mg)
1½ kg Krafft lusern
200 g Krafft Ponny
300 g soja
100 g betfor
40 g Krafft Miner Vit

seleninnehåll
K Ponny 0,08 mg
K Miner vit 0,6 mg
lusern innehåller inget selen (enl krafft)
Soja, Betfor och Höet vet jag inte selenvärdena på men kan de vara så att hon får i sig mer än 20 mg selen från dessa tre fodersorter? :confused:
Och hästen får i sig 0,68 milligram Selen av detta (för lite dvs men jag vet som sagt inte selenvärdena i höet, sojan och betforn)

och ang foderstaten.. någon som ser något fel i den eller om det är något som fattas/behöver läggas till?? verkar det bra för ponnyn? alla tips är välkomna :)
 
Ingen som helst risk att din foderstat skulle kunna komma inärheten av 20mg. Kronisk förgiftning ger håravfall hovförändringar blodbrist o allmänt dåligt välbefinnande. Dödsfall kan inträffa vid enstaka doser över 3mg per kg.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 891
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp