Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har ju en trav däckel till Fabbe nu som är lite ombyggd för att passa rockarden.
Men jag börjar tröttna på att det ska vara sånt krångel varje gång man ska ta in skacklarna i skackelhållarna, dom fastnar alltid till i en tjock rem som är fast nitad på vägen upp och ner, tror det är däckelgjorden som är fast nitad där om jag inte minns fel.

Jag har ju en vän som sytt Fabbes brösta och han har även sagt att han kan sy en däckel oxå, men jag kan tänka mej att den kommer bli rätt dyr så jag funderar på om det är bättre o köpa en helt ny sele istället.

Jag har kollat på equilex och deras billiga bröst sele, men jag tror inte den passar Fabbe(blir nog för liten), iaf huvudlag och brösta, sen har jag ju faktist redan tömmar(i rätt färg desutom) och jag har en baksele som jag är nöjd med, det är bara draglinorna som jag vill åt utöver däckeln för mina är av nylon nu.

Fast det är några saker till som spelar in. Även om jag köper nya draginor i läder så är det säkert inte sånna som jag behöver, för min brösta har bara arbetsring och inga spännen för draglinan som den brösta equilex har. Jag har sånna draglinor i nylon som säljs på Börjes, då kanske ni förstår hur man spänner dom? Det är sånna i läder jag vill ha, finns det?

Sen på Equilex däckel, hur måste skackeln se ut på min vagn för att det ska gå o fästa den där? Nu annvänder jag ju mej av skalmremmarna för att vagnen ej ska kunna hoppa upp o ner(dom sitter inte fast så hårt att vagnen förlorar sitt spelrum som den gör på sulky/speedcart), finns det nått smart sätt man sätter den på så den inte kan slå upp o ner?
 
Sv: Selfråga

Jag fick tips här att ta bort skakelöglorna och bara ha "piggar" skaklarna, har dock inte kommit så långt än, så ögglorna är kvar.
Det är ju en stunds knåpande innan man fått i skakeln.
Kan du inte lägga in en "påminnelsebild" på Fabbe så man kommer ihåg hur din sele ser ut :idea:
 
Sv: Selfråga

Här kommer några bilder där man kan luska hur selen och skacklarna ser ut:
ooo.jpg
[/IMG]
PB0200399.jpg
[/IMG]
bbbb.jpg
[/IMG]
 
Sv: Selfråga

Det är två ögglor så man kan säga att jag har som två piggar fast det är två ögglor istället.
Men om man nu tar din däckel o tittar på, då kanjag ju bara lägga in vagnen så skackelhållaren är i mitten av ögglorna, men sen då? för att vagnen inte ska kunna skumpa upp o ner?
 
Sv: Selfråga

Du kan nog ha den mellan öggorna, ingen dum ide.
men hur man förhindrar skump upp och ner, det vet jag inte.
Det går ju göra sel-ögglorna mindre men skumpar vagnen förresten? Det är väl hästen som rör sig :confused:

(besvärliga funderingar på sena kvällen :smirk: )
 
Sv: Selfråga

Alltså vagnen skumpar ibland om han annvänder ett visst steg i traven, så jag satte på skalmremmen så nu kan den inte skumpa, sen vill jag inte riskera om den gör det i galoppen.

Men om man tar en typ aschen remm och sätter genom första ögglan o sen genom skackelhållaren så kanske den hålls på plats.... men den måste ju ha sitt spelrum oxå..... Hmmmmm????
 
Sv: Selfråga

Du får fundera vidare...
Förresten, varför tror du Equilex sele skulle vara för liten, finns det inte x-full. Eller kan han ha full? Han ser inte SÅ stor ut.
 
Sv: Selfråga

Du får fundera vidare...
Förresten, varför tror du Equilex sele skulle vara för liten, finns det inte x-full. Eller kan han ha full? Han ser inte SÅ stor ut.

Jag tror inte bröstan kommer passa. Köpte en skitsele i strl full förut o bröstan var nog 120 om jag inte minns fel, om den inte till o me dvar 125 och den var för liten, den bröstan han har nu är på gränsen till för liten.

Det jag tänkte på var att det nog bara är däckeln jag kommer ha annvändning av för huvudlaget i full går aldrig att ha på honom, han har enormt huvud. Har ex full i sin grimma och på sista hålet, sitter nästan tight, han har 165 i täcken.

Han är nog rätt stor.
 
Sv: Selfråga

Hur stor är din häst? Vad brukar h*n normalt ha i täcken o grimmor/träns?

Ja du kan ju mäta så ska jag mäta Fabbe o hans sele.
 
Sv: Selfråga

Han är 163 cm hög och är ganska grov, har full i allt och 155 i täcken.
Jag mäter alla delar i morgon :)
 
Sv: Selfråga

Jag är hemskt lessen Nikki men jag har glömt mäta selen i två dagar nu :crazy: Lovar att göra ett ny försök i morgon :o
 
Sv: Selfråga

Hos equilex kan du köpa bara en däckel!
/M
 
Sv: Selfråga

Du kan ju köpa bara en däckel, har för mig att den kostar 1500 kr (med snabbkoppling) hos Equilex...

Men du ring eller maila till Equilex (eller miamiamia? :D) för jag har fått bra svar på mina frågor, bla när det gäller mått på selarna!
Hade det varit en ponny hade jag garaterat letat upp rätt mått nu då jag frågat så mkt om det :D

Infon om hobbyselen full står det; "Bröstans längd 120 cm. Däckelns omkrets 190-220 cm" så du kan ju kolla om det inte passar alls?
Min tjocka fjording o varmblodet ligger under 210 cm runt "magen" så då är Fabbe riktigt stor om han kommer över 220 cm :smirk:
(Mät där däckeln ska ligga).

Du den där bilden du la in på dig o Fabbe - Du kanske är liten? :angel:
Svårt att se på en bild, men mått brukar sällan vara fel!
Stor o stor, det kan man ju tolka olika. Min farsa säger stor om ett spinkigt varmblod om de är runt 170 , själv har han ardennrar som väger nästan det dubbla av varmblodets vikt men dom är inte stora :D
Fabbe verkar inte vara så hög men grov :)

Ang equilex billigaste sele är väl både bröstan och bakselen lite klenar än de du har nu, + att du har huvudlag o tömmar.
Så det är kanske är onödigt att köpa en hel sele om du bara vill åt draglinor och däckel?
Börjes har väl billiga draglinor i läder, med spänne som passar dragring?
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: Mezcal
·
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: agtatoon
·
Körning Jag har några funderingar kring det här med att dra lite tyngre grejer och lite vagns frågor. Vad ska man ha för typ av draglinor för...
Svar
2
· Visningar
1 043
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 239
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp