Bukefalos 28 år!

Selpinnar och seltungors funktion?

I

Ia4

Vi har precis påbörjat inkörning med delvis lånad utrustning. Om några dagar kommer äntligen vår beställda vagn (en gigg)och vi har köpt det mesta av utrustningen. Under körutrustning utannonseras i de flesta butiker selpinne och seltunga, men hittills har vi inte fått några bra svar på hur de ska användas och varför. Kan någon förklara vore jag tacksam.
Ia
 
Seltungan sätter man fast i dragringen och sedan sätter man fast skackeln i dom med hjälp av seltungan. Har samma funktion som skackelremmar om det säger dig mera.
Men om du har en gigg så är fästanorningen för skackeln en annan så är ganska säker på att du inte behöver några seltungor :).
 
Vad har du köpt för sele? Om du har köpt en gigg så ska du ha en giggsele eller en finsele, för annars är det svårt att få skaklarna att fungera på rätt sätt ihop med selen. *egen erfarenhet*
Skaklarna på en gigg har inga öglor utan bara pinnar. Sedan stoppar du in skakeln i en rund ögla gjord av en läderrem på däckeln. På en giggsele är nämligen däckeln "för sig" och själva bröstan "för sig". Skaklarna sitter inte fast mer än genom "pinnarna" som håller dem på plats, och hästen drar inte alls med skaklarna utan den drar med draglinorna som sitter i bröstan (hoppas att det framgår hur jag menar!).

Seltungor och selpinnar är sådant man använder till lokselar - alltså kraftigare typer av arbetsselar. Det är i stället för skakelremmar. Om du har en gigg och en giggsele är det alltså ingenting du behöver köpa överhuvudtaget! :)
 
Tack för svaren. När giggen kom insåg vi att vi behövde en bättre sele och köpte en finsele som passar hästen och vagnen. Det blev dyrt men löste alla problem med anpassning och innebär bra säkerhet.
 
Vad skoj! :)

Själv gjorde jag felet att jag hade en Börjesrockard och köpte en giggsele ... Fungerade inte, nej ... *suck* :smirk:
Det blir ganska dyra misstag inom körningen, tyvärr!
 
Jag har en bröstsele och har nu skaffat en vagn med giggskacklar. Men nu när jag har chansen så föredrar jag gigganspänning så jag bygger om bröstan till en giggsele. Borde inte vara så svårt :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 351
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 633
Senast: cherie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 867
Senast: Mirre
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 972
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp