Semester med hund i Norge (Lofoten)

_Taggis_

Trådstartare
Har nån gjort det?
Jag och en kompis funderar på att åka till Lofoten i sommar och resa runt med bil och gå dagsturer på lämpliga ställen. Jag tar gärna med mig min hund, om det är möjligt att hitta boende som medger detta. Tänker då främst på vandrarhem/stuga som inte kostar skjortan men där en får ha eget rum för smidighetens skull.

Tips på dagsturer mottages gärna, samma sak med tips om boende :)
 
Jag har bara tältat när vi varit där, men har förstått det som att det ska vara ganska hundvänligt vad gäller boende. Har bekanta som bott på hotell och det var inga problem att hitta. MEN kika efter Rorbuer förresten! :love: Fiskestugor, ofta på pålar nere vid vattnet. Dröm att sitta där i midnattssolen, vid havskanten, med ett glas lämplig dryck efter en dagstur.
Rekommenderar en tur upp på Ryten men det beror ju lite på var ni tänkt hålla till; det tar längre tid än man kan tro att köra emellan på dom där små slingervägarna så rekommenderar inte att utgå från samma boende hela tiden :)
37825417_208466133183074_5198667615244910592_n.jpg

Bild från Haukland. Var också en fin tur på en topp jag glömt namnet på bredvid, men där fanns bara camping.
 
Har nån gjort det?
Jag och en kompis funderar på att åka till Lofoten i sommar och resa runt med bil och gå dagsturer på lämpliga ställen. Jag tar gärna med mig min hund, om det är möjligt att hitta boende som medger detta. Tänker då främst på vandrarhem/stuga som inte kostar skjortan men där en får ha eget rum för smidighetens skull.

Tips på dagsturer mottages gärna, samma sak med tips om boende :)

Jag och @Emor gjorde det i sommras! Vi hade med oss varsin hund, bodde på ett vandrarhem och tog bilen för att gå dagsturer och turista lite. Vi var borta 1 vecka och hade kunnat vara borta längre, finns så mycket att se!

Men håller med @Vassi, det tar tid att transportera sig på Lofoten. Det är väldigt vackert så det gör inte så mycket men man måste planera lite.

Att ha med hundarna på vandringarna funkade bra, dom skulle vara kopplade så klart och jag tror att alla vi träffade hade sina hundar kopplade. Fanns ofta vatten längs vägen så att hundarna kunde dricka.

Vi var också upp på Ryten och sen ner på stranden och runt, superfint men jobbigare än vad vi hade trott 🙈

Vi bodde på samma ställe hela tiden, nu i efterhand skulle vi kanske ha delat upp det och bott på två olika ställen för att slippa kära så mycket, men å andra sidan var det skönt att slippa packa ihop allt.

Vi bodde här:
https://www.lydersenrorbuer.no/

Det var inte superflasigt men helt okej. Det ligger väldigt nära Ryten så när vi gick den turen slapp vi ta bilen. Låg ganska mitt i Lofoten så skulle säga att det var bra läge. Och vackert! Men kallt. Dom har en altan men det blev tokkallt att sitta där på kvällarna trots att det var slutet av juli.

En bild från Ryten

40A8D3A1-B36B-44B2-AE24-EB708530301B.jpeg
 
Och en bild från ett annat ställe, minns inte vad det hette? @Emor hade med sig så att vi kunde göra lunch ute, det var helt perfekt 👌

Vi hade tur med vädret så vårat största problem var egentligen att vi hade lite svårt att få med nog vatten till både oss och hundarna.

Får sån längtan tillbaka nu när jag kikar på bilder och skriver om det 😍😍

Tycker absolut att ni ska åka iaf!
87C47BAD-0973-4A01-B0C7-8D0AC705E305.jpeg
 
Tack för era svar :)

Jag har bilat en gång, 2003, hela vägen ut till Å, tog färja över till Bodö och via Saltströmmen in i Sverige igen via Arjeplog. Minns att det tog en jäkla tid att bila, därav är min tanke att ha minst en vecka (minns inte hur länge vi var borta då men ska fråga mina medresande :o) Minns iaf att vi valde bort just rorbuer eftersom det var galet dyrt jämfört med att bo i vanliga stugor eller vandrarhem... vad fick ni betala för boende? Vilken tid på året var ni där?

Minns att trakten kring Reine var fin, har hört att det ska finnas en spektakulär vandringsled där (Reinebringen) men att den skulle vara stängd numera?

Jag var rätt så sjuk då ja var på den resan så den innehöll inget alls vandrande, jag har dålig koll på vart jag eg varit och ffa hur lång tid vi hade på oss. Ffa var det innan jag skaffade hund.
 
Tack för era svar :)

Jag har bilat en gång, 2003, hela vägen ut till Å, tog färja över till Bodö och via Saltströmmen in i Sverige igen via Arjeplog. Minns att det tog en jäkla tid att bila, därav är min tanke att ha minst en vecka (minns inte hur länge vi var borta då men ska fråga mina medresande :o) Minns iaf att vi valde bort just rorbuer eftersom det var galet dyrt jämfört med att bo i vanliga stugor eller vandrarhem... vad fick ni betala för boende? Vilken tid på året var ni där?

Minns att trakten kring Reine var fin, har hört att det ska finnas en spektakulär vandringsled där (Reinebringen) men att den skulle vara stängd numera?

Jag var rätt så sjuk då ja var på den resan så den innehöll inget alls vandrande, jag har dålig koll på vart jag eg varit och ffa hur lång tid vi hade på oss. Ffa var det innan jag skaffade hund.
Hehe, vi har bilat hela vägen ut från fastlandet när vi korsat gränsen via Riksgränsen så jag tyckte hemresan via Bodö var rätt behaglig :D

Reinebringen öppnade faktiskt igen i somras, med ny stenläggning på plats. Det har dock varit flera räddningsinsatser även efter öppningen. Jag skulle inte vilja gå där med min hund dels för att trappsteg brant upp/ner plus jäkla massa människor inte är så rolig tur för honom, dels för att han kan bli lite snabb nedför och väger 24 kg. Men du kan ju kolla upp lite mer info om turen om det är något som skulle fungera för just dig och din hund, det finns ju uppenbarligen de som går upp med fyrbeningar.
 
@Vassi Attans. Reinebringen är högst upp på listan för min kompis, att förhandla bort den är nog inte poppis när den dessutom är öppen :( Min hund väger 8,4 kg så är ju ingen tung hund, men hon är kortbent så det blir ju att hoppa jämfota. Dumt. Jag kommer antagligen ha lite svårt att få hundvakt under semesterperioden, därav att hon gärna hade fått följa med...
 
@Vassi Attans. Reinebringen är högst upp på listan för min kompis, att förhandla bort den är nog inte poppis när den dessutom är öppen :( Min hund väger 8,4 kg så är ju ingen tung hund, men hon är kortbent så det blir ju att hoppa jämfota. Dumt. Jag kommer antagligen ha lite svårt att få hundvakt under semesterperioden, därav att hon gärna hade fått följa med...
Du kanske kan hitta någon slags bäranordning som du kan använda om det blir för knepig terräng? Dvs. låta henne gå så mycket som möjligt men bära henne när det blir för stenigt eller för brant. Vet att detta diskuteras en del i gruppen Vandra med hund på FB. Kräver dock både att bäranordningen är förhållandevis ergonomisk för er båda samt att övrig packning som du bär inte väger så mycket. Men som sagt, det bör gå att hitta tycker jag till en hund i din hunds storlek :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 717
Senast: _Taggis_
·
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 797
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 917
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp