Semester på 25%?

tanten

Trådstartare
Jag jobbar 100%. Dock består det av två delar - 75% i ett projekt. 25% på SFI.

SFI kommer att ha stängt i tre veckor i sommar. Projektet kommer att rulla på under dessa veckor eftersom den person som kan vikariera för mig är på semester de veckorna. Jag måste helt enkelt jobba.
(Å andra sidan är jag inte ett dugg sugen på semester mitt i sommarhettan heller.... Tar hellre ett par veckor i höst för att gräva i trädgården och plocka bär).

Men - det går väl inte att ha semester på 25%?

I väntan på att SFI-rektorn kommer med besked så vill jag veta mer. Nån annan som varit i någon liknande situation?
 
Jag jobbar 100%. Dock består det av två delar - 75% i ett projekt. 25% på SFI.

SFI kommer att ha stängt i tre veckor i sommar. Projektet kommer att rulla på under dessa veckor eftersom den person som kan vikariera för mig är på semester de veckorna. Jag måste helt enkelt jobba.
(Å andra sidan är jag inte ett dugg sugen på semester mitt i sommarhettan heller.... Tar hellre ett par veckor i höst för att gräva i trädgården och plocka bär).

Men - det går väl inte att ha semester på 25%?

I väntan på att SFI-rektorn kommer med besked så vill jag veta mer. Nån annan som varit i någon liknande situation?

Det finns kollektivavtal som medger att man tar ut semester per timme, så kolla ert avtal!
 
Det känns inte rimligt alls att tvingas ta ut semester för att en verksamhet stänger en viss period, särskilt när det är på bara 25%. Det rimliga är att du får betalt som vanligt även när det inte förekommer något jobb som måste utföras.
 
Det känns inte rimligt alls att tvingas ta ut semester för att en verksamhet stänger en viss period, särskilt när det är på bara 25%. Det rimliga är att du får betalt som vanligt även när det inte förekommer något jobb som måste utföras.
Det är väl absolut rimligt att semestern styrs till den tid då en verksamhet är stängd. Däremot blir ju det här fallet knepigt då det inte är heltid - att tvingas ta ut 25% semester är ju inte rimligt alls.
 
Om SFI stänger så är du väl teoretiskt sett arbetslös 25% under de tre veckorna?
Kan dom tvinga dig att ta ut semester, så måste den gå att ta ut på 25% eftersom det är din arbetstid? Kolla avtalet och vad facket säger.
 
Jag jobbar 100%. Dock består det av två delar - 75% i ett projekt. 25% på SFI.

SFI kommer att ha stängt i tre veckor i sommar. Projektet kommer att rulla på under dessa veckor eftersom den person som kan vikariera för mig är på semester de veckorna. Jag måste helt enkelt jobba.
(Å andra sidan är jag inte ett dugg sugen på semester mitt i sommarhettan heller.... Tar hellre ett par veckor i höst för att gräva i trädgården och plocka bär).

Men - det går väl inte att ha semester på 25%?

I väntan på att SFI-rektorn kommer med besked så vill jag veta mer. Nån annan som varit i någon liknande situation?
Så SFI-lärartjänsten är alltså också en semestertjänst, och inte en ferietjänst?
 
Så SFI-lärartjänsten är alltså också en semestertjänst, och inte en ferietjänst?
Jag krånglar till det genom att inte ge förutsättningarna.

Såhär är det. Jag är anställd 100%, varav 75% i ett ESF-projekt som sträcker sig ytterligare 2,5 år - men jag har bara fått tjänst fram till halvårsskiftet. Antagligen för att de inte visste vilka besparingskrav som kommunen kommer att ställa. Med tur får jag fullfölja det jag nu riggar och få förlängt efter halvårsskiftet.
25% betalas av kommunens SFI.
30 timmar ESF-projektet och 10 timmar SFI varje vecka. Jag jobbar alltså inte som vanlig SFI-lärare utan har uppdraget att skapa och genomföra orienteringskurser om 10 veckor i taget.

Projektet tar ingen semester. SFI stänger i tre veckor.
Under de veckor SFI har stängt jobbar jag som vanligt på projektet. Kan jag bli tvingad att ta semester på 25% i tre veckor? Det är frågan.

Är det samma arbetsgivare?
Samma förvaltning ja.
 
Kan jag bli tvingad att ta semester på 25% i tre veckor? Det är frågan.

Det låter konstigt tycker jag rent spontant eftersom du har samma arbetsgivare. Att arbetsgivarens pengar till lönen kommer från olika projekt/ställen borde väl inte spela någon roll?
Jag jobbar till exempel 40% i ett externfinansierat EU-projekt i år och resten på anslagspengar, och det spelar ju ingen roll för hur jag tar ut min semester.
Men jag vet inte, jag bara spekulerar.
 
Jag krånglar till det genom att inte ge förutsättningarna.

Såhär är det. Jag är anställd 100%, varav 75% i ett ESF-projekt som sträcker sig ytterligare 2,5 år - men jag har bara fått tjänst fram till halvårsskiftet. Antagligen för att de inte visste vilka besparingskrav som kommunen kommer att ställa. Med tur får jag fullfölja det jag nu riggar och få förlängt efter halvårsskiftet.
25% betalas av kommunens SFI.
30 timmar ESF-projektet och 10 timmar SFI varje vecka. Jag jobbar alltså inte som vanlig SFI-lärare utan har uppdraget att skapa och genomföra orienteringskurser om 10 veckor i taget.

Projektet tar ingen semester. SFI stänger i tre veckor.
Under de veckor SFI har stängt jobbar jag som vanligt på projektet. Kan jag bli tvingad att ta semester på 25% i tre veckor? Det är frågan.


Samma förvaltning ja.

Jag tycker att det låter lite konstigt att du inte skulle ha rätt att ta ut semester från projekttjänsten. Även om du jobbar i projekt så är väl din anställning en anställning som andra där du har rätt att ta ut semester?
 
Jag tycker att det låter lite konstigt att du inte skulle ha rätt att ta ut semester från projekttjänsten. Även om du jobbar i projekt så är väl din anställning en anställning som andra där du har rätt att ta ut semester?
Ja och nej. Jag förklarar dåligt.
Frågan handlar inte om jag har rätt till semester. Utan om jag måste ta semester.

Jag har nämligen inte den minsta lust att ta semester på 25% när SFI stänger (och min övriga tjänst rullar på som vanligt).

Dels vill jag inte ha semester mitt i vidrigaste sommarvärmen och dels så har min potentiella vikarie semester då och jag bör jobba.
 
Det är väl absolut rimligt att semestern styrs till den tid då en verksamhet är stängd. Däremot blir ju det här fallet knepigt då det inte är heltid - att tvingas ta ut 25% semester är ju inte rimligt alls.
Fast jag skulle kunna jobba trots att vårt kontor stänger för allmänheten så att säga. Om jag hade arbetsuppgifter tillräckligt för att motivera det, förstås, tex planering eller vad det nu kan vara.
 
Fast jag skulle kunna jobba trots att vårt kontor stänger för allmänheten så att säga. Om jag hade arbetsuppgifter tillräckligt för att motivera det, förstås, tex planering eller vad det nu kan vara.
Ja, för en del fungerar det förstås. Men arbetsgivaren behöver inte säga ja till det - på samma sätt som arbetsgivaren kan fördela semestern så en verksamhet är bemannad hela sommaren. Du har ingen rättighet att själv bestämma när du ska ha semester även om de flesta arbetsgivare nog försöker tillgodose önskemål så gott det går utifrån verksamhetens behov.
 
Ja, för en del fungerar det förstås. Men arbetsgivaren behöver inte säga ja till det - på samma sätt som arbetsgivaren kan fördela semestern så en verksamhet är bemannad hela sommaren. Du har ingen rättighet att själv bestämma när du ska ha semester även om de flesta arbetsgivare nog försöker tillgodose önskemål så gott det går utifrån verksamhetens behov.
Nej, så är det ju. Men jag tänker att ts kanske kan jobba med sin planering ändå, trots att själva undervisningen ligger nere.
 
Ja och nej. Jag förklarar dåligt.
Frågan handlar inte om jag har rätt till semester. Utan om jag måste ta semester.

Jag har nämligen inte den minsta lust att ta semester på 25% när SFI stänger (och min övriga tjänst rullar på som vanligt).

Dels vill jag inte ha semester mitt i vidrigaste sommarvärmen och dels så har min potentiella vikarie semester då och jag bör jobba.

Ok, jag förstår. Eftersom ditt arbete inte är beroende av att arbetsplatsen är "öppen" - om jag förstår saken rätt - så borde du ha ett gott förhandlingsläge med arbetsgivaren när det kommer till att ta ut semestern vid annat tillfälle. Hade dina arbetsuppgifter varit beroende av att kollegor och andra nyckelpersoner finns på plats så hade det sett annorlunda ut. Den enda gången som en arbetsgivare inte kan tvinga en är om man vid tidpunkten för stängningen inte har sparat ihop till motsvarande antal semesterdagar. Då kan arbetsgivaren tvingas skapa passande arbetsuppgifter, alternativt ge betald ledighet trots att den inte är intjänad. Regeln är att ingen ska tvingas ta ut obetald semester.

Mitt råd är att prata med HR-avdelningen eller chefen så snart som möjligt för att reda ut hur du kan göra med semester eftersom du har två tjänster som din semester ska synkas med så att den passar både dig och din arbetsgivare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 357
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 703
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 326
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp