Semester som uteblir?

Enya

Trådstartare
Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör mig inte bara uppgiven utan faktiskt riktigt arg.

Kommunen har fått ett nytt system och det trädde i kraft i april. Jag har varit ledig halva månaderna nu i två år p.g.a studier så det var ledigheten från både månaden som den nya lönen gällde och för månaden innan eftersom det skulle vara något med att lönen inte kommer i efterskott som det varit förut. Vi har fått information om lönesystemet och "Det påverkar inte de anställda, lönen blir som vanligt" var infon vi fått. Därför drogs mina tjänstledihetsdagar från två månader med andra ord på samma månad, 22 dagar, i april och lönen landade på 2 kr för mig. Vilket jag inte hade en aning om, för då hade jag kunnat ändra om i ledigheten och kämpat på i både skolan och på jobbet den månaden.

Löneassistenten anser att det "skyll dig själv, det är du som är ledig på ett så besvärligt vis, ingen annan är det". Nu var det för sent att ändra dagarna för ena månaden men jag ändrade dagarna i andra månaden, inte alla men några, till semester. Jag slösade mina semesterdagar där för att få någon lön alls. I mina ögon fick inte jag tillräckligt med information i tid och jag anser att kommunen gjort fel som klantat till det för mig, och p.g.a. detta hade jag 9 dagar betald semester kvar.

Jag la in om semester i april, valde ut så jag inte står utan lön. På detta vis blir det en halv lön vardera månad.

För en månad sedan fick jag veta att jag bara har 6 dagar, tog då bort en veckas semester och placerade ut mina semesterdagar annorlunda så jag fick fyra veckors semester men med betalda dagar på båda månaderna.

I dag får jag veta inte bara att jag bara har fyra dagars semester som är betald utan också att jag BARA har rätt till två veckors obetald semester. Nu är allt fixat, jag har semester om tre veckor, vikarie är insatt, jag skulle gå upp i tid till heltid sex dagar. Min chef sa detta till löneassistenten. Men det blir ändå så att han drar in en semesterdag så att jag måste jobba den dagen, och så hoppas han att resten går igenom så att jag får ha fyra veckors semester, med endast fem dagar betald semester. Just eftersom det är så sent påkommet och inte bara påverkar mig utan också vikarien.

Om det blir så att min semester ryker ännu mer så undrar jag, kan jag överklaga?? Måste jag acceptera det här? Jag har alltså inte fått information i förväg, jag har själv inte vetat att något ska vara annorlunda och kommunen har gått ut med att detta nya systemet faktiskt inte ska påverka de anställda, systemet är elektroniskt nu vilket det inte var på samma vis förut.

Löneassistenten har varit på min chef ett flertal tillfällen under de här två år eftersom hon anser att han varit för snäll, han ska inte bevilja mig tjänstledighet (för studier) på det viset han gjort eftersom det stör verksamheten. Verksamheten ( i alla fall "min" verksamhet, kunden, där jag jobbar) har inte blivit speciellt störd då det har gått att ordna vikarie varenda en gång. En period var det problem med vikarie som inte gjorde jobbet korrekt, men det ordnades upp och allt har varit lugnt sedan dess. Dock anser hon det ändå. Och det var också vad jag fick i huvudet när jag ringde då när lönen uteblev "d u är ju den enda som är ledig på det här viset, det är ingen ordning med din ledighet". Jag har alltså inte varit ledig vissa fasta dagar utan jag har gått efter schemat jag fått vilket ju har inneburit olika dagar i veckan, efter schemat från skolan. Mer jobb för henne antagligen...

Jag är som sagt ledsen, besviken och arg på samma gång. Så som jag kämpat under de här åren, så oerhört många dagar jag jobbat på kvällen efter heldagar i skolan, så mycket skit jag fått från vissa i skolan för att jag jobbat och så mycket extra jag jobbat för att inte vikarien skötte jobbet. Därför tycker jag att det är piss att ha fyra dagars semester för att kommunen klantar till det igen, brister i informationen, godkänner min semesteransökan och sedan dumpar det här i mitt knä i dag.

I dag fick jag också veta att eftersom semesterdagarna tydligen räknas på ett helt år så är risken att jag blir återbetalningsskyldig om jag får annat jobb i år. Det i sin tur innebär att jag antagligen i slutändan får betala tillbaka säkert minst de här fyra dagarna. Men faktiskt, hur kul är det att jag har slösat bort mina värdefulla semesterdagar för att kommunen har klantat till det? Jag behöver verkligen ALL semester jag kan få. :cry: Där rök planerna för mig och barnen, där rök mina planer för att åka till Nyköping, där hamnar flytten i knipa kanske och måste planeras om lite. Och framför allt att jag inte orkar bara köra på hela tiden, jag MÅSTE ha semester.

Fy fanken vad jag blir irriterad när saker krånglar och fy vad jag hatar att jag är så envis, det hade varit så jävla mycket skönare att bara ge upp och lägga sig ner och dö och skita i allt, men jag är bara en dum och envis kärring som envisas med att köra på. Det är nästan som att jag försöker gräva mig ner till Australien. Det är så korkat av mig. Jag borde ge spaden till chefen och stoppa ner mig i hålet och vägra gå därifrån och sova några år. För det är vad jag VILL göra. :banghead::sneaky::down::down::rage::arghh::arghh::eek::mad::devil::banghead::banghead::mad::mad::d

Istället undrar jag, kan jag göra något om det nu blir att jag knappt får nån semester?
 
Nej, har aldrig varit.
Har aldrig känts värt det, har aldrig varit några problem förrän i april i år, efter nästan 9 år. :meh:
 
Krånglet vid byte av system är ju en sak, det verkar vara klantigt skött men hör väl knappast till semesterfrågan.

Räkna själv ut hur många betalda semesterdagar du bör ha, så du har fakta att presentera. Under din tjänstledighet tjänar du inte in någon betald semester.

Om jag förstår dig rätt är det mest irriterande inslaget att de gett dig fel besked om antal betalda semesterdagar. Då är frågan om du själv har skydlighet att hålla reda på detta, eller om de är skyldiga att så för de besked de lämnar dig. Jag kan nog luta åt att du är skydlig att själv hålla reda på hur mycket semester du tjänat in, å andra sidan är det dåligt att inte ha system som kan ge rätt informaton när du frågar.
 
Nej, har aldrig varit.
Har aldrig känts värt det, har aldrig varit några problem förrän i april i år, efter nästan 9 år. :meh:
Ja, du, frågan är om det om det är värt den tid och energi du antagligen måste lägga ned själv på detta, men vem vet, det kanske finns någon här som vet.
 
Det är bara så trist, 2 veckors semester är inte mycket när jag så väl behöver det. :cry:
 
Det är de veckorna jag i så fall får plus ev. 4 dagar som då är betald. Om chefen kan ordna det är det 3 veckors obetald och 5 dagar betald. Men jag ska alltså inte ha så många betalda dagar så någon/några ska dras bort + då att jag bara har rätt till 2 veckors betald semester. Så i slutändan riskerar det att bli 2 veckors obetald semester, om löneassistenten får som hon vill.
 
Fast det är inte som hon vill, det är ju beroende på hur många dagar du tjänat in i betald semester. Och det kan du ju enkelt räkna ut själv, för att hävda din rätt om det skulle diffa från arbetsgivarens beräkning. Det är ju liksom ingen hemlighet eller konstigt att själv räkna ut vad man tjänat in i betald semester.
 
På ett semesterår har man alltid rätt till 25 dagars semester (eller mer). Sen beror det på hur mycket man jobbat om man får betald eller obetald semester. Jobbar man halvtid får man hälften av dagarna betalda, andra hälften obetalda. Tjänstledighet är inte semestergrundande. Det är inget som löneassistenten eller chefen kan påverka, oavsett vem som räknar så ska det bli samma.

Exempel: Om du jobbar 50% och är tjänstledig resterande 50% så har du 12,5 betalda dagar. Resten är obetalda. Detta gäller om det är 50/50 hela året.

Jag som jobbar inom privat sektor har intjänandeår den 1/4 - 31/3 och tar sedan ut den semester jag tjänat in kommande tolv månader. Om jag inte är helt ute och cyklar så är intjänandeåret inom kommunen kalenderår, samma år som man tar ut semestern. Dvs tar du ut alla fem veckorna före tex september så är en del förskott, slutar du i september så får du betala tillbaka det du inte tjänat in, dvs det du skulle tjänat in under de sista månaderna på året. Dvs i exemplet ovan så är egentligen bara 6,25 betalda dagar intjänade under jan-juni, sen gissar jag på att man får förutsätta att du ska jobba resten av året, och då räkna på din tjänstgöringsgrad (heltid?). Juli-dec tjänar du i så fall in 12,5 dagar, om du har en heltidstjänst och jobbar heltid.

Vet inte om det hjälpte något, och jag hoppas verkligen jag har räknat rätt och inte krånglat till det.
 
Det är de veckorna jag i så fall får plus ev. 4 dagar som då är betald. Om chefen kan ordna det är det 3 veckors obetald och 5 dagar betald. Men jag ska alltså inte ha så många betalda dagar så någon/några ska dras bort + då att jag bara har rätt till 2 veckors betald semester. Så i slutändan riskerar det att bli 2 veckors obetald semester, om löneassistenten får som hon vill.
[/QUOTE]
 
Blev fel i mitt citatsvar ovan..

Det där jag fetat på slutet känns lite konstigt. Har du inte jobbat heltid under året (du har varit tjänstledig för studier) så har du inte rätt till lika mycket semester (obetald som betald!) som du hade haft om du jobbat heltid. Det har inget med löneassistentens vilja att göra. Att du får 3 veckor obetald är kanske redan där mer än vad du har rätt till men de ger dig det ändå för att vara snälla. :)
 
Problemet i sig är inte antalet betalda dagar. Att jag riskerar bli återbetalningsskyldig när jag slutar till hösten fick jag info om i dag och det är helt ok, det är ju så det funkar, men att min semesterdagar räknas fel är jäkligt irriterande speciellt med tanke på att jag fick använda dem för att rädda min lön som DE klantat till från början- inte jag.

Att först två gånger godkänna mina 3 veckors obetalda semester och nu några veckor innan hävda att det inte är ok, känns faktiskt jävligt fel.

Hur man räknar vet jag inte och eftersom jag varit tjänstledig så olika har jag inte satt mig in i det. Det var inga problem med mina semesterdagar fram till april, jag var medveten om att de sjönk, jag har varit medveten hela tiden om att jag inte har 25 dagar eftersom jag varit tjänstledig så mycket. Inget konstigt i sig. Jag var medveten om att jag nästan tog slut på dem för att rädda min lön, men fick alltså kvar 9 dagar enligt uppgift då. För några veckor sedan fick jag veta att jag har 6 dagar. Ok liksom. Och nu har jag inte ens 6 dagar. Jag vet inte hur många jag har, det kollas väl upp i dagarna gissar jag så jag lär väl få besked i morgon eller på torsdag om det. Men chefen sa att jag har 4-5 dagar och inte 6. Och visst 4 dagar, ok, det är nästan en vecka ju, men att plötsligt dra ner på den obetalda semestern (som jag lämnade info om i april gör det värre. Har hon räknat fel, ja inte hon utan datorsystemet... så är risken att jag inte har nån betald semester alls och då får jag två veckors obetald.

Semestern godkändes från början, sedan ändrades den och godkändes då igen, den är alltså godkänd och nu vill de ändra igen. för plötsligt 2 månader efter kommer man på att man bara har rätt till 2 veckors obetald semester. Mina 3veckors obetalda semester är godkänd 2 gånger.
 
Problemet i sig är inte antalet betalda dagar. Att jag riskerar bli återbetalningsskyldig när jag slutar till hösten fick jag info om i dag och det är helt ok, det är ju så det funkar, men att min semesterdagar räknas fel är jäkligt irriterande speciellt med tanke på att jag fick använda dem för att rädda min lön som DE klantat till från början- inte jag.

Att först två gånger godkänna mina 3 veckors obetalda semester och nu några veckor innan hävda att det inte är ok, känns faktiskt jävligt fel.

Hur man räknar vet jag inte och eftersom jag varit tjänstledig så olika har jag inte satt mig in i det. Det var inga problem med mina semesterdagar fram till april, jag var medveten om att de sjönk, jag har varit medveten hela tiden om att jag inte har 25 dagar eftersom jag varit tjänstledig så mycket. Inget konstigt i sig. Jag var medveten om att jag nästan tog slut på dem för att rädda min lön, men fick alltså kvar 9 dagar enligt uppgift då. För några veckor sedan fick jag veta att jag har 6 dagar. Ok liksom. Och nu har jag inte ens 6 dagar. Jag vet inte hur många jag har, det kollas väl upp i dagarna gissar jag så jag lär väl få besked i morgon eller på torsdag om det. Men chefen sa att jag har 4-5 dagar och inte 6. Och visst 4 dagar, ok, det är nästan en vecka ju, men att plötsligt dra ner på den obetalda semestern (som jag lämnade info om i april gör det värre. Har hon räknat fel, ja inte hon utan datorsystemet... så är risken att jag inte har nån betald semester alls och då får jag två veckors obetald.

Semestern godkändes från början, sedan ändrades den och godkändes då igen, den är alltså godkänd och nu vill de ändra igen. för plötsligt 2 månader efter kommer man på att man bara har rätt till 2 veckors obetald semester. Mina 3veckors obetalda semester är godkänd 2 gånger.
Kan du inte bara rent formelt ändra det från obetaldsemester till tjänstledighet? Så har vi gjort några gånger, när man har slut på semesterdagar men det ändå funnits utrymme för att vara ledig utan lön.
 
Kan jag det? Utan att ha någon "giltig" anledning, som t.ex. studier? För i så fall är ju det en lösning. Då hade jag kanske kunnat ha mina två veckor obetalda semester och en veckas tjänstledighet utan lön och så mina ev.4 betalda semesterdagar, som jag ju inte är säker på att jag ens har om 3 veckor.
 
Enligt semesterlagen har alla rätt till 4 veckors semester - oavsett om den är betald eller obetald. Antalet betalda dagar beror på hur många man hunnit tjäna in.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 449
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 188
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp