Semester trots tjänstledig

matildadahlgren

Trådstartare
Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan svara på. Jag har mellan augusti-december varit tjänstledig på deltid pga studier och då jobbat tre dagar i veckan. Om ca två veckor kommer jag vara tjänstledig igen i ca 10 veckor. Kommer jag få samma antal semesterdagar ändå? Jag är fast anställd på heltid. Har pratat med min sambo och m googlat lite och om jag förstår rätt så ska jag ha 25 dagar som vanligt. Men är det någon som VET hur det är?
 
Man måste skilja på rätt att vara ledig och betalda dagar. 25 dagar har du rätt att vara ledig men betalda dagar blir färre då du jobbar mindre.
 
En semesterdag är inte alltid=en arbetsdag.
Med koncentrerad deltid så kostar det mer än en semesterdag att ta ledigt hela arbetsdagen. Om du jobbar 50% så är en "normal dag" för dig 4 timmar. Om du har 6 timmar arbetstid dagen du ska vara ledig så förbrukar du 1,5 semesterdagar.
Du har lika många semesterdagar, men de blir värda mindre ledig tid när de tas ut. Så att proportionen i förhållande till din arbetade tid blir den samma. (Har bara erfarenhet av månadslön och kontorstider 5x8 timmar, men något liknande borde väl gälla vid uttag även när ens heltid är fördelat på längre/kortare pass och fler/färre arbetsdagar antar jag)
 
Din arbetsgivare ska kunna tala om semesterkoefficienten för dig. Har du kontorstider och 5 dagar a 8 h arbetsvecka är koefficienten 1. Dvs 1 ledig dag = 1 semesterdag. Om du har koefficienten 1.5 innebär det att en ledig dag ”kostar” 1.5 semesterdag. Osv.

Du behåller din semesterrätt, i ditt fall 25 dagar. Däremot beror antalet betalda dagar på hur många dagar du arbetat in. Tjänstledighet är i normalfallet inte semesterlönegrundande. Dvs du har inte tjänat in någon betald semester under din tjänstledighet.

Sen kan du ha betald förskottssemester, ha sparad semester etc.

Men lönekontoret/löneansvarig ska kunna tala om hur mycket betald semester du har att ta ut och ev koefficient. Så ring dem/den.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 946
Senast: Badger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 643
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp