Bukefalos 28 år!

Semester vs havandeskapspenning

Ajda

Trådstartare
Jag har BF enligt sista mens 20 augusti men barnmorksan trodde på inskrivningen att jag ligger 2 veckor längre bak än vad som visas om man gr enligt mens. Då borde BF bli runt månadsskiftet aug/sep. jag fick inget nytt BF datum, men ultraljudstiden flyttades fram 2 veckor pga detta. Så jag gör UL i v. 20. Krångligt.

Iallafall. Chefen på jobbet vill att vi skriver upp när vi vill ha semester i sommar innan sista mars. Det hade varit skönt att ta semester från och med sista veckan i juli (hästen ska föla då) och 4 veckor framöver till BF.
Men nu vet jag ju inte riktigt när BF är och mina arbetskamrater tycke rjag är dum om jag inte tar ut havandeskapspenning.
Hur 17 skall man göra?

Hur har ni gjort som haft BF på sommaren?
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Självklart ska du spara dina semesterdagar och ta ut havandeskapspenning!

Jag gick på HP. redan i v.26. men begärde ändå semester då jag inte visste om jag skulle få det beviljat (HP och semester får man ta ut samtidigt från FK)

Eftersom både jag och sambon hade massa semesterdagar kvar sen när Rasmus kom så kunde vi vara hemma tillsammans längre, dvs den ena tar semester och den andra föräldraledigt.

Och ekonomiskt sett, så tar jag ut 20 dagar semester så spar jag in 50 dagar med FP!! Vilket är guldvärt då vi vill vara hemma i alla fall i 1½ år med Rasmus.
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Vad smart! :idea:
Så jag borde alltså prata med chefen om havandeskapspenning istället och sen kanske ta ut semestern i höst då? :angel:
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Är du berättigad till HP? Det är inte så att alla bara får det för att man söker det tyvärr. Ex hade vi en förskollärare som var några timmar på fritids dessa timmar fick hon inte beviljad hp utan var tvungen att jobba som vanligt.

Tänk på att söka snart om du ska ha HP tror det är två månaders ansökningstid - en nackdel till kan vara om beräknad förlossning blir väldigt sen för du får bara HP till 11 dagar INNAN beräknad förlossningsdatum där emellan är du tvungen att ta ut föräldrapenning och om jag minns rätt var man tvungen att ta ut fullt för att inte förlora SGI.

Lite mera information bara :)

Kolla först att du verkligen är berättigad till HP om du är det sök snarast så det inte fastnar i adminstration (två månder till och vi är i semestertider och det lär ju inte snabba på försäkringskassan).

Javan
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Okej, men de andra på mitt jobb som varit gravida har varit berättigade HP. Jobbar i matvaruaffär, och är frukt & gröntansvarig = många tunga lyft.

Men jag vet ju inte riktigt när jag har BF ännu. Ska på UL 3:e april. Så därefter kan jag söka HP?
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Ens SGI sänks inte under de där 11 dagarna. Du har rätt att gå ner i arbetstid som gravid utan att ens SGI påverkas.

Under de 11 dagarna kan man välja att ta någon semesterdag, bara vara tjänstledig eller börja på sin föräldrapenning.
Föräldrapenning får man börja ta ut 60 dagar före BF.

Jag skickade in min ansökan om HP tillsammans med moderskapsintyget direkt efter UL, ringde efter 1½ vecka och då hade jag fått beviljat 60 dagar före BF, eftersom min chef glömt fylla i att jag inte kan omplaceras så fick vi komplettera det och sen tog det inte ens 5 arbetsdagar innan jag fick hem beslutet om HP redan i v.26.

När jag sen skickade in begäran om HP så skrev jag i from min fösta dag efter semestern, och min handläggare ringde då upp mig och sa att jag får ta ut HP och semester samtidigt, det enda FK har man kan ta ut samtidigt och hon sa även att det är ju dumt om jag förlorar en massa pengar på att inte veta det nu när vi ska ha barn och ska handla en massa saker ;)

Jag såg ut såhär när jag la på :eek: FK ringer mig och vill ge mig massa pengar jag igentligen inte behöver :D
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Ok då är det inga problem men du kan nog lugnt vänta till efter ultraljud och sen söka så du har ett beräknat förlossningsdatum. Får du HP så kanske du kan vara hemma lite längre före förlossningen än de sista fyra veckorna. Tunga lyft och stor mage är nog ingen hit.

Javan
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Jag har funderat på det också.
Man kanske ksulle be att få HP från mitten av juli?
Så man har tid att pula och förbereda (och njuta?) här hemma.

En till fråga, semesterersättningen får mand en på sommaren oavsätt om man vill ha semester på hösten?

När har ni som varit hemma båda mamma och pappa till bebisen upplevt att det vrait skönast/roligast/bäst att vara hemma båda två med barnet?
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Jag och sambon får vår semesterersättning när vi tar ut semester, oavsett när på året.

Jag har vart hemma mest med Rasmus, men sambon har tagit några veckor då och då (han tror han ska få sparken om han är pappaledig *suck*)

Rasmus är ju typ världens snällaste bebis som sovit hela nätter från början och alltid är en solstråle.

Men jag hade gärna önskat att sambon vart hemma när han haft sina utvecklingssprång. Men de kan man ju inte riktigt i förväg veta om när de ska hända.

I början hände de inte speciellt mkt, Rasmus bara åt och sov i princip, men nu händer det saker varje dag och man märker det fast man är hemma hela tiden! Och det hade vart kul om sambon kunde vara med han också och jag lyckades faktiskt övertala honom i förra veckan att prata med sin chef.
Jag kan tyvärr inte börja jobba än, så när sambon är hemma är jag bara tjänstledig.

I sommar planerar vi att ha 8 veckor semester tillsammans och sen 1 vecka på hösten och sen över jul och nyår.
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Det gäller ju oxå att få havandeskapspenning beviljat. Jag jobbar på akuten som sjuksköterska och här är det inte självklart att få det beviljat. Jag har ett fysiskt krävande arbete!!
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

För mig gich arbetsmiljöverkets regler in. De borde det kunna göra för Ajda oxå. Många verkar missa att dra upp allt man kan hitta i deras folder som gäller en som gravid. Med buller, kyla/värme, arnetstider, osv osv

http://www.av.se/dokument/afs/AFS1994_32.pdf

Borde ju gälla dig på akuten oxå, antar att ni även jobbar natt t.ex? även risken för olika smittor borde ju t.om vara större hos er än på mitt jobb.
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Nu har jag pratat med arbetskamraterna på jobbet idag (chefen var ledig) och de sa att vi alltid får semesterersättningen runt midsommar. Så vi får spara den då, lättare sgat än gjort kanske ;)

Jag funderade lite idag på när sambon skulle kunna vara ledig han också. Han har bara vikariat som blir förlängt lite eftersom. Så om dte skulle gå ut skulle man ju ta ut min semester då. Annars är det klurigt. I början när man är ovan med en bebis och inte riktigt förstår varandra kan det vara skönt att vara två hemma. Samtidigt som du skrev så händer inte speciellt mycket då.
Kanske är roligare att vara hemma runt nyår då bebisen är runt 4-5 månader?
 
Sv: Semester vs havandeskapspenning

Har han dessutom ett vik. kanske det är svårt att vara pappaledig, alltså de kanske är så fula att de anställer någon annan istället (ingen aning om hur din sambos chef är)

Sätt in sem. pengarna på ett sparkonto och (försök) att ge f*n i dem.

Nyår är kanon, då är det dessutom mkt röda dagar så man behöver inte vara ledig många dagar för att vara hemma länge. Tror sambon tog ut typ 4-5 sem dagar i julas och var hemma i 2 veckor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Visst är det några här som har vandrat med hund och vill dela med sig av sina bästa tips och sina värsta not-to-do? Jag planerar för en...
2
Svar
21
· Visningar
1 799
Senast: Mearas
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 643
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Jag har sökt tjänstledigt för studier i höst, under förutsättning att jag kommer in. Det gäller naturbasår och det var 0,80 på HP förra...
Svar
6
· Visningar
4 416
Senast: Myssan
·
  • Låst
Gravid - 1år Kanske är vi inte så många ännu, men någon mer kanske finns? Jag och min man väntar vårat andra barn, med BF satt till den 12 mars...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
132 403
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp