Krålus

Trådstartare
Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
 
Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?

På flera företag får man bara spara ett antal dagar, resten försvinner. Hos oss tex har vi eget ansvar på att sparade dagarna inte överskrider max och att ta ut dom i god tid.
 
På flera företag får man bara spara ett antal dagar, resten försvinner. Hos oss tex har vi eget ansvar på att sparade dagarna inte överskrider max och att ta ut dom i god tid.
Där jag jobbar hävdar HR att det är företagets ansvar att se till att jag tar ut mina semesterdagar. Har jag sparade dagar som måste tas ut kan de alltså tvinga mig att ta ledigt. Men har inte kollat upp vad som är lagstadgat. Men det låter lite konstigt att de bara skulle ”försvinna” som varken ledighet eller utbetalning.
 
Hos oss dras de sparade semesterdagarna innan de "nya" när man tar ut semester. Jag hade behövt vägra semester i 5 år för att de skulle "förfalla" så att säga, men ni kanske har ett annat upplägg. Jag förstår nog inte hur de skulle kunna gå förlorade för dig utan att det anmärktes på. Här hade det ju flaggats och så hade man fått se till att ta semester.
 
Hos oss dras de sparade semesterdagarna innan de "nya" när man tar ut semester. Jag hade behövt vägra semester i 5 år för att de skulle "förfalla" så att säga, men ni kanske har ett annat upplägg. Jag förstår nog inte hur de skulle kunna gå förlorade för dig utan att det anmärktes på. Här hade det ju flaggats och så hade man fått se till att ta semester.
Var en på sambons jobb som hade påstått det.
 
Hos oss dras de sparade semesterdagarna innan de "nya" när man tar ut semester. Jag hade behövt vägra semester i 5 år för att de skulle "förfalla" så att säga, men ni kanske har ett annat upplägg. Jag förstår nog inte hur de skulle kunna gå förlorade för dig utan att det anmärktes på. Här hade det ju flaggats och så hade man fått se till att ta semester.
Det har jag fått göra att så ska det inte vara, utan först "årets" semesteradagar, sedan de sparade. Hoppas kunna lyckas ta ut några fler sparade i år, men har planerat sex veckor semester i sommar, så då kommer jag in på de sparade dagarna iaf.
 
Det har jag fått göra att så ska det inte vara, utan först "årets" semesteradagar, sedan de sparade. Hoppas kunna lyckas ta ut några fler sparade i år, men har planerat sex veckor semester i sommar, så då kommer jag in på de sparade dagarna iaf.
Det var intressant. 🤔
 
Eftersom lagen säger att man inte får spara semester samma år som man tar ut sparad semester är det naturligt att man först tar ut årets semester och sedan den sparade. Annars brinner ju sedan eventuella outtagna dagar av årets semester inne direkt och omedelbart när semesteråret slutar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 341
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 791
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp